موفقیت ۹۹.۹ درصدی داروی لنکاپاویر در پیشگیری از اچ‌آی‌وی

اقتصاد ایران: یک آزمایش دیگر نیز نشان می‌دهد که مصرف لنکاپاویر تزریقی با اثربخشی طولانی‌تر می‌تواند به‌عنوان یک روش پیشگیرانه قبل از مواجهه، محافظت کاملی در برابر ابتلا به اِچ آی وی در زنان ایجاد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تزریق داروی «لنکاپاویر» برای درمان بیماری ایدز خطر عفونت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و از راه‌حل اولیه برای درمان این بیماری که در حال حاضر برای «پیشگیری پیش از مواجهه» (PrEP) در دسترس است، بهتر عمل می‌کند.

در مرحله سوم از یک آزمایش بالینی توسط شرکت داروسازی آمریکایی «علوم گیلیاد» (Gilead Sciences) مشخص شده است که ۹۹.۹ درصد از شرکت‌کنندگانی که ۲ بار در سال تزریق «لِناکاپاویر» (lenacapavir) را برای پیشگیری از اِچ‌آی‌وی انجام دادند، به بیماری ایدز مبتلا نشدند.

در بین ۲۱۸۰ بیمار، تنها ۲ مورد دچار عفونت اِچ‌آی‌وی شدند که نشان دهنده کاهش ۹۶ درصدی خطر است و این یعنی آنکه تزریق لِناکاپاویر ۸۹ درصد موثرتر از مصرف روزانه قرص «ترووادا» (Truvada) بوده است.

این آزمایش بالینی خیلی زود به پایان رسید زیرا به اهداف اصلی خود دست یافت، بنابراین لِناکاپاویر به همه شرکت‌کنندگان داده شد.

«اونیما اوگبواگو»، محقق اصلی این کارآزمایی و مدیر پروژه تحقیقاتی ضد ویروسی و واکسن «ییل» در توضیح این یافته گفت: مشکلاتی از جمله دشواری در پایبندی به مصرف منظم یا نگرانی از انگ‌خوردن توسط دیگران که برخی از افراد با مصرف روزانه یک قرص خوراکی تجربه می‌کنند، مانع جذب و تداوم استاندارد مراقبت برای مدت طولانی شده است، بنابراین تأثیر پیشگیری از اِچ‌آی‌وی را کمرنگ می‌کند.

دکتر اوگبواگو افزود: کارآیی باورنکردنی این آزمایش در کنار مزایای بالقوه تزریق ۲ نوبت در سال و تنوع محل‌های آزمایش و شرکت‌کنندگان، همه و همه نشان می‌دهد که پیشگیری به وسیله لنکاپاویر می‌تواند با ارائه گزینه‌های جدید به کاهش شانس ابتلا به اِچ‌آی‌وی برای مردم سراسر جهان کمک کند. وی در ادامه گفت: این پیشرفت به طور قابل توجهی بر تعداد ابزارهای ما می‌افزاید تا ما را به دستیابی به نسلی عاری از ایدز نزدیک‌تر کند.

آزمایش فوق در ۸۸ مکان در سراسر آرژانتین، برزیل، مکزیک، پرو، آفریقای جنوبی، تایلند و ایالات متحده انجام شد.

به گزارش یورونیوز، یک آزمایش دیگر نیز نشان می‌دهد که مصرف لنکاپاویر تزریقی با اثربخشی طولانی‌تر می‌تواند به‌عنوان یک روش پیشگیرانه قبل از مواجهه، محافظت کاملی در برابر ابتلا به اِچ‌آی‌وی در زنان ایجاد کند. در داده‌های آزمایش منتشر شده در ماه ژوئیه، کارآیی ۱۰۰ درصدی را در بین زنان جوان و دختران نوجوان آفریقا نشان می‌دهد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، این یک «روش شگرف در پیشگیری از اِچ‌آی‌وی» است.

شرکت داروسازی گیلیاد گفت که از این داده‌های آزمایشی برای شروع فرآیند تایید دارو در کشورهای مختلف تا پایان سال استفاده خواهد کرد.

این شرکت در نظر دارد صدور مجوز تولید محصول خود را در کشورهای فقیر و دارای شمار ابتلای بالا در اولویت قرار دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ