نامه‌ای از نویسندگان کودک خطاب به وزارت ارشاد

اقتصاد ایران: انجمن‌ نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران ایران در بیانیه‌ای مشترک با عنوان «فرصت‌ها به تندی می‌گذرند» خواسته‌های خود را خطاب به وزیر فرهنگ اعلام کردند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نگاه قدیمی و سیاست‌های فرهنگی- آموزشی گذشته دیگر پاسخگوی تعامل با نسل جدید نیست و دستگاه‌های رسمی، به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای اجتماعی و تشکل‌های مردمی باید با نگاه و رویکردهایی تازه صدای این نسل را بشنوند، واقع‌بینانه در پی شناخت کودکان و نوجوانان این عصر و گرایش‌ها و خواسته‌هایشان باشند و با آن‌ها به گفت‌وگو و تعامل بپردازند.

انجمن‌ نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران ایران در بیانیه‌ای مشترک با عنوان «فرصت‌ها به تندی می‌گذرند» ضمن بیان این نکات، در هشت بند به طرح دغدغه‌ها و مطالبات خود در حوزه‌ فرهنگ پرداخته‌اند. دو انجمن مذکور، در این هشت بند علاوه بر طرح مواردی مربوط به کلیت سرنوشت فرهنگی کودکان و نوجوانان و صنعت نشر، مطالبات صنفی ویژه‌ خود را نیز طرح کرده و خواستار «تأمین و ارتقای بیمه‌ی درمان و بازنشستگی متناسب با معیشت باکرامت برای همه‏‌ی ‏فعالان حرفه‌‏‌ای حوزه‏‌ فرهنگ و از جمله فعالان و نویسندگان بخش کودک و نوجوان»، «ایجاد زمینه‌های واقعی دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب»، «حذف انواع رانت‏‌های دولتی و برقراری عدالت در تأمین فرصت‌‏ها و امکانات»، «توجه به نگاه و نظر کارشناسانه‌ی تشکل‌های صنفی و فرهنگی معتبر و مشارکت این تشکل‌ها در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری» و… شده‌اند. متن کامل بیانیه به این شرح است:    

به نام پروردگار کودکی

دغدغه‌ها و مطالبات فرهنگی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران ایران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فرصت‌ها به تندی می‌گذرند

بی‌تردید سرنوشت و آینده‌ ایران عزیز به آینده و سرنوشت میلیون‌ها کودک و نوجوان ایرانی پیوند خورده است. از این رو، چه با دغدغه‌ سرنوشت فرزندان میهن و چه به‌خاطر دل‌نگرانی نسبت به آینده‌ کشور، باید هم به حاکمیت، به‌ویژه دولت و هم به جامعه‌ی مدنی و نهادهای اجتماعی گفت، «چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید». نگاه قدیمی و سیاست‌های فرهنگی- آموزشی گذشته دیگر پاسخگوی تعامل با نسل جدید نیست. 

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران ایران که همه یا بخش اصلی و غالبِ مطالعات،‌ آفرینش‌های هنری و فعالیت و تولیدات اعضای آن‌ها برای این نسل است، در طول دهه‌ها فعالیت و مطالعه به سهم خود در پی شناخت این نسل و تعامل با آن بوده‌اند و هستند. 

این یک واقعیت است که زندگی حرفه‌ا‏ی و کار ما اهالی فرهنگ و هنر و به‏‌ویژه بخش کتاب و رسانه در حوزه‏‌ی کودک و نوجوان به شناخت درست این نسل، گرایش‌های آنان و تعامل با آنها گره خورده است. ما چه هنگام مطالعه و پژوهش، چه در پدیدآوردن آثار و چه در نقد و گفت‌وگو، در پی کمک به شکوفایی استعدادها، پرورش توانایی‌‏ها، بالیدن رؤیاها و بروز خلاقیت‌‏های نسل جدید و آینده‏‌ساز ایرانیم و دغدغه‏‌ی وضعیت امروز و آینده‏‌ی مخاطبانمان، همچون دغدغه‌ی معیشتمان با ماست.

با این همه، بسیاری از اهالی این حوزه، به ناحق از تیغ ممیزی زخم‌‏ها خورده‌اند و بسیاری از آثارشان آسیب‌دیده و ناقص عرضه شده یا به کلی امکان انتشار نیافته است. این تنگناها توان ما را در جذب مخاطب و رقابت با جذابیت‏‌های پیرامونی دیگر فروکاسته است؛ جذابیت‌‏هایی که در بهترین حالت، سهمی در آشنایی کودکان و نوجوانان با تاریخ و فرهنگ ایرانی یا نقشی در تقویت تعلق سرزمینی و شکل‌گیری هویت ملی مخاطبان ندارند، بعضاً با فرهنگ ما ناسازگارند یا حتی با ارزش‌های عمومی انسانی همخوانی ندارند، اما خواسته و ناخواسته در دسترس‌اند.

 انتظار می‌رود، در این مرحله و آغاز کار دولت چهاردهم، ضمن بازنگری در سیاست‌ها و رویکردها، زمینه‌ی گفت‌وگو و بررسی دغدغه‌ها، مسائل و مطالبات این حوزه و تعامل برای یافتن راه‌حل‌ها و تصمیم‌های قابل قبول فراهم شود که فرصت‌ها به تندی می‌گذرند. ازاین‌رو، مهمترین دغدغه‌ها و مطالبات خود را در این زمینه به شرح ذیل اعلام می‌کنیم:

حذف انواع رانت‌‏های دولتی و برقراری عدالت در تأمین فرصت‌‏ها و امکانات در زمینه‌ فعالیت فرهنگی و نشر کتاب و رسانه برای کودکان و نوجوانان

ایجاد زمینه‌های واقعی دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه در میان آنان

رفع موانع و محدودیت‏‌ها و مخصوصاً سانسور علنی و غیرعلنی از سر راه تولید فرهنگی و به‏‌ویژه کتاب کودک و نوجوان

تأمین و ارتقای بیمه درمان و بازنشستگی متناسب با معیشت باکرامت برای همه‏‌ ‏فعالان حرفه‏‌ا‏ی حوزه‏ فرهنگ و از جمله فعالان و نویسندگان بخش کودک و نوجوان، صرفاً با معیارهای حرفه‏‌ای تدوین شده با همفکری تشکل‌‏های صنفی و فرهنگی معتبر و بدون هیچ تبعیضی

توجه به نگاه و نظر کارشناسانه‌ی تشکل‌های صنفی و فرهنگی معتبر و مشارکت این تشکل‌ها در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در امور مرتبط

رفع موانع پیشِ روی رشد و توسعه‏‌ی اقتصاد نشر و اقتصاد صنایع فرهنگی به طور عام

ایجاد زمینه و تدبیر سازوکاری برای تسهیل همکاری و تعامل فرهنگی با دیگر کشورها و نهادهای بین‏‌المللی در حوزه‏‌ فرهنگ و به ویژه در بخش کودک و نوجوان

تسهیل فرصت‌‏های آموزشی گوناگون و امکان بهره‏‌مندی پدیدآورندگان آثار فرهنگی ویژه‌‏ی مخاطبان کودک و نوجوان از تجربه و دانش مراکز و چهره‌های برجسته‏‌ بین‏‌المللی

در پایان، با توجه به تغییرات نسلی پرشتاب، به منظور شناخت بهتر مخاطب، تعریف طرح علمی- پژوهشی مستمری را برای مطالعه‏‌ تغییر و تحولات در ویژگی‌‏ها، علاقه‏‌مندی‏‌ها، سلیقه‏‌ها، خواسته‏‌ها و نوع و میزان مصرف محصولات فرهنگی در میان کودکان و نوجوانان و بررسی تهدیدها و مخاطرات پیش روی آنان پیشنهاد می‌دهیم تا با در دسترس گذاشتن حاصل این مطالعات و پژوهش‏‌ها، عموم پدیدآورندگان اعم از مؤلفان، مترجمان، تولیدکنندگان، منتقدان و محققان از آن بهره‏‌مند شوند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ