ورود جدی معاونت علمی برای تامین منابع مالی شرکت‌های آینده پژوه

اقتصاد ایران: معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به این که تامین مالی یکی از اصلی ترین دغدغه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: معاونت علمی توجه و تمرکز ویژه ای بر حل مسائل و مشکلات کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، حسین افشین در حاشیه آیین رونمایی از محصولات شرکت‌های دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان تامین مالی است، زیرا روش‌های سنتی دیگر پاسخگو نیست. موضوع تامین سرمایه، راهکارهای اثربخش و نوآورانه در تامین مالی و ایجاد بازار واقعی داخلی و بین‌المللی برای دانش‌بنیان‌ها، از مهم‌ترین نیازهای اولویت‌دار شرکت‌های دانش‌بنیان است که معاونت علمی بر روی این موضوعات توجه و تمرکزی ویژه دارد.

وی با اشاره به اینکه در معاونت ریاست جمهوری همه مدیریت‌ها به هم پیوسته است و نباید با تغییر مدیریت‌ها نگرش‌ها عوض شود، ادامه داد: اهداف این معاونت در سه محور مهم تقویت نیروی انسانی، توسعه و تقویت مرجعیت علمی به خصوص در حوزه‌های نو ظهور، توجه ویژه به زیر ساخت‌ها و نیز روش‌های تامین مالی است.

افشین با تاکید بر اینکه اجرای قوانین و آیین‌نامه‌های حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری، هموارکننده راه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود، عنوان کرد: کم‌تر از ۱۰ درصد از این قوانین و آیین‌نامه‌ها اجرا شده است که تلاش می‌کنیم با کمک وزارت صمت، وزارت علوم و سایر دستگاه‌ها، اجرای قوانین به طور کامل انجام شود.

وی درباره سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بخش دانش‌بنیان گفت: برای توسعه سرمایه‌گذاری بخش داخلی در تلاش هستیم که با توجه به ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید که درخصوص اعتبارات مالی، قانونی پیشرفته است؛ ورود پیدا کنیم.

افشین اضافه کرد: تقویت صندوق‌های خطرپذیر و سرمایه‌های آن‌ها از دیگر برنامه معاونت علمی و فناوری است و در حال حاضر دو صندوق سرمایه‌گذاری خطر پذیر فولاد مبارکه و گلرنگ با 10 هزار میلیارد ریال سرمایه اولیه بر اساس تبصره ۱۸سرمایه‌گذاری داخلی به کمک دولت آمده است.

وی درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی گفت: ایران با کشورهایی همچون عراق، سوریه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر شرکتی وارد مذاکره شده است.

افشین درباره نقش معاونت علمی در هوش مصنوعی و فناوری های نو ظهور با توجه به شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: سرعت و دقت این فناوری‌ها بسیار زیاد است و ما باید در دو موضوع پلتفرمی و نرم افزاری با کمک دانشگاه‌های معتبر اصفهان توسعه ایجاد کنیم.

وی در ادامه افزود: از دیگر موارد مورد توسعه‌ای این حوزه زیرساخت است که سیاست معاونت علمی و تحقیقاتی ایجاد زیر ساختی هدفمند و متمرکز با ارائه برنامه ای جامع در زمینه هوش مصنوعی با تاکید بر نقش‌ استان‌ها است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با اشاره به حرکت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مسیر ارتقا به یک منطقه بین المللی نوآوری گفت: پارک فناوری پردیس تهران، نخستین منطقه بین‌المللی نوآوری ایران است و با توجه به اهمیت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به زودی با گرفتن مصوبه وزراتخانه این شهرک علمی را در مسیر تبدیل شدن به یک منطقه بین‌المللی علم و فناوری قرار می‌دهیم.

افشین در ادامه تصریح کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور است که بستری از شرکت‌های دانش‌بنیان و نو در آن رشد پیدا کنند و ما از این مجموعه علمی حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به رونمایی از سه محصول دانش‌بنیان عنوان کرد: این سه محصول دانش بنیان شامل نشت یاب لیزری مکشی قابل حمل گاز متان، ابر عایق حرارتی، صوتی، تصویری و لیزر جوش داتیس با کاربرد در صنایع خودروسازی، الکترونیک جواهر سازی و پزشکی، حاصل کار شبانه‌روزی محققان و دانشمندان اصفهانی و نمادی از تلاش‌های بی‌وقفه‌ای است که در عرصه علم و فناوری کشور به ثمر نشسته است.

افشین با اشاره به حرکت تحول آفرین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و محصولات شرکت‌های این شهرک علمی و تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: این محصولات در حوزه‌های مختلفی چون نانوفناوری، زیست‌فناوری و هوش مصنوعی طراحی شده‌اند که هرکدام می‌توانند به تحولات بزرگی در صنایع کشور کمک کنند.

وی با اشاره به حمایت از صنایع فرهنگی و خلاق در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق عنوان کرد: در راستای اجرای برنامه هفتم توسعه، مأموریت داریم که از صنایع خلاق به‌ویژه در هم‌آمیختگی علوم انسانی و هنر، حمایت کنیم. اصفهان به‌عنوان مهد هنر ایران، انتخابی طبیعی برای این هدف است. با افتخار اعلام می‌کنم که معاونت علمی اولین پارک فناوری پویانمایی کشور را مطابق با استانداردهای جهانی در همین استان راه‌اندازی خواهد کرد. این پروژه نه تنها به خلق آثار هنری نوین کمک می‌کند، بلکه فرصتی برای اشتغال‌زایی و افزایش تعاملات بین‌المللی در عرصه هنر و فناوری خواهد بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، عنوان کرد: استان اصفهان تنها به‌دلیل تاریخ و هنر خود شناخته نمی‌شود، بلکه این استان با ظرفیت‌های علمی و نوآورانه‌اش به قلب نوآوری کشور تبدیل شده است

وی با بیان این‌که اصفهان همواره نقطه آغاز نوآوری و آینده‌نگری بوده است، عنوان کرد: در بحران کم‌آبی، از اصفهان یاد گرفتیم که باید متفاوت فکر کنیم. صنعت هسته‌ای ما از همین اصفهان راه افتاد، و امروز با استفاده از فناوری‌های پیشرفته مثل RHF و بستر سیال، ما قرار است از محدودیت‌های آینده صنعت فولاد عبور کنیم. اصفهان نه فقط یک شهر، بلکه برجک دیده‌بانی آینده کشور و نویدبخش فردای ایران است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به دیدار و گفت‌وگو با استادان و نخبگان برجسته اصفهان عنوان کرد: در این سفر، با بیش از ۱۰۰ نفر از نخبگان و اساتید برجسته اصفهان در تالار شهید بهشتی دانشگاه علوم‌پزشکی به گفت و گو خواهیم نشست. از این فرصت استفاده می‌کنیم تا برنامه‌های ویژه‌ای همچون طرح شهید چمران، طرح کاظمی آشتیانی و هیأت‌های اندیشه‌ورز را به اشتراک بگذاریم و درباره آینده همکاری‌های علمی صحبت کنیم.

معاون علمی رییس‌جمهور، بازدید از چهار شرکت دانش‌بنیان را جزو برنامه‌های این سفر یک روزه برشمرد و گفت: شرکت‌هایی که امروز بازدید خواهند شد، به‌عنوان پیشرو در حوزه‌های پردازش داده‌های کلان، مهندسی گاز و مواد نوین شناخته می‌شوند. این شرکت‌ها با اشتغال‌زایی برای بیش از ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم، سهم قابل‌توجهی در توسعه اقتصادی و صنعتی این استان ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به افتتاح فاز اول سوله‌های چندمنظوره کارگاهی و کلنگ‌زنی فاز دوم صندوق خطرپذیر فولاد است گفت: این پروژه با ایجاد زیرساخت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری، ظرفیتی حدود ۲۶۰۰ متر مربع از فضای کارگاهی را پوشش می‌دهد و به‌طور مستقیم از ۴۰ پروژه نوآورانه حمایت می‌کند. این اقدامات نشان از حرکت جدی ما به سمت حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و ارتقای صنعت فولاد دارد.

افشین در ادامه از بازدید از پردیس نوآوری فولاد مبارکه و رونمایی از جدیدترین پایلوت‌های RHF و بستر سیال خبر داد که به گفته وی ظرفیت تولید و بهره‌وری صنعت کلیدی فولاد را به نحو چشمگیری افزایش خواهند داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ