اختلاف نظر اوقاف و آموزش‌وپرورش در بوشهر/ یک مدرسه تخریب شد

اقتصاد ایران: بوشهر- اختلاف نظر بین اوقاف و امورخیریه استان بوشهر با آموزش و پرورش در مورد یک مدرسه منتج به تخریب شبانه این مدرسه شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: تخریب یک مدرسه در استان بوشهر طی روزهای اخیر باعث شد تا اظهار نظرهای مختلفی در این زمینه در فضای مجازی و حقیقی رد و بدل شود.

اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر اقدام به تخریب مدرسه «عصمت یا رسالت سابق» در شهر بوشهر کرده و تعدادی از فعالان اجتماعی و مردم شهر بوشهر نسبت به این موضوع واکنش دادند.

این مدرسه سال‌ها در اختیار آموزش و پرورش بوده و به دنبال درخواست اداره‌کل اوقاف از آموزش و پرورش برای بازگرداندن این مدرسه، اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و دستگاه قضائی نیز خواستار حل مسالمت‌آمیز این اختلاف بین دو دستگاه بود.

در این شرایط اوقاف و امور خیریه استان بوشهر با اشاره به اینکه بنای موقوفه فرسوده و نا ایمن بوده است، از اقدام خود دفاع می‌کند ولی برخی از فرهنگیان و فعالان اجتماعی زمان این اقدام و نوع عملکرد اوقاف را مناسب نمی‌دانند.

نشست مسئولان ارشد استان برای بررسی مشکل

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عصر امروز نشستی برای بررسی ماجرای تخریب مدرسه برگزار می‌شود و در این نشست مسئولان ارشد استان حضور خواهند داشت.

علی موحدی با اشاره به زمان نامناسب تخریب این مدرسه، بیان کرد: در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و در شرایطی که این مدرسه برای سال تحصیلی جدید آماده می‌شد، با تخریب بخشی از آن مشکلاتی برای دانش آموزان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه رفع این مسائل باید بدون هیاهو و با آرامش انجام می‌شد تصریح کرد: امیدواریم در نشست امروز شاهد رفع مشکل و دستیابی به راهکاری مناسب باشیم.

اختلاف نظر اوقاف و آموزش‌وپرورش در بوشهر/ یک مدرسه تخریب شد

این فضای آموزشی قدیمی با قدمت ۴۰ ساله ناایمن بود

اداره کل اوقاف بوشهر در اطلاعیه‌ای در مورد این ماجرا اعلام کرد: «ملک موقوفه مورد نظر دارای سند ثبتی بوده و عرصه ملک و اعیان متعلق به موقوفه آل عصفور است. این فضای آموزشی قدیمی با قدمت ۴۰ ساله ناایمن بود و به دلیل اختلافات حقوقی در زمینه کاربری مدرسه و اجرایی نشدن نیت واقف و بازگشت این مکان به مجموعه اوقاف و امور خیریه استان بوشهر تصمیم گیری شد.

طی این چندین سال که آموزش و پرورش ملک موقوفه را مازاد نیاز اعلام داشته هیچ هزینه‌ای برای نگهداشت مال موقوفه تخصیص داده نشده و ملک موقوفه در شرف تخریب و ایجاد خطر برای استفاده کنندگان بوده است.

آموزش و پرورش حتی اجاره ملک موقوفه را که باید در راستای نیت وقف کننده خرج می‌شده و جایگاه شرعی داشته تصاحب نموده و از هزینه کرد آن جهت نگهداری بنای موقوفه نیز خودداری کرده است.

در پی طرح این موارد در مراجع قضائی، ضمن اعلام بی حقی آموزش و پرورش در ادامه این تصرفات غیر قانونی و غیر شرعی آرای متعددی صادر شده است.

در پی این دعواهای حقوقی جهت رعایت مصلحت موقوفه، بویژه در ۶ ماهه اخیر جلسات متعدد در دادگستری و سازمان اوقاف و… با حضور مسئولین امر، به‌ویژه رئیس حال حاضر آموزش و پرورش برگزار و منجر به اخذ تصمیمات لازم اجرا مبنی به برگشت ملک به اوقاف شده است.

آموزش و پرورش با توجه به تخلفات ساختمانی عدیده ای که در املاک موقوفه داشته جرایم سنگین چند ده میلیاردی متوجه موقوفه کرده که در حال پیگیری توسط سازمان اوقاف است. سازمان نوسازی مدارس استان ساختمان مدرسه عصمت یا رسالت سابق تخریبی و ناایمن اعلام نموده است که بر این اساس استفاده از این ملک خطرات جانی و غیرقابل جبران برای دانش آموزان عزیز خواهد داشت.

با توجه به تخریبی بودن ملک، اجاره دادن و اجاره گرفتن ملک خلاف قانون بوده که تبعات سنگینی برای مالک موقوفه و مستأجر در پی خواهد داشت.

متولی موقوفه با توجه به کاربری آموزشی ملک قصد دارد در بالاترین سطح و کیفیت و استانداردها با مشارکت خیرین گرانقدر با رعایت منافع موقوفه نسبت به ایجاد فضای آموزشی در شأن و منزلت مردم شریف شهر بوشهر اقدام کند که طی ۶ ماه اخیر مقدمات آن انجام شده است و خیرین گرانقدر درصدد بازسازی هر چه سریع‌تر موقوفه و بازگشت خدمت رسانی این موقوفه به مردم شریف شهر بوشهر می‌باشند.»

اختلاف نظر اوقاف و آموزش‌وپرورش در بوشهر/ یک مدرسه تخریب شد

مدرسه ناایمن است

با توجه به مطالب مطرح شده در رسانه‌ها در زمینه موقوفه آل عصفور و شایعه تخریب غیرمسئولانه مدرسه غیردولتی رسالت بوشهر پس از جوابیه‌ای که توسط اداره کل اوقاف استان بوشهر به رسانه‌ها داده شد روابط عمومی سازمان اوقاف نیز سند نامه‌ای را منتشر می‌کند که بر طبق آن ساختمان این مدرسه ناایمن معرفی شده است.

موقوفه آل عصفور استان بوشهر توسط آموزش و پرورش در اجاره یک مدرسه غیرانتفاعی بوده و طبق نامه رسمی اداره‌کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس این استان در تاریخ هجدهم مهر سال گذشته بنای این موقوفه که بیش از ۴۰ سال از ساخت آن می‌گذرد ناایمن معرفی شده که به تبع آن مسئولیت هرگونه خسارت جانی و مالی بر عهده مؤسس آن یعنی سازمان اوقاف نیز خواهد بود. لذا علت اصلی تخریب بنای این موقوفه ناایمن بودن و فرسودگی آن و تجدید بنا و حفظ جان دانش‌آموزان بوده است.

علاوه بر این سازمان اوقاف خصوصاً در چند سال اخیر با جدیت پیگیر احیا و بازسازی موقوفات آموزشی بوده و در عمل هم این را نشان داده است. به طور مثال جایزه علمی بنیاد فرهنگی البرز که مقدار آن اخیراً چند برابر شده با هدف ارتقای علمی دانش‌آموزان عزیز کشورمان هرساله به آنها تعلق می‌گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ