پرتاب ماهواره «چمران ۱» چه آورده‌ای برای ایران دارد

اقتصاد ایران: رئیس سازمان فضایی با تشریح آخرین رصد ماهواره «چمران ۱» در فضا گفت: ساخت این ماهواره یک گام بسیار مهم در توسعه صنعت فضایی در حوزه ساخت منظومه محسوب می‌شود.

حسن سالاریه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت پرتاپ ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» که صبح امروز توسط ماهواره بر «قائم ۱۰۰» به فضا پرتاب شد، توضیح داد و گفت: ماهواره چمران ۱، چون در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری تزریق شده، مثل ماهواره‌های دیگر تقریبا ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه دوره تناوب آن است.

ماهواره چمران ۱، با موفقیت تزریق شد

رییس سازمان فضایی با اشاره به اینکه ما معمولا یک رد قالب ماهواره در روز داریم و یک رد قالب در شب و این رد ممکن است دو بار در روز به صورت متوالی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: در حال حاضر براساس ۲ ردی که در روز داشتیم، ماهواره چمران ۱ با موفقیت تزریق شده و سیگنال های اولیه ماهواره نشان می دهد که زیرسیستم تامین توان ماهواره درست کار می کند. همچنین داده جی پی اس ماهواره را دریافت کردیم و مدار تزریق شده تایید شده است، حتی زیرسیستم پایدارسازی ماهواره نیز براساس اطلاعاتی که در دو رد متوالی روز داشتیم، نشان می دهد که به درستی کار کرده است.

وی ادامه داد: رد بعدی ما در شب رخ می دهد و ما به صورت متوالی روز و شب با ماهواره ارتباط داریم و قاعدتا چند روز برای تست سلامتِ زیرسیستم‌های ماهواره نیاز است. البته این چند روز ممکن است تا یک هفته هم به طول بیانجامد. از آنجا که این ماهواره، یک ماهواره تحقیقاتی است باید مراحل عملیاتی مدنظر ما یعنی کنترل مداری ماهواره را طی کنیم.

ماموریت چمران ۱، تست زیرسیستم های کنترل وضعیت و اصلاح موقعیت مداری است

سالاریه ضمن بیان این مطلب که ماهواره تحقیقاتی چمران ۱، ساخت مجموعه صاایران وزارت دفاع به همراه مجموعه ای از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی از جمله پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم است، خاطرنشان کرد: عملکرد اصلی این ماهواره، تست زیرسیستم های کنترل وضعیت و اصلاح موقعیت مداری است. اصلاح موقعیت مداری برای ماهواره‌های ما بسیار اهمیت دارد به دلیل اینکه در آینده نزدیک، بحث «منظومه سازی» را در دستور کار داریم و ماهواره های متعددی در مدار قرار بگیرند و موقعیت این ماهواره ها نسبت به یکدیگر کنترل شود.

گام بسیار مهمی در توسعه صنعت فضایی در حوزه ساخت منظومه برداشته شد

رییس سازمان فضایی با اشاره به اینکه معمولا «مانور فاز» از پرکاربردترین و پرمصرف ترین مانورهایی است که ماهواره ها انجام می دهند، گفت: به این مفهوم که ماهواره در یک صفحه مداری، موقعیت خود را جا به جا می کند. در واقع اولین تست ها روی این ماهواره قرار است، انجام شود و در فرایند طراحی و ساخت ماهواره‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد. بنابرین ماهواره چمران ۱، با هدف آزمایشی و تحقیقاتی طراحی و ساخته شده و یک گام بسیار مهم در توسعه صنعت فضایی در حوزه ساخت منظومه محسوب می شود.

آمادگی برای ساخت ماهواره ها و پیکره های بزرگ تر در فضا

وی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از حوزه هایی که از این مانورها استفاده می شوند، ساخت پیکره‌های بزرگ در فضا از قطعات کوچک‌تر است، تصریح کرد: معمولا ماهواره های بزرگ و پیکره های بزرگ در فضا به این صورت ساخته می شود که قطعات کوچک ابتدا در فضا در مدار قرار می گیرند و اصطلاحا با یکدیگر اتصال پیدا می کنند که به آن فرایند «داکینگ» گفته می شود. این تکنولوژی در کشورهای دیگر که صاحب فناوری ماهواره هستند، استفاده می‌شود. ما هم در واقع برای اینکه بتوانیم این فرایند را در کشور راه اندازی کنیم، به همچین ماهواره ها و عملیات تحقیقاتی نیاز داریم تا دانش این فناوری در کشور نهادینه شود تا انشاالله در آینده نزدیک برای ساخت ماهواره های بزرگ تر و پیکره های بزرگ تر در فضا از آن استفاده کنیم.

به گزارش مهر، ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ نیز که توسط متخصصین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره چمران ۱ را با موفقیت به انجام برساند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ