دانشمندان برای اولین‌بار فعالیت مغز گربه‌ها را با کلاه بافتنی ثبت کردند

اقتصاد ایران: کلاه‌های پشمی سفارشی، دانشمندان را قادر ساخته تا برای اولین‌بار نوار مغزی گربه‌های بیدار را ثبت و با این‌ کار، به ارزیابی میزان درد آن‌ها کمک کنند.

دانشمندان با استفاده از کلاه‌های بافتنی مخصوصی که الکترودها را در جای خود ثابت نگه می‌دارند، توانستند برای اولین‌بار فعالیت الکتریکی را در مغز گربه‌های بیدار ثبت کنند.

آود کاستل از دانشگاه مونترال کانادا که رهبری تحقیقات را بر عهده دارد، به‌ نیوساینتیست می‌گوید: «این روش می‌تواند به ارزیابی سطح درد مزمن در گربه‌ها کمک کند و همچنین، ممکن است به کشف روش‌های درمانی جدید منجر شود.»

تقریباً یک‌چهارم گربه‌های بالغ با درد مزمن ناشی از آرتروز مواجه هستند و با افزایش سن، این درد شدیدتر می‌شود. از آنجایی که گزینه‌های درمانی محدود و معمولاً با عوارض جانبی بسیاری همراه هستند، کاستل و همکارانش در جستجوی روش‌های جایگزین برای کاهش درد گربه‌ها، از جمله آروماتراپی (رایحه‌درمانی) هستند.

نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) می‌تواند در ارزیابی تأثیرات چنین روش‌های درمانی‌ای مفید باشد؛ زیرا واکنش‌های مغز به درد و تحریکات حسی را به نمایش می‌گذارد. بااین‌حال، تا همین اواخر فقط از گربه‌هایی که تحت‌تأثیر آرام‌بخش بودند، نوار مغزی گرفته شده بود.

استفاده از کلاه بافتنی در ثبت نوار مغزی به کشف روش‌های درمانی جدید منجر می‌شود

کاستل و همکارانش در تلاش بودند تا الکترودها را روی سر ۱۱ گربه‌ی بالغ که همگی از آرتروز رنج می‌بردند، قرار دهند و فعالیت مغزی آن‌ها را در واکنش به بوییدن مواد مختلف و دیدن طول موج‌های مختلف نور، ثبت کنند. اما گربه‌ها مرتباً سر خود را تکان می‌دادند و باعث می‌شدند که الکترودها جابه‌جا شوند یا کاملاً بیفتند. در نهایت، محققان به این فکر افتادند که می‌توانند از مد جدید گربه‌ها بهره ببرند: کلاه‌های بافتنی.

الینور دلسار، یکی دیگر از اعضای گروه محققان در دانشگاه مونترال، می‌گوید: «وقتی به جای ثبت نوار مغز، بیشتر وقت خود را صرف قراردادن مجدد الکترودها می‌کنید، باید خلاقیت به خرج دهید.» به همین دلیل، گروه محققان از یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی درخواست کردند تا با الهام از ویدیوهای آموزشی یوتیوب، کلاه‌های بافتنی مخصوص گربه‌ها را برای آن‌ها ببافد.

محققان پس از پوشاندن سر گربه‌ها با کلاه‌های جدید، متوجه شدند که الکترودها در جای خود ثابت می‌مانند و گربه‌ها دیگر برای بازی‌کردن با سیم‌ها و جویدن آن‌ها، تلاشی نمی‌کنند.

اگرچه بعضی از نوار مغزهای ضبط‌شده هنوز هم به دلیل حرکت سر گربه‌ها تداخل داشتند، بیشتر آن‌ها کاربردی بودند. در نتیجه، کلاه بافتنی به تیم امکان داد تا با ثبت نوار مغزی، فعالیت‌های مغز مرتبط با سطح درد و واکنش‌های گربه‌ها به بوها و نورهای رنگی مختلف را شناسایی کند.

دلسار می‌افزاید تیم قصد دارد در مطالعات آینده، از کلاه‌های نوار مغزی برای بررسی چگونگی تأثیرگذاری روش‌های درمانی مختلف، از جمله داروها و روش‌های جایگزین مانند بوها و نورپردازی، بر درک درد در گربه‌ها استفاده کنند.

یافته‌های مطالعه در Journal of Neuroscience Methods منتشر شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ