تولید خودرو ۲۸ درصد کاهش یافت

اقتصاد ایران: گزارش معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار که تحت عنوان «سودآوری، مقادیر تولید و فروش، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه» در مردادماه امسال منتشرشده، روند تولید ۵ صنعت منتخب بازار سرمایه بررسی شده است.

این گزارش، در میان ۵ صنعت منتخب بازار سرمایه به جز صنعت محصولات شیمیایی که در نیمه فصل بهار تا نیمه فصل تابستان با رشد ۱۱درصدی تولید روبه‌رو شده و تولید صنعت فرآورده‌های نفتی که تغییر چندانی است. صنایع خودرو، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی به ترتیب با افت ۲۸، ۳۹ و ۱۵درصدی روبه‌رو شده‌اند.

داده‌های آماری این گزارش نشان می‌دهد محدودیت‌های انرژی، تغییرات نرخ ارز، نرخ خوراک و نرخ فرآورده‌ها و قیمت‌گذاری دستوری و... بر روند تغییرات صنایع بازار سرمایه تاثیرات قابل‌توجهی داشته است. به‌بیان‌دیگر از آنجاکه تقریبا تمام صنایع وابستگی بالایی به مصرف برق و گاز دارند، محدودیت‌های وضع‌شده برای مصرف انرژی در صنایع منجر به کاهش تولید و مقادیر فروش و درنهایت سودآوری بنگاه‌های اقتصادی شده، این در حالی است که نرخ فروش صنایع کامودیتی محور به‌واسطه افزایش نرخ دلار حواله (رشد ۲۱درصدی نسبت‌به دوره مشابه سال گذشته) با رشد همراه بوده است.

بر این اساس داده‌های آماری نشان می‌دهند روند مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات از نیمه بهار امسال تا نیمه تابستان امسال ۲۸درصد کاهش یافته؛ بر این اساس، مقدار تولید خودرو از ۱۰۰هزار دستگاه به ۷۲هزار دستگاه رسیده است. به نظر می‌رسد چالش تخصیص ارز و مشکلات مربوط به تامین قطعات و لوازم اولیه و قطعی برق گسترده تولیدات این صنعت را با کاهش مواجه کرده است. درواقع قطعی برق در این صنعت به‌گونه‌ای بوده است که تولید به‌طور حتمی، سه‌روز در هفته متوقف و در روزهای دیگر نیز گاه قطعی‌های چندساعته از پیش اعلام‌نشده هم اتفاق افتاده است.

خودرویی‌ها منفی شدند

در دادوستدهای روز ‌یکشنبه گروه خودرویی نمادهای این صنعت بورسی روند نزولی را طی کردند. این‌درحالی است که شاخص‌کل بورس نیز منفی شد و نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، گروه‌بهمن، ایران‌خودرودیزل، بهمن‌دیزل،گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو، کرمان‌ خودرو و پارس‌خودرو منفی خوردند و تنها نماد سایپادیزل مثبت شد.

ازسوی‌دیگر روز شنبه در گروه خودرویی طی ۲۶هزار نوبت معاملاتی ۶۹۰میلیون سهم به ارزش ۱۹۷میلیاردتومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به رو شنبه با افت روبه‌رو شد. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز یکشنبه بالغ‌بر ۲۱۷ هزار میلیارد تومان بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ