۴ متهم افت تولید صنایع بورسی در تابستان امسال

اقتصاد ایران: قطع برق، تغییر نرخ ارز و خوراک و قیمت‌گذاری دستوری، تولید صنایع خودرو، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی را ۱۵ تا ۲۸ درصد کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس گزارش معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از میانه فصل بهار تا میانه فصل تابستان امسال، تولید صنایع منتخب بازار سرمایه از جمله خودرو، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی به ترتیب با افت ۲۸، ۳۹ و ۱۵ درصدی روبه‌رو شده است. این کاهش‌ها عمدتاً ناشی از ۴ دلیل اصلی از جمله ناترازی انرژی، تغییرات نرخ ارز، نرخ خوراک و قیمت گذاری دستوری بوده است.

گزارش معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار که تحت عنوان «سودآوری، مقادیر تولید و فروش، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه» در مرداد ماه امسال منتشر شده، روند تولید ۵ صنعت منتخب بازار سرمایه بررسی شده است.

بر اساس این گزارش، در میان ۵ صنعت منتخب بازار سرمایه، به جز صنعت محصولات شیمیایی که در نیمه فصل بهار تا نیمه فصل تابستان با رشد ۱۱ درصدی تولید روبه‌رو شده و تولید صنعت فرآورده‌های نفتی که تغییر چندانی است؛ صنایع خودرو، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی به ترتیب با افت ۲۸، ۳۹ و ۱۵ درصدی روبه‌رو شده‌اند.

داده‌های آماری این گزارش نشان می‌دهد؛ محدودیت‌های انرژی، تغییرات نرخ ارز، نرخ خوراک و نرخ فرآورده‌ها و قیمت‌گذاری دستوری و… بر روند تغییرات صنایع بازار سرمایه تأثیرات قابل توجهی داشته است.

به بیانی دیگر، از آنجا که تقریباً تمام صنایع وابستگی بالایی به مصرف برق و گاز دارند، محدودیت‌های وضع شده برای مصرف انرژی در صنایع به کاهش تولید و مقادیر فروش و نهایتاً سودآوری بنگاه‌های اقتصادی منجر شده است. در حالی که نرخ فروش صنایع کامودیتی محور به‌واسطه افزایش نرخ دلار حواله (رشد ۲۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته) با رشد همراه بوده است.

بر این اساس، در مرداد ماه ۱۴۰۳ مقدار گاز مصرفی صنایع سیمان، آهک و گچ، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی و محصولات شیمیایی به ترتیب ۴۴، ۲۰، ۹ و ۸ درصد و مقدار برق مصرفی صنایع مذکور به انضمام صنعت فرآورده‌های نفتی به ترتیب ۲۹، ۲۸، ۱۴، ۷ و ۶ درصد نسبت به تیر ماه کاهش داشته است.

همچنین، میانگین نرخ ۴ هاب منطقه‌ای نیز در مرداد ماه (۲۳.۱۲ سنت بر متر مکعب) نسبت به تیر ماه (۲۱.۲۹ سنت) افزایش داشته که این امر بر نرخ خوراک صنعت پتروشیمی و بالتبع نرخ سوخت گاز سایر صنایع تأثیر گذار بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ