امید آفرینی و نقش آن در پایداری اجتماعی

اقتصاد ایران: معاون سازندگی و محرومیت زدایی بسیج اساتید دانشگاه آزاد کشور موضوع امید آفرینی و نقش آن در پایداری اجتماعی را تشریح کرد.

آرزو عبداللهی دبیر همایش امید آفرینی و نقش آن در پایداری اجتماعی و معاون سازندگی و محرومیت زدایی بسیج اساتید دانشگاه آزاد کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در حوزه امیدآفرینی در کشور و دغدغه‌های فراوان صاحب نظران اجتماعی در این خصوص و هم چنین فعالیتی که رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی جهت القای حس ناامیدی در جوانان و در مردم جامعه انجام می‌دهند و اهمیت نقش امید آفرینی در حال خوب جامعه و در نتیجه پایداری اجتماعی بسیار استراتژیک است و واجب است به این مقوله در سطح کلانتری اهمیت داده شود.

وی افزود: مفهوم پایداری اجتماعی ابعاد و محورهای گسترده‌ای دارد که شناخت ابعاد این مفهوم می‌تواند در جهت رشد آن در جامعه بسیار مؤثر باشد از محورهای اصلی این مفهوم می‌توان به امنیت اجتماعی، عدالت اجتماعی، کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی، مشارکت اجتماعی و سلامتی اشاره کرد. مفهوم پایداری اجتماعی در بسیاری از علوم مانند علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم اقتصادی، روانشناسی، مشاوره و مددکاری، مدیریت کارآفرینی، اشتغال و کسب و کارهای خانگی، هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین، علوم پزشکی و پیراپزشکی، تغذیه. بررسی و مطرح شده است زیرا در ساختار اجتماع این علوم بر محوریت پایداری اجتماعی استوار هستند.

پایداری اجتماعی زیر عنوان زندگی سالم، بارور و هماهنگ با طبیعت تعریف شده است. همچنین، اطمینان از «آینده‌ای بهتر برای همه» با تأکید بر نقش حیاتی آنان در مدیریت محیطی و توسعه از ارکان تعریف پایداری اجتماعی است.

دبیر همایش امید آفرینی ادامه داد: با بررسی نظریات ارائه شده در خصوص پایداری اجتماعی، چهار مؤلفه مشارکت، امنیت، عدالت و کیفیت زندگی که از مؤلفه‌های مهم در زمینه پایداری اجتماعی هستند. ‬مورد توجه قرار‏‬ گرفته‌اند. ارزیابی به طور عام، فرایندی است که تأثیرات هر فعالیت یا پروژه و یا برنامه را بر عناصر موجود در محیط اجتماعی و اقتصادی و بیوفیزیکال تشخیص داده، ثبت می‌کند و اینجاست که باید بررسی کنیم آیا فعالیت نهادهای مرتبط با امیدآفرینی در کشور در بالا بردن حس امید و انگیزه در آحاد جامعه مؤثر بوده است یا خیر.

عبداللهی در خصوص وظیفه ارگان‌های اجرایی و نهادهای دانشگاهی در حفظ پایداری اجتماعی گفت: فلسفه وجودی برخی ارگان‌ها در کشور حفظ پایداری اجتماعی و محرومیت زدایی است. قطعاً ارگان‌ها مرتبط می‌توانند در کنار نهادهای دانشگاه با هم به سمت محرومیت زدایی بروند. ارگان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی با قدرت اجرایی که دارند و دانشگاه با کمک علمی و فکری می‌توانند در کنار هم با تدوین سندی واحد و همچنین سامانه شفاف و مدون، هم افزایی و همدلی داشته باشند تا قطار خدمت بر ریل درست خود قرار گیرد.

وی اشاره کرد؛: در حال حاضر بسیاری از ارگان‌ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی از سپاه و ارتش گرفته تا صدا و سیما و گروه‌های جهادی و… در خصوص اصل محرومیت زدایی با هدف افزایش امید و رفاه در کشور مشغول به فعالیت هستند. اما از آنجا که سامانه مدون و متولی مشخصی در این زمینه در کشور وجود ندارد کار انفرادی این نهادها یا موازی کاری و یا گاهاً نمایشی کوتاه مدت، پر هزینه و کم بازده است.

وی با اشاره به خروجی‌های علمی و چکیده مقالاتی که در همایش امیدآفرینی ارائه شد گفت: شاید بتوان گفت مهم‌ترین دستاورد همایش، این است که سازمان‌ها و نهادهای دست اندر کار که بسیار هم گسترده هستند و عمده متفکرین دانشگاهی و نظریه‌پرداز تا زمانی که در قالبی ستادی و با سامانه شفاف و مدون در کنار هم قرار نگیرند این امر مهم دستاورد نمی‌شود و ما به هدفمان نمی‌رسیم. هم افزایی و همدلی بسیار بسیار مهم است تا ما بتوانیم خوب کار کنیم و از آزمایش و خطا بیهوده بپرهیزیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری همایش‌های علمی با موضوعات منتسب به امیدآفرینی و همچنین موظف کردن ارگان‌های اجرایی برای اجرای خروجی‌های علمی این دست از همایش‌های، بتوانیم در جهت هدف امید آفرینی و در ادامه حفظ پایداری اجتماعی حرکت کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ