طبیعت‌گردی های تلخ برای مسافران گلستان

اقتصاد ایران: گرگان- عدم شناخت محیط و خطرات احتمالی در طبیعت گردی همواره باعث بروز حوادث و تلخ‌کامی مسافران و گردشگران شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- احسان فردوسی: استان گلستان به دلیل تنوع اقلیمی فراوان و وجود جنگل‌های هیرکانی، تپه ماهورهای چشم‌نواز و آبشارهای متنوع میزبان مسافران و طبیعت‌گردانی است که از نقاط مختلف به این سرزمین وارد می‌شوند.

یکی از جذاب ترین نقاط استان، آبشارهایی است که در دل جنگل‌های انبوه قرارگرفته و به دلیل نزدیک بودن با شهر و روستا امکان سکونت‌های چندین ساعته را برای خانواده فراهم می‌کند.

آبشارها و چشمه‌هایی که طی ۶ ماه نخست هرسال بلای جان بسیاری شده و خاطرات تلخی را برای خانواده‌ها برجای گذاشته است.

طبق اعلام مرکز فوریت‌های پزشکی استان امسال در این بازه سه نفر تنها در سه نقطه گردشگری جان خود را از دست داده و سه نفر دیگر هم با آسیب‌های جدی روانه مراکز درمانی شده‌اند.

این نقاط گلستان به دلایل گوناگونی بلاتکلیف مسئولیتی در ایمن‌سازی محوطه و ساخت امکانات رفاهی، گردشگری است، به طوری که دادستان بخش لوه شهرستان گالیکش پس از سقوط از ارتفاع یکی از مسافران آبشار لوه دستور انسداد مسیر دسترسی را تا رفع خطر صادر کرد و یا صدور دستور قضائی دادستانی رامیان مبنی بر حصار کشی محوطه خطرساز آبشار و چشمه این شهرستان را شاهد بوده‌ایم.

آبشارهایی که بیشترین حوادث را تاکنون داشته‌اند همچنان در انتظار تدبیر برای جذب گردشگر و حفظ جان اوست و مردمی که با وجود برخی علائم هشداری اعم از عدم شنا و پرش در منطقه همچنان به دنبال تخلیه هیجانات خود در منظر دیگران هستند.

باید دید این سوگواره را چه کسی به اتمام می‌رساند تا دیگر هیچ حادثه تلخی از طبیعت زیبای استان گلستان به گوش نرسد.

بر اساس گزارشات مردمی و مراجع ذیصلاح آبشارهای شیرآباد شهرستان رامیان و لوه شهرستان گالیکش و چشمه گل رامیان بیشترین حادثه را همواره داشته که مستلزم ورود جدی مسئولان امر است.

واگذاری ۱۵ ساله آبشار شیرآباد به شهرداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: منطقه جنگلی شیرآباد شهر خان ببین از سال ۱۳۹۷ بر اساس قراردادی ۱۵ ساله به شهرداری این شهر واگذار شده است.

وی افزود: بر اساس این قرارداد بهره‌برداری، حفاظت و توسعه منطقه به مساحت ۱۶۲ هکتار در اختیار شهرداری قرار دارد.

حمید سلامتی با بیان اینکه چهار آبشار پرحادثه استان بیش از ۳۱۳ هکتار از منابع طبیعی گلستان را در بردارد، ادامه داد: تاکنون سه آبشار بر اساس تفاهم‌نامه به شهرداری‌های منطقه و یک شرکت خصوصی واگذار شده است و تنها یکی از مناطق در انتظار واگذاری است.

مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: دفترچه بهره‌برداری از منابع طبیعی با رعایت نکات حفاظتی و زیست محیطی تدوین و با هماهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام می‌گیرد.

علائم هشدار در مسیر نصب شده است

شهردار خان‌ببین علت حوادث آبشار شیرآباد را بی توجهی گردشگران دانست و گفت: در طول مسیر دسترسی تعداد زیادی تابلو، بنر و پارچه نوشته برای هشدار و آگاهی نصب کرده‌ایم، و خطر شنا و سقوط به گردشگران گوشزد شده است.

سعید اسماعیلی افزود: علی رغم این‌که در محدوده آبشار نجات غریق مستقر است و از طریق سوت و لسانی تذکر می‌دهیم اما برخی مسافران بی‌احتیاطی می‌کنند و این بی احتیاطی منجر به حادثه می‌شود.

وی گفت: سال گذشته حدود دو میلیون نفر از شیرآباد دیدن کردند که تعداد کمی از گردشگران به سبب بی‌احتیاطی دچار حادثه شده‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ