سفر رئیس سازمان اطلاعات مخفی انگلیس به جمهوری آذربایجان

اقتصاد ایران: سفر غیرمنتظره رئیس سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (MI۶) به جمهوری آذربایجان، توجه‌ها را به خود جلب کرده است. او به زبان ترکی مسلط است، به طوری که در سال ۲۰۱۶ روزنامه حریت ترکیه او را یکی از سه بلاگر تأثیرگذار این کشور معرفی کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سفر غیرمنتظره ریچارد مور، رئیس سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (MI6) به جمهوری آذربایجان، توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

در این سفر، ریچارد مور از دانشگاه دیپلماتیک آذربایجان (ADA) در باکو بازدید کرده، با امکانات این دانشگاه آشنا شده و سخنرانی ایراد کرده است.

رئیس سازمان اطلاعات مخفی انگلیس که به باکو آمده کیست؟

ریچارد مور در ژوئیه 2020 به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا منصوب شد. انتصاب مور که پیش از این به عنوان مدیر سیاسی در وزارت امور خارجه بریتانیا فعالیت می‌کرد، برای بسیاری غیرمنتظره بود. زیرا پیش‌بینی می‌شد که این سمت به تام هرد، مسئول مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم در وزارت کشور بریتانیا و همکلاسی سابق بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت، در مدرسه معتبر ایتون، واگذار شود.

نامزد دیگر این سمت، کارن پیرس، سفیر سابق بریتانیا در آمریکا و نماینده سابق این کشور در سازمان ملل بود. اما در نهایت، مسئولیت اداره سازمان اطلاعات مخفی به ریچارد مور سپرده شد.

ریچارد مور در 9 مه 1963 در لیبی متولد شد. پدر ریچارد دیپلمات بود و به همین دلیل محل تولد او این کشور آفریقایی ذکر شده است. پدرش علاوه بر لیبی در روسیه و عربستان سعودی نیز کار می‌کرد. به همین دلیل، مور 5 سال نیز در مسکو زندگی کرده است. مور که در شبکه‌های اجتماعی فعال است، در دسامبر 2019 با انتشار عکسی از مسکو در توییتر نوشت: در کودکی در اینجا زندگی می‌کردم، اولین خاطرات زندگی‌ام از روسیه است.

رئیس سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا پس از اخذ مدرک کارشناسی فلسفه و اقتصاد سیاسی از دانشگاه آکسفورد، در سال 1987 به سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (ام‌آی6) پیوست. از سال 1988 در کشورهای مختلف تحت پوشش دیپلماتیک فعالیت کرده است. مور بین سال‌های 2005 تا 2012 در وزارت امور خارجه و از جمله در سمت معاون مدیر امور خاورمیانه مشغول به کار بود.

در ژانویه 2014، ریچارد مور به عنوان سفیر بریتانیا در ترکیه تعیین شد. او به عنوان سفیر ترکیه موفق شد روابط نزدیکی بین لندن و آنکارا برقرار کند. در جریان تلاش کودتای نظامی فتح‌الله گولن در ترکیه، در حالی که سفرای کشورهای غربی موضع انتظار داشتند، مور بلافاصله از دولت اردوغان حمایت کرد و چند روز پس از این رویداد، سفر آلن دانکن، معاون وزیر خارجه بریتانیا به ترکیه را ترتیب داد.

این حرکت موقعیت بریتانیا در ترکیه را تقویت کرد. به گفته رسانه‌های روسیه، از آن زمان مور یکی از نزدیک‌ترین دوستان اردوغان است. او به زبان ترکی مسلط است، به طوری که در سال 2016 روزنامه حریت ترکیه او را یکی از سه بلاگر تأثیرگذار کشور معرفی کرد.

نکته جالب دیگر این است که وقتی ریچارد مور در اکتبر 2020 و در بحبوحه جنگ 44 روزه قره‌باغ به ریاست سازمان اطلاعات مخفی انگلیس منصوب ‌شد، رسانه‌های جمعی جمهوری آذربایجان این خبر را با توجه به سابقه درخشان وی در ارتباط با ترکیه و به‌ویژه اردوغان با تب‌وتاب فراوان گزارش کردند.

با توجه به حمایت انگلیس از مثلث باکو-آنکارا-تل‌آویو در جنگ 44 روزه در قره‌باغ و نقش تأثیرگذار آن در جنگ مذکور و نیز این واقعیت که معادن موجود در منطقه قره‌باغ به وسیله جمهوری آذربایجان به انگلیس پیش‌فروش شده است، این سؤال در ذهن متبادر می‌شود که آیا سفر رئیس سازمان اطلاعات مخفی انگلیس به باکو در این مقطع زمانی در راستای پیگیری اجرای لایحه کریدرو‌های حذف ایران از جمله زنگزور می‌باشد؟ و اینکه سفر این مقام اطلاعاتی انگلیس، با توجه به سابقه و اهداف استعماری انگلیس بر منطقه، چه تأثیری بر ارتباطات منطقه‌ای ایران خواهد گذاشت؟ برای پی بردن به این ابهامات باید چند روزی صبر کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ