سامسونگ و شیائومی به رفتار ضدرقابتی متهم شدند

اقتصاد ایران: به‌نظر می‌رسد که سامسونگ و شیائومی گوشی‌هایشان را منحصراً توسط برخی فروشندگان خاص در پلتفرم‌های آنلاین عرضه می‌کنند.

براساس اسناد منتشرشده از سوی نهادهای نظارتی هند، برخی تولیدکنندگان گوشی مانند سامسونگ و شیائومی به تبانی با آمازون، والمارت و فلیپ‌کارت متهم شده‌اند که محصولاتشان را به‌صورت انحصاری از طریق وب‌سایت‌های آن‌ها در بازار هند عرضه و در این راستا قوانین ضدرقابتی را نقض می‌کنند.

به گزارش رویترز، تحقیقاتی که توسط کمیسیون رقابت هند (CCI) انجام شده است نشان می‌دهد که آمازون و فلیپ‌کارت با ارجحیت‌ دادن به فروشندگان منتخب، اولویت‌بندی برخی کالاها و تخفیف‌های بیش‌ازحد برای محصولات، قوانین رقابتی محلی را نقض کرده‌اند.

گزارش CCI بیان می‌کند که پنج شرکت سامسونگ، شیائومی، موتورولا، ریلمی و وان‌پلاس در عرضه‌ی انحصاری گوشی‌ها با آمازون همکاری داشته‌اند. گزارش دیگری از تبانی سامسونگ، شیائومی، موتورولا، ویوو، لنوو و ریلمی با فلیپ‌کارت حکایت دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی پرطرفدارترین برندهای موبایل در هند هستند که در مجموع حدود ۳۶ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند و گوشی ویوو چین با ۱۹ درصد در رتبه‌ی سوم قرار دارد.

کمیسیون رقابت هند اعلام کرده است که سامسونگ و شیائومی از سرمایه‌گذاری‌ خود برای ارائه‌ی نرخ‌های یارانه‌ای خدماتی مانند انبارداری و بازاریابی به فروشندگان منتخب استفاده کرده‌اند. CCI به شیائومی، سامسونگ، وان‌پلاس، ریلمی و موتورولا دستور داده است که صورت‌های مالی حسابرسی‌شده‌ی سه سال اخیر خود را ارائه دهند.

کمیسیون رقابت هند در هفته‌های آینده هر اعتراضی به یافته‌های خود از آمازون، فلیپ‌کارت، انجمن خرده‌فروشان و شرکت‌های موبایل‌ساز را بررسی می‌کند و می‌تواند جریمه‌هایی به‌همراه تغییرات اجباری در شیوه‌ی کسب‌وکار برای آن‌ها وضع کند.

خرده‌فروشان هند بارها آمازون، فلیپ‌کارت و شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی را به‌دلیل عرضه‌ی انحصاری گوشی‌ها به‌صورت آنلاین متهم کرده‌اند و گفته‌اند که مغازه‌داران آسیب می‌بینند؛ زیرا درحالی‌که هنوز مدل‌های جدید را دریافت نکرده‌اند، مشتریان خرید گوشی را از طریق وب‌سایت‌ها انجام داده‌اند.

مقالات مرتبط
  • بازار موبایل هند در حال رونق‌گرفتن است
  • بلومبرگ: فروش محصولات اپل در هند با رشد ۳۳ درصدی، به تقریباً ۸ میلیارد دلار رسید

گزارش CCI می‌گوید: «عرضه‌ی انحصاری نه تنها بر فروشندگان عادی داخل پلتفرم آنلاین تأثیر می‌گذارد، بلکه به خرده‌فروشان فیزیکی که گوشی‌ها را در زمان بسیار دیرتری دریافت کرده‌اند نیز آسیب می‌رساند.»

یک شرکت پژوهش هندی تخمین می‌زند که ۵۰ درصد از فروش گوشی‌ها در سال گذشته به‌صورت آنلاین بوده است. در سال ۲۰۲۳، فلیپ‌کارت ۵۵ درصد و آمازون ۳۵ درصد از سهم فروش آنلاین گوشی را در اختیار داشته‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ