توسعه همه جانبه سبد محصولات سایپا

اقتصاد ایران: عصر خودرو- گروه خودروسازی سایپا طی سال اخیر تنوع قابل توجهی در سبد محصولات وارداتی و تولیدی خود بوجود آورده به گونه ای که این شرکت تقریبا در تمامی کلاس ها خودرویی قابل عرضه دارد و مهمتر از همه پیشرفت قابل توجهی در بخش تنوع بخشی به خودروهای تولیدی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این گروه خودروسازی در راستای تامین نیاز بازار و پاسخ به خواست مشتریان، محصولات متنوعی را اماده عرضه به بازار کرده که برخی از آن ها در نمایشگاه های مختلف نیز به نمایش در آمده اند.

 

نخستین در دسته سبد تولیدی گروه خودروسازی سایپا نام هایی نظیر شاهین اتوماتیک، شاهین پلاس، اطلس در سبد سایپا و سهند و P90 ( ال نود ایرانی) در سبد محصولات پارس خودرو به چشم می خورد. شاهین اتوماتیک بر اساس پلتفرم SP100 سایپا توسعه پیدا کرده است و در اصل نمونه ارتقا یافته شاهین دنده ای تیپ G به حساب می آید. این خودرو به پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر و 8 سوپاپ توربوشارژر مجهز است که 109 اسب بخار قدرت را با گشتاور 178 نیوتن متر تولید می کند. کشش یک خودرو وابستگی زیادی به گشتاور دارد و گشتاور شاهین در این زمینه می تواند پاسخگوی قدرتمندی به نیاز کشش در خودرویی با این ابعاد و در این کلاس باشد. جعبه دنده شاهین اتوماتیک CVT است که توسط کمپانی پانچ بلژیک تولید می شود و قابلیت اسپرت، برفی و تیپ ترونیک 7 سرعته مصنوعی برای آن در نظر گرفته شده است. جعبه فرمان این سدان ملی سایپا مانند نسخه دنده دستی از نوع فرمان کمکی برقی است و تعلیق مک فرسون در بخش جلو و توییست بیم در بخش عقب آن دیده می شود.شاهین اتوماتیک CVT از نظر امکانات رفاهی و ایمنی تا حدی در جایگاه بهتری نسبت به نسخه دنده ای تیپ G قرار دارد. در کنار دو کیسه هوا، تریم داخلی چرم، رینگ آلومینیومی 15 اینچی، سنسور نور، سانروف برقی، تهویه اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی و چراغ روشنایی روز که در شاهین G هم وجود دارد در نمونه اتوماتیک CVT این خودرو امکانات دیگری مانند کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی بزرگتر، تریم داخلی جدید، کروم کاری جدید و… دیده می شود.در بحث ظاهری هم شاهین اتوماتیک به جلو پنجره کرومی، دستگیره های کرومی، نوار کرومی روی درِ صندوق و نشان CVT روی گلگیر مجهز شده است.

همچنین در بحث آشنایی با دیگر عضو خانواده تولیدی های جدید سایپا یعنی شاهین پلاس اتوماتیک می توان گفت؛ امکانات جدیدی که به شاهین پلاس اضافه شده عبارتند از: آنتن کوسه‌ای، شیشه دودی عقب، قطعات هیدروگرافی طرح چوب، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، تغییر طرح تودوزی چرم صندلی‎‌ها، ‎تریم داخلی دو رنگ مشکی و کرم، کروزکنترل و محدودکننده سرعت.از لحاظ ایمنی سایپا تغییراتی در این نسخه اعمال نکرده و همچنان دو کیسه هوا (راننده و سرنشین)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، ترمز جلو و عقب دیسکی ضامن سلامتی سرنشینان در شاهین پلاس هستند. مهم‌ترین تفاوت نسخه پلاس با نمونه‌های قبلی اضافه شدن یک موتور 16 سوپاپ به جای 8 سوپاپ است. موتور ME16 که نسخه بهینه شده TU5 است، روی شاهین پلاس نصب شده که در بهترین حالت 111 اسب‌بخار و 150 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک برند DAE به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. اضافه شدن سیستم CVVT، تغیییر گیربکس از CVT به AT و موتور 16 سوپاپ بهینه همگی سبب شده تا حس رانندگی با این خودرو در مقایسه با نسخه CVT بهتر باشد. البته موتور تنفس طبیعی ، دریچه گاز برقی و 52 کیلوگرم اضافه وزن سبب شده تا چالاکی و شتاب اولیه بهتر نمونه توربو را در این خودرو شاهد نباشیم. سیستم تعلیق در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب یکپارچه میله پیچشی است که این ترکیب در اکثر سدان‌های این رده استفاده شده است و در این مورد ایرادی به این سدان 1330 کیلوگرمی وارد نیست. دو کیسه‌هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسور نور، آینه‌های جانبی تاشوبرقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک عقب، دی‌لایت، صندلی‌های چرمی و کامپیوترسفری امکانات ثابت اکثر نسخه‌های شاهین است که در این خودرو نیز وجود دارند.

در بحث خودروهای وارداتی علی رغم مشکلات متعدد از نظر تامین ارز و مشکلات گمرکی، گروه خودروسازی سایپا موفق به تحویل چانگان در دو نسخه CS35پلاس و CS55پلاس شد و این دو مدل در زمره پرتیراژ ترین وارداتی های کشور قرار دارند. در قلب چانگان CS55پلاس پیشرانه 1.5 لیتری توربو سری Blue Whale با سیستم توربوشارژر و تزریق سوخت مستقیم قرار دارد. که حداکثر توانش به 185 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 300 نیوتون متر می رسد. پیشرانه اختصاصی چانگان عمدتا از رقبایش گشتاور بیشتری تولید می کند چرا که عموما پیشرانه های 200 اسب بخاری توانایی نزدیک شدن به گشتاور 300 نیوتون متری را دارند اما این خودرو با چنین گشتاوری در کنار وزن حدود 1.4 تن، می تواند عملکرد فنی قابل توجهی را به نمایش بگذارد. همچنین سیستم خنک کاری پیشرانه این خودرو در سطحی بالاتر از رقبای همکلاسش قرار می گیرد. در مقابل، فونیکس تیگو7 پرو، به پیشرانه 1.5 لیتری توربوMPi  طراحی شده توسط ACTECO مجهز شده که حداکثر توانش به 156 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 230 نیوتون متر می رسد. تا اینجای کار، CS55پلاس با حدود 24 اسب بخار قدرت و 70 نیوتون متر گشتاور بیشتر پیشتاز است و البته حساسیت سیستم تزریق سوخت مستقیم این خودرو به سوخت نه‌چندان با کیفیت موجود در کشور را نیز نباید فراموش کنیم. هر دو خودرو دیفرانسیل جلو هستند اما چانگان CS55پلاس از طریق یک گیربکس 7سرعته دوکلاچه تر، گشتاور را به محور جلو منتقل می کند و در تیگو 7 پرو این موضوع بر عهده گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض مصنوعی 9 سرعته است که در نهایت باز هم گردونه رقابت را به سمت چانگان CS55 می چرخاند.

 

حوزه خودروهای برقی نیز از نگاه گروه خودروسازی سایپا مغفول نمانده و قرار است پیگیری های لازم جهت ورود تاکسی برقی چانگان EADO EV 460 صورت بگیرد. این سدان 4.6 متری، از پیشرنه الکتریکی 90 کیلوواتی یا 121 اسب بخاری با حداکثر گشتاور 280 نیوتون متر نیرو می گیرد و ظرفیت باتری های آن 31 کیلووات ساعت است. چانگان ایدو الکتریکی با شارژ کامل توانایی پیمایش 200 کیلومتر مسافت را دارد و کلیه عملکرد خودرو به صورت کامل از طریق یک اپلیکیشن برای موبایل قابل کنترل است.
همچنین این گروه خودروسازی ورود دو نسخه جدید از برند های معتبر را نیز برنامه ریزی کرده است که شامل سدان نیسان با نام سیلفی و همچنین کراس اووری از برند ROEWE می شود. سیلفی وارداتی پارس خودرو از یک موتور 1598 سی‌سی تنفس طبیعی بهره می‌گیرد که حداکثر 133 اسب‌بخار و 159 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تمامی نیرو تولید شده توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو می‌رسد. تنفس طبیعی بودن موتور این خودرو یک مزیت مثبت به نسبت دیگر خودروهای هم حجم در بازار است.

سیلفی یک سدان خانوادگی است و این را میتوان از مشخصه‌های ابعادی آن درک کرد. حجم صندوق 510 لیتری و فاصله بین دو محور 2712 میلی‌متر همگی نشان از یک خودرو جادار و خانوادگی دارد.از لحاظ ایمنی 6 کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده‌ای)، سیستم کنترل پایداری، در هر دو نسخه وجود دارند. در تیپ HONOR سیستم‌های کمکی رانندگی (رادار نقطه کور، هشدار رانندگی بین خطوط، سیستم هشدار برخورد از جلو و سیستم ایمنی خروج از مسیر) را به نسبت COMFORT بیشتر داریم. در فهرست امکانات رفاهی این خودرو تجهیزاتی همچون سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل فشار باد تایرها، رینگ 16 اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی و اتوهلد، پاور ویندوز، آینه تاشو برقی و سنسور نور مشترک در هر دو تیپ هستند. صندلی چرمی به همراه گرمکن صندلی، مالتی‌مدیا 12.3 اینچی لمسی، دوربین دنده عقب، دوربین ثبت وقایع و سانروف از جمله تجهیزاتی هستند که فقط در تیپ HONOR سلیفی پارس خودرو داریم. همچنین کراس اوور وارداتی ROEWE از یک موتور 1.5 لیتری TGDI با 185 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد. یک موتور برقی نیز با قدرت 241 اسب‌بخار و 270 نیوتن‌متر گشتاور توسط گیربکس  سرعته AMT قدرت تولیدی را به چرخ‌ها می‌رساند.ظرفیت باتری‌های ولتاژ بالا این خودرو 12.3 کیلووات ساعت است که در صورت پر بودن باک می‌تواند 1050 کیلومتر مسافت را طی کند.6 کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده‌ای)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم کنترل کشش، ASR، دوربین ثبت وقایع و سیستم کمکی رانندگی (کروزکنترل تطبیقی، سیستم هشداردهنده خروج از مسیر و سیستم کمکی رانندگی بین خطوط) از جمله ویژگی‌های ایمنی این خودرو هستند که وظیفه تامین ایمنی سرنشینان را بر عهده دارند.

 

دو محصول جدید دیگر گروه خودروسازی سایپاکراس اوور آریا و مینی کراس M44(C3XR) است که هنوز نمی توان در مورد مشخصات فنی هر دو محصول نظر قطعی داد اما این دو محصول قطعا بازی در سبد محصولات تولیدی را برای سایپا به طور کلی تغییر خواهند داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ