ناترازی بنزین در ایران و راهکارهای جایگزین برای جلوگیری از افزایش قیمت

اقتصاد ایران: فرشید سلگی در سرمقاله روز ( یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « ناترازی بنزین در ایران » پرداخت

عضو هیات تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

ناترازی بنزین در ایران معضلی جدی است و تبعات اقتصادی فراوانی به همراه دارد. این مساله که ناشی از شکاف میان تولید و مصرف بنزین است، هر سال فشار بیشتری بر منابع مالی کشور وارد می‌کند. در شرایطی که مصرف سوخت در کشور به‌طور فزاینده‌ای درحال افزایش بوده و توانایی تولید نیز محدود است، بسیاری از اقتصاددانان به دنبال ارائه راهکارهایی برای کاهش این ناترازی هستند.

یکی از مهم‌ترین راهکارها که می‌تواند به کاهش ناترازی بنزین کمک کند، بهینه‌سازی مصرف است. ایران به‌دلیل استفاده از خودروهای قدیمی و فرسوده، یکی از بالاترین سرانه‌های مصرف سوخت در جهان را دارد. خودروهای فرسوده نه‌تنها بیشتر از حد استاندارد سوخت مصرف می‌کنند، بلکه به دلیل کارآیی پایین، هزینه‌های بیشتری را نیز به اقتصاد ملی تحمیل می‌کنند.

دولت می‌تواند با طرح‌های تعویض ناوگان فرسوده و به‌روز کردن خودروها، گامی موثر در کاهش مصرف بنزین بردارد. این اقدام نه‌تنها مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، بلکه منجر به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی مردم نیز خواهد شد. اما متاسفانه اسقاط خودروهای فرسوده تقریبا طی 6 تا 7سال گذشته به پایین‌ترین حد خود رسید.

درحال‌حاضر بیش‌از 10میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که با سرعت فعلی اسقاط بیش از 10 سال زمان می برد تا این خودروها از رده خارج شوند. این در حالی است که سالانه بر تعداد خودروهای فرسوده افزوده می‌شود. بنابراین ضرورت تعیین بودجه مناسب برای از رده خارج کردن سالانه بیش‌از 2میلیون دستگاه خودرو فرسوده حس می‌شود.

دلیل مهم‌ دیگر افزایش مصرف سوخت در کشور در کنار خودروهای پرمصرف، عدم توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. عدم توسعه شبکه مترو و کمبود شدید اتوبوس در کلان شهرها موجب می‌شود مردم چاره‌ای جز استفاده از خودروهای شخصی برای تردد نداشته باشند

یکی دیگر از راهکارهای موثر برای کاهش ناترازی بنزین، توسعه استفاده از خودروهای برقی و سوخت‌های جایگزین مانند گاز طبیعی فشرده (CNG) و گاز مایع (LPG) است. خودروهای برقی در بسیاری از کشورها به‌عنوان یک وسیله‌نقلیه پایدار و دوستدار محیط‌زیست به‌جای خودروهای بنزینی مطرح شده‌اند.

ایران با داشتن منابع انرژی غنی، می‌تواند به سمت توسعه زیرساخت‌های لازم برای تولید و استفاده از خودروهای برقی حرکت کند. گسترش جایگاه‌های CNG و LPG سهم قابل‌توجهی از مصرف بنزین را کاهش می‌دهد. این راهکارها نه‌تنها به کاهش ناترازی بنزین کمک می‌کنند، بلکه در بلندمدت هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی و خصوصی را نیز کاهش می‌دهند.

افزایش تولید نیز دیگر راهکار مقابله با ناترازی بنزین است. ایران با داشتن ظرفیت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی، می‌تواند با توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها، تولید بنزین را افزایش دهد. برخی از مینی‌پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی قادر به تولید بنزین هستند، اما متاسفانه از این ظرفیت به‌درستی استفاده نمی‌شود. البته به بخش خصوصی هم باید فرصت داده شود تا با سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها، تولید داخلی بنزین را افزایش دهند.

برای عبور از بحران ناترازی بنزین، دولت باید به‌طور جامع و هماهنگ عمل کرده و با تدوین سیاست‌های بلندمدت و سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف، تولید خودروهای برقی و توسعه زیرساخت‌های سوخت جایگزین به کاهش ناترازی بنزین کمک کند.

البته،حمایت از بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای افزایش تولید داخلی بنزین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ