پیکاپ‌ های آمریکایی روی خط فراخوان

اقتصاد ایران:   به همان اندازه که پیکاپ‌ها در صدر جدول خودروهای پرفروش در بازار آمریکا قرار دارند،

در موضوع اعلام فراخوان برای رفع نقص هم در رتبه نخست هستند؛ فراخوان‌هایی که البته تعداد آن‌ها کم نبوده و گاه درپی بروز مشکلاتی اعلام شده‌اند و گاه نیز پیش از آن‌که مشکلی برای خریدار یا خریدارانی پیش آید، از سوی شرکت سازنده صورت گرفته است. اغلب این فراخوان‌ها از سوی خودروسازان بزرگ و باسابقه مطرح و پیگیری شده است. در ادامه این مطلب به نمونه‌هایی از این فراخوان‌ها اشاره خواهیم کرد تا بدانیم عمدتا چه مواردی از نقص فنی یا مشکل ساختاری منجر به دعوت خودروسازان از خریداران این آفرودرهای باری شده است.

فراخوان بزرگ پیکاپ‌های «رم» به دلیل «نقص در سیستم کنترل پایداری»

رم به‌تازگی ۱.۲میلیون وانت را فراخوانده است. این فراخوان شامل کامیون‌های نیم‌تنی مدل ۲۰۱۹ می‌شود که به دلیل مشکلات سیستم کنترل پایداری تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند؛ یک مشکل نرم‌افزاری که می‌تواند باعث از کار افتادن سیستم کنترل پایداری شود که این امر ناقض قوانین فدرال است. اسناد فراخوان هیچ اشاره‌ای به تصادفات یا جراحات ناشی‌از خرابی سیستم ندارند.

این چهل و چهارمین فراخوان از FCA تا اوایل سپتامبر ۲۰۲۴ است. این فراخوان همچنین یکی از بزرگترین فراخوان‌های سال است که شامل یک‌میلیون و ۲۲۷هزار و ۸۰۸ دستگاه پیکاپ رم۱۵۰۰ می‌شود. این مشکل فقط بر پیکاپ‌های نسل فعلی رم۱۵۰۰ از سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ تاثیر می‌گذارد.

مشکل یک نقص نرم‌افزاری مربوط به سیستم ترمز ضدقفل است که مدارک، آن را به عنوان یک «نقص نرم‌افزار ماژول کنترل» در سیستم ضدقفل توصیف می‌کنند و می‌تواند به‌طور غیرمنتظره‌ای کنترل پایداری را غیرفعال کند.

فراخوان ۱.۲میلیون دستگاهی پیکاپ‌های «رم» به علت مشکلات «قفل عقب»

در سال ۲۰۲۲ نیز یک‌میلیون و ۲۳۰هزار دستگاه از پیکاپ‌های رم فراخوان شدند. مشکل این پیکاپ‌ها مربوط به درهای عقب بود که امکان داشت به‌درستی قفل نشده و هنگام رانندگی باز شوند. این مشکل مدل‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ را تحت‌تاثیر قرار می‌داد و شامل مدل‌های سبک و سنگین این خودرو می‌شد. تخمین زده می‌شد؛ ۱۲۰هزار و ۷۵۹ پیکاپ در کانادا، ۲۶هزار و ۶۱۳ پیکاپ در مکزیک و ۲۷هزار و ۴۰۴ پیکاپ در سایر بازارها تحت‌تاثیر این مشکل قرار گرفته باشند.

به‌طور خاص، مشکل مربوط به قفل کردن قطعات روی در بود. این مشکل می‌توانست از بسته‌شدن کامل در عقب جلوگیری کند و باعث سقوط غیرمنتظره سرنشینان شود. این فراخوان برای پیکاپ‌های رم ۱۵۰۰، ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ اعلام ‌شد که دارای درِ عقب چندمنظوره بودند، اما پیکاپ‌های دارای سنسور درِ عقب تحت‌تاثیر این مشکل قرار نمی‌گرفتند.

فراخوان پیکاپ‌های «جنرال‌موتورز» به‌ دلیل «کیسه هوا»

جنرال‌موتورز نیز در سال‌های اخیر فراخوان‌هایی را برای برخی مدل‌های خود اعلام کرده است؛ ازجمله آن‌که بیش از ۴۱۰هزار دستگاه از پیکاپ‌های خود را در آمریکا به دلیل نقص کیسه هوا فراخوان کرده بود. براساس این فراخوان اعلام شده بود که شورولت سیلورادو و جی‌ام‌سی سیرا ۱۵۰۰، ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ مدل سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ دارای کیسه‌های هوای سقفی با بادکننده و پوششی هستند که شاید این پوشش از بادکننده جدا شود و در این صورت، احتمال باز شدن کیسه هوا بدون هیچ‌گونه هشداری وجود داشت.

در پی این مشکل، گزارش‌هایی هم از جراحت سرنشینان این خودروها منتشر شده بود. مالکان پیکاپ‌های سیلورادو ۲۰۱۵ شاهد باز شدن ناگهانی کیسه هوا و خروج گاز از آن بودند. بر این اساس بیان شده بود که این مشکل به‌خاطر خوردگی داخل بادکننده رخ می‌داد که نتیجه‌ وجود رطوبت در زمان فرایند تولید و برخی فعل‌وانفعالات دیگر بود.

فراخوان «جنرال‌موتورز» به علت ایراد در «فرمان و سیستم کمکی برقی»

جنرال‌موتورز در سال ۲۰۱۷ هم فرخوان دیگری را برای ۸۰۰هزار دستگاه سیلورادو ۱۵۰۰ و جی‌ام‌سی‌ سیرا ۱۵۰۰ صادر کرده بود. این فراخوان که به علت ایراد در فرمان و احتمال اختلال در عملکرد سیستم کمکی برقی منتشر شده بود، شامل پیکاپ‌های مدل ۲۰۱۴ بود که احتمال داشت با مشکل از دست دادن سیستم کمکی برقی مواجه شوند.

طبق اسناد منتشرشده توسط سازمان امنیت ترافیک بزرگ راه‌های آمریکا (NHTSA)، ظاهرا این مشکل در سرعت‌های پایین‌تر بیشتر بروز کرده و مانورها را دشوارتر می‌کرد.

به دلیل این مشکل، ممکن بود سایر سیستم‌های الکتریکی مثل رادیو، StabiliTrak، قفل درها، سیستم تهویه مطبوع و کروزکنترل نیز دچار اختلال شوند و کارایی خود را از دست بدهند. فراخوان جنرال‌موتورز شامل ۶۹۰هزار پیکاپ در خاک آمریکا، ۸۰هزار پیکاپ در کانادا و ۲۵هزار پیکاپ در سایر بازارها می‌شد.

دو فراخوان «فورد» برای «فشار تایر» و «اشتعال باتری پیکاپ برقی» در کمتر از یک سال

فورد هم که هر سال عنوان برترین پیکاپ‌ها را به محصولات خود اختصاص می‌دهد، حدود دو سال پیش فراخوانی را برای ۲۹۰۰ دستگاه از محصول برقی لایتنینگ ۱۵۰ اعلام کرد.

براساس این اعلامیه ممکن بود یک مشکل نرم‌افزاری منجر به عدم ارائه هشدار کافی در مورد فشار کم تایر شود.

این فراخوان، اولین‌بار برای وانت برقی فورد اعلام شد و این شرکت اعلام کرد که چراغ سیستم نظارت بر فشار لاستیک پیکاپ‌ها ممکن است در زمان مورد نظر روشن نشود و نتواند هشدار کافی در مورد فشار باد کم تایر ارائه دهد. زیرا مقدار فشار باد سرد توصیه‌شده لاستیک به اشتباه روی عدد ۳۵ تنظیم شده است درحالی‌که فشار باد توصیه شده باید ۴۲واحد باشد.

این فراخوان، ۲۶۶۶ خودرو آمریکایی و ۲۲۰ خودرو در کانادا را شامل می‌شد، اما هیچ حادثه یا جراحتی در ارتباط با فراخوان وجـــــود نداشت. فورد گفت که فشار کم باد لاستیک ممکن است منجر به کنترل ضعیف خودرو و از دست دادن احتمالی کنترل خودرو شود و خطر تصادف را افزایش دهد.

در کمتر از یک سال بعد از این فراخوان، فورد دوباره مجبور شد فراخوان دیگری را برای ۱۸ دستگاه از این خودروها منتشر کند که ویدئوهایی از آتش‌سوزی آن‌ها منتشر شده بود. حادثه آتش‌سوزی فورد F-۱۵۰ لایتنینگ باعث تخریب چندین خودرو و متعاقب آن توقف تولید و حمل خودروها و فراخوان وانت نسبتا جدید این خودروساز شد.

فورد اعلام کرده بود که علت این آتش‌سوزی‌ها احتمالا وجود مشکل در باتری وانت برقی بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ