آیا رکود طلا نزدیک است؟

اقتصاد ایران: رکود طلا امری است که به دلیل افزایش مداوم نرخ بهره فدرال و قیمت متورم کالاهای روزمره نه فقط آمریکایی‌ها بلکه ساکنان سایر کشورها را نیز نگران کرده است! اخیراً در صورتجلسه‌ کمیته بازار آزاد فدرال در ماه مارس اعلام گردید که با توجه به ارزیابی این کمیته از اثرات اقتصادی تحولات اخیر بخش بانکی به نظر می‌رسد که در اواخر سال میلادی جاری با یک رکود خفیف مواجه خواهیم بود.

رکود طلا امری است که به دلیل افزایش مداوم نرخ بهره فدرال و قیمت متورم کالاهای روزمره نه فقط آمریکایی‌ها بلکه ساکنان سایر کشورها را نیز نگران کرده است! اخیراً در صورتجلسه‌ کمیته بازار آزاد فدرال در ماه مارس اعلام گردید که با توجه به ارزیابی این کمیته از اثرات اقتصادی تحولات اخیر بخش بانکی به نظر می‌رسد که در اواخر سال میلادی جاری با یک رکود خفیف مواجه خواهیم بود. جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو، نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود از صحت چنین خبری پرده برداشت. در حالت عادی سرمایه‌گذاری بر روی طلا که اصطلاحاً به آن‌ها بهشت امن سرمایه‌گذاری گفته می‌شود، گزینه خوبی برای محافظت از دارایی بوده؛ اما اگر خود بازار طلا نیز به رکود نزدیک باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا رکود طلا نیز نزدیک است؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا نگاهی به تحولات اخیر بازار طلا داشته باشیم.

قیمت طلا رکورد زد!

در روز 16 آگوست (26 مرداد 1403( طلا به رکورد قیمتی جدیدی دست پیدا کرد و تحلیل‌گران معتقد هستند که این موضوع خود می‌تواند نشانه‌ای از رکودی باشد که در آینده نزدیک گریبان‌گیر سرمایه افراد خواهد شد! جالب است بدانید که در این تاریخ طلا برای اولین به قیمت بالای 2500 دلار در هر اونس دست پیدا کرد و شمش نقطه‌ای نیز با رشد 2.2 درصدی در مقایسه با رکود قبلی ثبت شده در ماه گذشته مواجه گردید. به طور کلی، این فلزگرانبها در سال میلادی جاری خوش اقبال بوده و 20 درصد افزایش قیمتی را به ثبت رسانده است که علت آن را می‌توان در مباحثی مثل افزایش تنش در خاورمیانه، جنگ روسیه و اوکراین، مسائل مربوط به جنگ منطقه‌ای از یک سو و خریدهای کلان بانک مرکزی امریکا از سوی دیگر جستجو کرد. به نظر بسیاری از تحلیل‌گران علت افزایش قیمت اخیر طلا در این نکته بوده که انتظار می‌رود مقامات امریکایی به زودی کاهش نرخ بهره را آغاز کنند.

البته با توجه به این واقعیت که در حال حاضر سیگنال‌های متناقضی از وضعیت اقتصادی ایالات متحده وجود دارد، بحث‌های زیادی در ارتباط با فدرال رزرو و این که تا چه حد ممکن است نرخ بهره را کاهش دهد، وجود دارد. باب هابرکورن، یکی از استراتژیست‌های ارشد بازار در RJO Future، اعلام کرد که خود این موضوع نشانه و شاخص دیگری است که می‌توان با توجه به آن نتیجه گرفت که رکود در راه است و فدرال رزرو نه تنها نرخ بهره را کاهش خواهد داد بلکه فراتر از آنچه که قبلاً انتظار می‌رفت نیز پیش خواهد رفت!

آیا کاهش نرخ بهره آمریکا بزودی رخ خواهد داد؟!

همان طور که از جملات فوق قابل برداشت است، سرنوشت قیمتی و رکود طلا در دستان کاهش نرخ بهره آمریکا گروگان گرفته شده است! اما در روز 26 مرداد و پس از انتشار شاخص خرده فروشی آمریکا که به جای رشد 0.3 درصدی، رشد 1 درصدی را به ثبت رسانده بود، قیمت هر اونس طلا تحت فشار فروش، روندی نسبتاً نزولی در پیش گرفت؛ چراکه به نظر بسیاری از تحلیل‌گران فعلاً نیازی به کاهش سریع نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا وجود ندارد. در واقع در هفته‌های گذشته بازار نگران بود که با کاهش تورم، رشد اقتصادی ایالات متحده نیز دستخوش تغییراتی شده و با روند نزولی موجب رکود اقتصادی گردد.

حال آن که داده‌های جدید نشان داده با وجود کاهش تورم، فعالیت‌های اقتصادی همچنان در یک سیر صعودی قرار دارد و در نتیجه دیگر انتظار برای کاهش نرخ بهره معنایی نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که اونس طلا (به عنوان یک دارایی بدون بهره) همواره رابطه معکوسی با تغییرات نرخ بهره داشته که چنین موضوعی با بررسی قیمت طلا امروز نیز قابل اثبات است؛ به همین علت که حالا خبری از کاهش نرخ بهره نیست، تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرده و به نوعی بازار طلا را با رکود مواجه ساخته است!

وضعیت فعلی بازار طلا به چه صورت است؟

با توجه به تنوع دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری در دنیای امروز که از خرید بیت کوین و خرید و فروش ارز دیجیتال گرفته تا سایر سهام‌ها و دارایی‌های ارزشمند را در بر می‌گیرد، سوالی که وجود دارد این است که وضعیت فعلی بازار طلا به چه صورت است؟ آیا همچنان می‌توان آن را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت؟ در این که طلا مدت‌هاست پتانسیل و ظرفیت خود را برای حفظ ارزش سرمایه سرمایه‌گذاران ثابت کرده است، شکی وجود ندارد؛ اما سرمایه‌گذاری در طلا نیز همچون سرمایه‌گذاری بر روی خرید بیت کوین است؛ در نتیجه نباید بی‌گدار به آب زد!

تعیین بهترین زمان ورود به بازار طلا بدون داشتن یک نگاه تحلیلی امکان‌پذیر نخواهد بود. در وضعیت فعلی و در هفته اول شهریور ماه بازار طلا با یک روند کاهشی بازگشایی شد که این موضوع علاوه بر تعطیلی‌های ماه صفر به دلیل همراهی قیمت طلا در داخل با تغییرات قیمت دلار و همچنین اونس جهانی طلا بوده است. این شرایط موجب شده تا تحلیل‌گران داخلی معتقد باشند که حتی با پایان ماه صفر که اصولاً بازار طلا پس از آن رونق خوبی پیدا می‌کند، افزایش تقاضا نیز نمی‌تواند به دلیل کاتالیزورهای بین‌المللی در رشد قیمتی بازار طلا چندان موثر واقع شود. هرچند که عده‌ای از معامله‌گران چشم به احتمال ورود پول‌های آزاد شده از ثبت نام خودرو در بازار طلا و سکه دوخته‌اند؛ اما تحلیل‌گران معتقدند که چنین امری رخ نخواهد داد و بازارساز در تلاش است تا سرمایه‌ها را در بانک‌ها نگه دارد.

از طرفی نیز این نکته را باید در نظر گرفت که عمده بازارهای مالی با پشتوانه دلار از تیر ماه و پس از مشخص شدن رئیس جمهور همچنان در روند کاهشی قرار دارند و علت این موضوع تا حدی به انتظار بازار از چینش اقتصادی دولت جدید ارتباط دارد. در واقع علاوه بر رکود محرم که هر ساله به دلیل تعطیلی بازار طلا رخ می‌دهد، این بازه گذار سیاسی نیز امری بسیار مهم بوده که به نظر می‌رسد با شروع ربیع‌الاول از یکسو و مشخص شدن تیم اقتصادی دولت تا پایان شهریور از سوی دیگر شاهد تحولاتی در بازار طلا خواهیم بود.

حواشی بینالمللی موثر در قیمت طلا

این که واقعا به یک رکود در بازار طلا نزدیک هستیم یا خیر به شدت به بررسی عوامل خارجی گره خورده است؛ چراکه تجربه ماه‌های اخیر نشان داد که در حال حاضر، این بازار جهانی است که لیدر بازار داخلی طلا شده است! در گزارش صرافی کیف پول من از وضعیت موجود به وضوح ذکر شده است که بحث نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده از یکسو و افزایش واردات طلا در چین از سوی دیگر دو شاخص مهم فعلی در عرصه بین‌المللی هستند که می‌توانند بر قیمت جهانی طلا تاثیر بگذارند. افزایش 17 درصدی واردات طلا در چین که به نظر تحلیل‌گران در اواخر سال میلادی به دلیل نگرانی‌های مربوط به ضعف ارز احتمالاً رشد بیشتری نیز خواهد داشت، میزان تقاضا را برای خرید طلا بالا برده است.

از سوی دیگر، احتمالات در ارتباط با بحث کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا وجود دارد و نمی‌توان به طور کلی احتمال آن را رد کرد! به طور کلی تاجران در ارتباط با موضوع کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر اطمینان دارند و براساس بررسی‌ها حدوداً 67 درصد این سرمایه‌گذاران معتقدند که در سپتامبر این نرخ با کاهش 25 واحدی مواجه خواهد شد و 33 درصد آن‌ها نیز معتقدند که این نرخ با کاهش 50 واحدی مواجه می‌گردد.

تلاقی افزایش تقاضای طلا در چین از یکسو و خرید طلا در امریکا به عنوان سرمایه‌گذاری امن از سوی دیگر می‌تواند قیمت طلا را در بازه 2585 الی 2595 در نوسان نگه داشته و موجب افزایش قیمت طلا گردد؛ در چنین حالتی صحبت از رکود در طلا امری بعید به نظر می‌رسد ولی در حالت کلی باید تمامی احتمالات را در نظر گرفت.

خرید طلا فرصت یا ضرر؟!

آیا رکود طلا نزدیک است؟

همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، در حال حاضر داده‌های دقیقی از انتظارات بازار ایالات متحده و تصمیمات حاکمیتی دولت آمریکا در قبال کاهش نرخ بهره وجود ندارد و همین موضوع آینده سرمایه‌گذاری بر روی طلا را در هاله‌ای از ابهام گرفتار ساخته است. اتمام رکود محرم و صفر که هر ساله در بازار طلای ایران وجود داشته از یکسو و افزایش تقاضا برای واردات طلا در چین از سوی دیگر موجب شده تا عده‌ای نسبت به آینده قیمتی طلا و رونق بازار امیدوار باشند؛ بازار فعلاً در حالت پیش از انفجار قرار دارد و منتظر جرقه‌ای است که این جرقه می‌تواند نوسانات نرخ دلار، تغییر قیمت جهانی اونس طلا و مواردی از این دست باشد. برای کسب اطلاع بیشتر از آخرین تحولات بازار طلا و یادگیری نکات تحلیلی و سرمایه‌گذاری، می‌توانید به بلاگ صرافی کیف پول من سر زده و به بروزترین اخبار این حوزه دسترسی پیدا کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ