دلالان، برندگان وضع موجود در بازار خودرو!

اقتصاد ایران: براساس آمار وزارت صمت، حجم تقاضای واقعی خودرو در کشور سالانه حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است؛ با این حال به‌سبب مسائلی همچون قیمت‌گذاری دستوری شاهد اختلاف فاحش قیمت تولیدی و بازار آزاد و تقاضای غیرمصرفی خودرو و حضور دلالان در این بازار هستیم.

وزارت صمت در سال‌های اخیر برای پاسخگویی به این حجم از تقاضا، برنامه افزایش تولید را در دستور کار شرکت‌ها قرار داده و برای امسال نیز برنامه تولید ۱.۷ میلیون‌دستگاهی را سیاستگزاری کرده است؛ اما به‌رغم هدف‌گذاری‌ها، مطابق آخرین آمارها تا ۵ ماهه نخست امسال به‌دلیل مشکلات نقدینگی و ارزی خودروسازان روند تولید نسبت به‌مدت مشابه کاهشی بوده است و این بر ناترازی بازار عرضه و تقاضا تاثیرگذار است. اما تدابیر دولت چهاردهم برای رفع مشکلات فعلی بازار و بُعد نظارتی مجلس برای حمایت از خریداران واقعی چیست؟

در این ارتباط سیدجواد حسینی‌کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس دوازدهم با تاکید بر تبعات مدیریت دولتی در صنعت‌خودرو کشور تاکید کرد: «ناترازی در تولید و عرضه که بخش مهمی از آن ناشی از مدیریت دولتی و مشکلات تولید در شرکت‌هاست، زمینه‌ساز حضور دلالان در بازار خودرو و حجم بالای تقاضای غیرمصرفی شده است؛ شرایطی که بر نوسان و رشد بیشتر قیمت‌ها و به‌تبع آن فشار زیاد به‌خریداران واقعی در بازار دامن زده است.»

وی دلالان را برندگان وضع موجود در بازار خودرو دانست و گفت: «صنعت‌خودرو نیازمند اصلاحات اساسی در مدیریت شرکت‌ها و تغییر سیاستگزاری‌هاست و انجام چنین اصلاحاتی تنها راه برای دستیابی به‌رقابت، رشد تولید، نوآوری و افزایش کیفیت و قیمت منطقی خودروهای داخلی است.» حسینی‌کیا تاکید کرد: «البته رمز ثبات و توسعه صنعت‌خودرو در واگذاری مدیریت خودروسازان به بخش‌خصوصی توانمند است؛ در غیر این صورت امکانی برای ادامه تولید و حیات خودروسازی ایران باقی نمی‌ماند.»

وی در پایان بر لزوم برنامه دولت چهاردهم و وزیر جدید صمت برای ساماندهی بازار و رفع مشکلات و موانع ارزی و ریالی خودروسازان تاکید و خاطرنشان کرد: «امروز واردات خودرو اقتصادی ایمن و استاندارد مطالبه عموم مردم از دولت است؛ به همین دلیل امیدواریم دولت برای این موضوع تدابیر درستی بیندیشد تا شاهد تغییرات بسیاری در صنعت‌خودرو به‌خصوص در بخش اصلاحات ساختاری و به‌نفع تولید و خریداران واقعی باشیم. البته مجلس در جهت تامین منافع مردم، نقش نظارتی خود را به‌درستی انجام خواهد داد تا بهبود جریان تولید، ساماندهی بازار و کیفی‌سازی خودروها محقق شود.»

همچنین اعلام نتایج طرح «مادران» ایران‌خودرو که به‌تاخیر افتاده بود، قرار است امروز اعلام شود. نتایج قرعه‌کشی ایران‌خودرو در طرح عادی و فرسوده ۱۸ شهریورماه اعلام شد. این نتایج علاوه‌بر پیامک در یکی از سایت‌های ikco.ir یا ikcosales.ir قابل مشاهده است.

در این دوره از فروش محصولات ایران‌خودرو تعداد سفارش‌گذاری متقاضیان در مجموع ۳ میلیون و ۵۳ هزار و ۱۲۹ مورد بود که از این میزان تعداد سفارش طرح عادی یک‌میلیون و ۶۶۱ هزار و ۴۴۴ مورد، تعداد سفارش طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یک‌میلیون و ۶۹ هزار و ۵۴ مورد، تعداد سفارش طرح فرسوده ۲۵۲ هزار و ۷۷۶ مورد و تعداد سفارش طرح برقی نیز ۶۹ هزار و ۸۵۵ مورد بوده است.

درعین حال ۸۰۷ هزار و ۳۰۵ نفر روش خرید از طریق پیش‌فروش را انتخاب کردند و تعداد متقاضیان روش فوق‌العاده نیز ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۷۶۴ نفر بود. در عرضه اخیر خودروهایی نظیر تارا اتوماتیک، تارا دنده‌دستی، سورن پلاس XU ۷ P، رانا پلاس، پژو ۲۰۷ تیو ۳، پژو ۲۰۷ دنده‌دستی، هایما S ۵، هایما ۷ X، هایما S ۷ پلاس، لونا GRE، بستیون NAT و ری‌را عرضه شد. موعد تحویل محصولات عرضه‌شده در ۶ ماهه دوم سال جاری خواهد بود که در روش فروش فوق‌العاده، ۹۰ روز پس از واریز وجه انعقاد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو و در روش پیش‌فروش، متناسب با نوع محصول انتخابی و اولویتِ کسب‌شده‌ متقاضی در اولویت‌بندی، از ۴ تا ۶ ماه پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد است (مصوبه‌های ۴۷۳ و ۵۶۳ شورای‌رقابت در این خصوص رعایت خواهد شد).

افت قیمت ۱۰ میلیون‌تومانی فونیکس اِف‌ایکس پریمیوم (۱۴۰۳)

خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۹۹۳ میلیون‌تومان، سورن پلاس با مانیتور بدون رینگ (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۵ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۷ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۹۳۶ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۷۱۲ میلیون‌تومان و کوییک اتومات (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان افزایش ۵۳۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت قیمت ۱۰ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۹۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۷۵ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ ‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، هونگچی EQM۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و ونوسیا D۶۰ پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ