دفع رطوبت سعودی مَدرَس ابن‌سینا تاماه آینده/رفع منشأ رطوبت داخلی

اقتصاد ایران: اصفهان-مدیرعامل سازمان نوسازی شهر اصفهان بابیان اینکه رطوبت سعودی مَدرَس «ابن‌سینا» منشأ داخلی داشته، گفت: با اصلاح و برگردان کف این بنا به شکل گذشته توسط این سازمان رطوبت آن دفع می شود.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با کنترل رطوبت سعودی مَدرَس «ابن‌سینا» به‌وسیله مرمت و مقام سازی آن اظهار کرد: سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان در یک سال گذشته مطالعات گسترده‌ای را در خصوص رطوبت سعودی موجود در دیوار مَدرَس «ابن‌سینا» آغاز کرد. بر اساس این مطالعات عمده رطوبتی که به دیواره‌ها و جداره‌های مدرس در سال‌های اخیر نفوذ و باعث آسیب جدی جدارها شده بود، منشأ داخلی داشته است و از زیرزمین به‌صورت صعودی به سمت بالا می‌آمده و جداره‌ها و پی این بنای ارزشمند را تحت تأثیر قرار می‌داد.

اصلاح پیوندی موجود و کنترل رطوبت مَدرَس «ابن‌سینا»

وی افزود: پس از مطالعات و سونداژهای متعددی که در جایگاه‌های مختلف این بنا توسط مرمتگران و اساتید سازه‌های سنتی آتلیه سازمان صورت گرفت، نتائج تحلیل و دستور کار مرمت و مقاوم سازی مشخص شد و عملیات مرمت از ابتدای شهریورماه امسال آغاز شد. در طرح مرمت، اصلاح پیوندی موجود و کنترل رطوبت کف آغاز شد و پیوندی‌های آسیب‌دیده که در ۵۰ سال اخیر جرزهای مَدرَس «ابن‌سینا» بر روی آن استوار شده بودند، اصلاح و تعویض شدند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان ادامه داد: همچنین رطوبت سعودی که در کف وجود داشت، آزاد شد و این رطوبت که به پی و جدارها خدشه وارد می‌کرد مورد کنترل قرار خواهد گرفت. بدین‌وسیله یکی از مهم‌ترین خطراتی که این مجموعه ارزشمند را تحت تأثیر خودش قرار می‌داد، به‌وسیله کارشناسان برجسته حوزه مرمت، شناسایی و دستور کنترل عملیات آن صادر شد.

رساندن کف مَدرَس «ابن‌سینا» به کف تاریخی

وی تصریح کرد: سطح کف مَدرَس «ابن‌سینا» که ما در دهه‌های اخیر شاهدش بودیم، سطح تاریخی نیست بلکه سطحی است که بالاتر از سطح تاریخی مدرس قراردارد. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته در ۵۰ سال گذشته کف مدرس بیش از یک متر به‌وسیله خاک دستی پرشده بود که زیرسازی نامناسب این افزایش ارتفاع کف، یکی از دلایل حبس رطوبت بود و که رطوبت را به پی و جداره‌ها اعمال می‌کرد. هم‌اکنون در حال بررسی این هستیم که افزایش ارتفاع کف مدرس اصلاح شود و یا در سطح اخیر دوباره کف‌سازی انجام گیرد.

ایزدخواستی افزود: کارشناسان مجرب حوزه مرمت و سازه‌های سنتی پس از رسیدن به کف مدرس در عمق بیش از یک متری به بررسی لایه‌ها خاک پرداختند که هم‌اکنون در حال تحلیل است که بهترین تصمیم در مورد انتخاب کف گرفته شود، اما احتمالادر این دوره مرمت سعی می‌کنیم که کف مدرس را به کف تاریخی برسانیم و به این وسیله بیش از یک متر این کف عمقش کاهش پیدا می‌کند و از طرفی جدارهایی که در بین خاک مدفون بود به این وسیله آزاد می‌شود.

وی اضافه کرد: پیوندی صورت گرفته در حدود ۵۰ سال قبل که آسیب‌دیده بود اصلاح می‌شود و به‌وسیله بلوکاژ و سایر عواملی که در ساختار این بنای تاریخی وجود داشته مورد کنترل قرار می‌گیرد که بتوان به یک پایداری درست رسید. دوماه آینده عملیات کف، پیوندی و مقاوم‌سازی و دفع رطوبت بالارونده درونی مدرس کامل کنترل خواهد شد و مرمت جداره انجام خواهد گرفت.

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان اظهار کرد: موقعیت بنا به گونه‌ای است که احداث کانال هوا جوابگو نبوده و بر این اساس تصمیم گرفته شد با مصالح سنگی موجب قطع موئینگی شود، که استفاده از مصالح سنگی همخوان با بنا و در پی‌های قدیمی بنا نیز وجود داشته است.

وی درخصوص مشکلات عملیات مرمت این بنا گفت: بدلیل رطوبت کف، پی‌ها و خاک زیر پی کامال خیس بود و حفاری کنار دیوارها را مشکل می‌کرد که با نظارت مهندسان آتلیه سازمان پایداری بنا کنترل و عملیات مرمت با دقت انجام شد.

ایزدخواستی در پایان ابراز امیدواری کرد که تا دو ماه آینده عملیات مرمت و مقاوم سازی به پایان رسد و انشالله در آینده با آزادسازی اطراف این بنای ارزشمند، حفاظت از آن را به بالاترین سطح ممکن برسانیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ