" اشباع آلاینده ازن" مانع رشد جنگل‌های گرمسیری

اقتصاد ایران: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آلودگی ازن باعث کاهش چشمگیر ۱۰.۹ درصدی رشد جنگل‌های گرمسیری و کاهش ۱۷ درصدی جذب کربن توسط آنها شده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، لایه ازن، کره زمین را از پرتوهای فرابنفش مضر حفظ می‌کند و نقشی حیاتی در حفاظت از حیات روی کره خاکی ایفا می‌کند. با این حال، زمانی که ازن در سطح زمین ساکن می‌شود، دیگر یک نگهبان خاموش نیست؛ بلکه به تهدیدی جدی برای محیط زیست و سلامت عمومی تبدیل می‌شود.

ازن سطح زمین ترکیبی مضر از آلاینده‌هایی است که از فعالیت‌های انسانی مانند فرآیندهای صنعتی، انتشار گازهای خروجی وسایل نقلیه و جنگل‌زدایی ساطع می‌شود. آلودگی ازن در زیر نور شدید خورشید، اختلال قابل توجهی در اکوسیستم‌های ما ایجاد می‌کند.

این آلودگی نه‌تنها خطرات جدی برای سلامت انسان به همراه دارد و منجر به مشکلات تنفسی و قلبی عروقی می‌شود، بلکه با تداخل در توانایی گیاهان برای جذب دی اکسید کربن، نقش آن‌ها را در کاهش تغییرات اقلیمی تضعیف می‌کند.

تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Nature Geoscience، تصویری نگران‌کننده از تهدید رو به رشد ناشی از آلودگی ازن سطح زمین ارائه می‌کند. این آلودگی به طور قابل توجهی مانع رشد سالانه جنگل‌های گرمسیری می‌شود و به طور متوسط باعث کاهش 5.1 درصدی رشد آنها شده است. این وضعیت در آسیا حتی وخیم‌تر است و برخی مناطق با کاهش چشمگیر 10.9 درصدی در رشد جدید جنگل‌ها مواجه هستند که این موضوع، تأثیر نابرابر آلودگی ازن در سراسر جهان را برجسته می‌کند.

به گفته دکتر الکساندر چیزمن؛ استاد دانشگاه جیمز کوک و دانشگاه اکستر، جنگل‌های گرمسیری نقش مهمی در جبران انتشار دی‌اکسید کربن ایفا می‌کنند اما تحقیق ما نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند این خدمات حیاتی اکوسیستم را به خطر بیاندازد.

این مطالعه تخمین می‌زند که آلودگی ازن از سال 2000 تاکنون، از جذب 290 میلیون تن کربن در سال جلوگیری کرده است. این کاهش قابل توجه در ظرفیت جذب کربن، تأثیر مخرب آلودگی ازن بر جنگل‌های گرمسیری را که برای جذب مازاد کربن اتمسفر و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی حیاتی هستند، آشکار می‌کند.

چیزمن می‌گوید: کاهش اثر تجمعی ناشی از این آلودگی معادل 17 درصد کاهش جذب کربن توسط جنگل‌های گرمسیری در قرن حاضر است.

دانشمندان می‌گویند: شهرنشینی، صنعتی شدن و افزایش سوزاندن سوخت‌های فسیلی، انتشار مولکول‌های «پیش‌سازنده» مانند اکسیدهای نیتروژن را که منجر به تشکیل ازن می‌شود، تشدید کرده است. پیش‌بینی می‌شود که غلظت ازن در سراسر مناطق گرمسیری به دلیل افزایش انتشار پیش‌سازنده‌ها، افزایش یابد.

به گزارش تسنیم، ازن به دو شکل وجود دارد: یکی به عنوان یک سپر محافظ در استراتوسفر و دیگری به عنوان یک آلاینده مضر در سطح زمین. در حالی که اوزون استراتوسفری برای مسدود کردن پرتوهای فرابنفش مضر ضروری است، ازن سطح زمین (همچنین به عنوان تروپوسفری اوزون شناخته می‌شود) زمانی تشکیل می‌شود که آلاینده‌ها از وسایل نقلیه، فعالیت‌های صنعتی و آتش‌سوزی‌ها با نور خورشید واکنش می‌دهند.

این ازن سطح زمین به عنوان یک گاز گلخانه‌ای عمل می‌کند، گرما را به دام می‌اندازد و به تغییرات اقلیمی کمک می‌کند. آلودگی ازن نه تنها تهدیدی برای جنگل‌های گرمسیری بلکه برای طیف گسترده‌ای از اکوسیستم‌ها است. علاوه بر توقف رشد جنگل‌ها، ازن می‌تواند به محصولات کشاورزی آسیب برساند، بهره‌وری کشاورزی را کاهش دهد و با تغییر تعاملات گیاهان و خاک، کیفیت آب را تحت تأثیر قرار دهد.

در تابستان جاری نیز همین آلاینده ازن، آلاینده اصلی پایتخت در اکثر روزهای فصل گرما بوده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ