بزرگترین کارخانه کنسرو ماهی در مکران افتتاح شد

اقتصاد ایران: بزرگترین مجتمع بسته‌بندی، سردخانه‌ای و کارخانه کنسرو ماهی کشور در نوار جنوبی و در منطقه ویژه مکران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه مراسم افتتاح این مجتمع با اشاره به اینکه سازه کارخانه، خطوط تولید و دستگاه‌های این کارخانه تماماً داخلی و با بالاترین استاندارد و کیفیت ساخته شده است، گفت: امیدواریم با انجام طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی در سواحل مکران بتوانیم در توسعه منطقه بخشی از دغدغه مقام معظم رهبری را رفع کنیم.

وی افزود: وزارت دفاع به واسطه سازمان‌های زیرمجموعه خود در چابهار از جمله سازمان اتکا قصد دارد به رشد این منطقه شتاب دهد.

مرتضی اعلمی یکی از دست‌اندرکاران این پروژه نیز در این مراسم گفت: هدف از ساخت این کارخانه توسعه زیر ساختی منطقه و ایجاد اشتغال پایدار بوده و برای حدود ۵۰۰ نفر از نیروهای بومی منطقه که تعداد قابل توجهی از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند، زمینه اشتغال فراهم شده است.

محمود معلم، عضو انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشور هم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در راستای سرمایه گذاری و توسعه سواحل مکران گفت: به منظور تحقق این امر در سال ۱۴۰۱ با سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی در مکران و در مدت کوتاه ۱۵ ماهه توانستیم بزرگترین کارخانه تولید کنسرو ماهی را در زمینی به مساحت ۲۳ هزار متر مربع و زیر بنا ۷ هزار متر مربع در منطقه آزاد چابهار و با بهره برداری از تخصص و دانش و توان نیروهای داخلی احداث کنیم.

وی با اشاره به اینکه تمامی مراحل سورتینگ، پوست کنی و بسته بندی و انجماد ماهی و میگو برای عرضه به بازار داخلی و خارجی نیز در این مجتمع انجام می‌شود، اظهار کرد: ظرفیت بسته بندی آن حدود ۴ هزار تن بوده که ۱۰۰۰ تن آن مربوط به خط عمل‌آوری میگو بوده که روزانه ۲۰ تن میگو برای صادرات تولید و بسته بندی می‌شود. این مجتمع سردخانه‌ای زیر صفر به ظرفیت ۴ هزار تن است.

عضو انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشور افزود: در چابهار سالانه ۲۰۰ هزار تن ماهی صنعتی صید می‌شود که بخش اعظم آن به کنسرو ماهی تبدیل می‌شود و با ساخت این کارخانه با ورودی حدود ۷۵۰۰ تن ماهی هوور و گیدر ظرفیت تولید سالانه ۲۵ میلیون قوطی کنسرو ماهی تن فراهم شده است.

رعایت اصول حفاظت محیط زیست از اولویت‌های این مجتمع شیلاتی است

معلم با بیان اینکه در صنایع غذایی موضوع پساب فاضلاب از جمله مسائلی است که امکان تهدید محیط زیست را دارد، گفت: تصفیه خانه فاضلاب این مجتمع در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع و با توان تصفیه ۳۰۰ متر مکعب فاضلاب در شبانه روز ساخته شده است که آب خروجی این تصفیه خانه قابل استفاده مجدد در مجتمع و آبیاری فضای سبز است.

وی با اشاره به اهمیت آب تصفیه شده در منطقه آزاد چابهار گفت: سامانه ذخیره و تصفیه آب این مجتمع با ظرفیت ذخیره ۳۰۰ مترمکعب آب و تصفیه ۲۰۰ متر مکعب آب در شبانه روز با فناوری اسمز معکوس نیز ساخته شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ