پرداخت وام به کارکنان تمام ارگان‌ها باید شفاف‌ شود

اقتصاد ایران: رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ضمن بیان ضرورت کسب استانداردهای جهانی برای اصلاح نظام بانکی اظهار کرد: پرداخت وام به کارکنان تمام ارگان‌ها باید شفاف‌ شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه مرجع بانک مرکزی، کوروش پرویزیان؛ رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: گستره عملیات و خدمات بانکی در ماده ۸ بند ۱۱ قانون بانک مرکزی که در سال ۱۴۰۲ تصویب شده، آمده است. البته ۱۵ قانون از قانون پولی و بانکی سال ۵۱ در قانون جدید تثبیت شده است که شامل گستره عملیات و خدمات بانکی است. ضمن اینکه قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال ۱۳۶۳ نیز برقرار است. قانون جدید بانک مرکزی در ۶۷ ماده مصوب شده است که در آن عمده مواد قانون سال ۵۱ به جر ۱۵ مورد نسخ شده است.

قوانین باید برای همه اجرا شود

وی با اشاره به اینکه مجلس مقررات زیادی برای بانک‌ها گذاشته است، اظهار کرد: برای مثال مسئله مرسومی مانند ارائه خدمات به کارکنان در قانون تکلیف شده است که بانک‌ها باید وام‌های ارائه شده به کارکنان خود را گزارش دهند، اما چنین قانونی در رابطه با دستگاه‌های دیگر وجود ندارد. وقتی چنین قوانینی برای تمام بخش‌ها و نهادها تعیین شود، تمام خدمات رفاهی شفاف می‌شود. به دلیل عدم وجود شفافیت در تمام ارگان‌ها ارائه اطلاعات تنها توسط شبکه بانکی موجب نوسان می‌شود و کارکنان شریف نظام بانکی که جز امین‌ترین اقشار جامعه هستند، مورد اتهام قرار می‌گیرند. این شفافیت اگر قرار است انجام شود باید در تمام لایه‌های مختلف قابل مقایسه اتفاق بیافتد و بر اساس آن قضاوت شود.

نباید از عوامل بیرونی ناترازی بانک‌ها غافل شد

پرویزیان در رابطه با اینکه در ناترازی‌ها مدیران بانکی نیز مقصر هستند یا خیر؟ گفت: مگر می‌شود عوامل در برابر ناترازی هیچ مسئولیت و پاسخگویی نداشته باشند. قوانین و مقررات به گونه‌ای وضع شده که پاسخگویی را لوس کرده و آنقدر از عوامل خارجی دخالت وجود دارد که مشکلات بسیاری ایجاد شده است. نارسایی‌های شبکه بانکی را نمی‌توان انکار کرد، اما در کنار نارسایی‌ها باید به عوامل بیرونی نیز توجه کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ