تاسیس موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان در ایران اتفاقی بی نظیر است

اقتصاد ایران: کاشان - پژوهشگر حوزه سینما گفت: تاسیس موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان در ایران اتفاقی بی نظیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید فدایی ظهر شنبه در دومین سالانه روز ملی سینما با موضوع «سینما سیار در کاشان» اظهار داشت: برای نوشتن کتابم با عنوان تاریخ سینما سیار در ایران در مدت هشت سال هیچ سندی از کاشان پیدا نکردم ولی با توجه به وجود آثاری و اسنادی از این جریان در موزه‌ای در کاشان جایگاه و اهمیت این شهر به خوبی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر سینمای ایران توانسته در دنیا پیشرفت کند به دلیل نقش تأثیرگذار سینما سیار است، ابراز داشت: فلسفه وجود سینما سیار برای نمایش فیلم در روستاها بود و بسیاری از فیلمسازان ایران علاقه خود به این هنر را با دیدن فیلم از سینما سیار پیدا کردند.

این پژوهشگر حوزه سینما تصریح کرد: اولین فیلم متحرک در جهان بواسطه سینما سیار در کافه‌ای در پاریس به نمایش گذاشت شد و پس از آن کم‌کم سالن‌های سینما ساخته شدند.

تاسیس موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان در ایران اتفاقی بی نظیر است

وی گفت: این روش برای اولین بار توسط روس‌ها قبل از جنگ جهانی و برای مقاصد سیاسی و تأثیرگذاری فرهنگی برای جدایی شمال ایران در راستای جلب نظر دهقانان به نمایش گذاشتند.

فدایی خاطرنشان کرد: همزمان با روس‌ها در شمال ایران، انگلیسی‌ها هم در جنوب ایران برای نزدیکی مردم به خودشان با سینما سیار فیلم نمایش می‌دادند و این کار تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه داشت.

وی با بیان اینکه مؤثرترین جریان سینما سیار را در ایران آمریکایی‌ها داشتند، گفت: بعد از روس‌ها، آمریکایی‌ها به ویژه بعد از کودتای ۳۲ جریان بخش سینما سیار در ایران دست گرفتند و با تولید فیلم‌های آموزشی، داستانی و معرفی شهرها و آثار تاریخی نقش آفرینی کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به راه اندازی موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان گفت: این اتفاق که با همت و تلاش هنرمند عزیز جناب آقای امیر مقامی رخ داده است اتفاقی بی نظیر در ایران است.‌

وی با اشاره به اینکه در کشور موزه‌ای با این محتوا و ظرفیت وجود ندارد، تاکید کرد: راه اندازی این موزه در تاریخ سینمای ایران اثرگذار خواهد بود و جایگاه کاشان را تغییر خواهد داد.

این نویسنده کتاب‌های سینمایی در ادامه اظهار داشت: بعد از دهه ۴۰ با خروج آمریکا از جریان سینما سیار، دولت ایران بواسطه تشکیل وزارت فرهنگ وهنر در این حوزه مستقل شد و نسبت به ساخت فیلم و پخش آن در روستاهای ایران اقدام کرد.

فدایی خاطرنشان کرد: در زمان مبارزات انقلاب، مبارزان علیه شاه با پخش فیلم‌های هشت میلی متری در مساجد از ظرفیت سینما سیار استفاده می‌کردند و حتی بعد انقلاب و در جبهه‌های جنگ سینما سیار نقش مهمی ایفا می‌کرد تا اینکه تا اوایل دهه ۷۰ با آمدن ویدئو کم کم دستگاه‌های آپارات بلااستفاده شد و سینما سیار کارکرد خود را از دست داد.

به گزارش مهر، دومین سالانه روز ملی سینما ایران با عنوان «سینماتوگراف» با موضوع سینما سیار در کاشان توسط موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان با حضور علاقمندان به هنر هفتم در کاشان برگزار شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ