کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مصرف برق با موتورهای BLDC ایرانی

اقتصاد ایران: مهندسان ایرانی با طراحی موتورهای BLDC، به چالش کمبود انرژی پاسخ دادند. این موتورهای پر بازده، با کاهش قابل توجه مصرف برق، نقش مهمی در پایداری شبکه برق کشور ایفا خواهند کرد و به این ترتیب، از خاموشی‌های احتمالی در فصول گرم سال جلوگیری می‌شود.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از چالش‌هایی که کشور این روز‌ها در بخش انرژی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، ناترازی برق در فصل تابستان است. از این رو، شرکت دانش بنیان پیشران الکتریک شریف در قالب یک طرح کلان تولید الکتروموتور BLDC در دستور کار خود قرار داده است که در نتیجه آن 40 تا 50 درصد صرفه‌جویی در مصرف برق کل کشور رقم خواهدخورد.

رحیمی؛ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیشران الکتریک شریف در خصوص مسئله‌ای که در این طرح دنبال می‌شود، گفت: هدف و مسئله‌ای که در طرح کلان الکتروموتور BLDC دنبال می‌شود، طراحی و تولید موتور‌های BLDC، جا انداختن فناوری طراحی و ساخت این نوع از موتور در کشور است.

وی ادامه داد: طراحی این موتور‌ها و فراهم کردن بستر‌های تکنولوژی آن از سال 97 کلید خورد و در حال حاضر، طراحی‌های اولیه صورت گرفته است ما در شرکت پیشران الکتریک شریف موفق شده‌ایم که در سه فریم سایز موتور BLDC را از رنج توانی 250 وات تا پیک پاور 50 کیلو وات طراحی کنیم.

به گفته رحیمی، موتور‌های ساخت شرکت پیشران الکتریک شریف در کولر‌های آبی و فن صنعتی چیزی حدود 40 تا 50 درصد صرفه‌جویی برق را به همراه دارند، این موتور‌ها به دلیل برخورداری از دور پیوسته می‌تواند افت فشار را جبران کرده و عملاً دو، سه نیروگاه را از مدار خارج کند. این میزان صرفه‌جویی در کل کشور، باعث شد تا این پروژه به عنوان یک طرح کلان دیده شده و در دستور کار قرار بگیرد مضاف بر اینکه در حال حاضر بهبود عملکرد برق کشور به دلیل ناترازی انرژی و قطعی‌های آن یک ضرورت است.

وی ادامه داد: این سطح از صرفه‌جویی در سال 98 از سمت معاونت علمی دیده و پروژه‌ای برای بومی شدن این موتور‌ها تعریف شد، تا ما بتوانیم این موتور‌ها را روی اپلیکیشن‌هایی همچون کولر و فن‌های صنعتی پیاده‌سازی کنیم که تعداد آن در کل کشور زیاد است و می‌تواند صرفه‌جویی خوبی را در بحث انرژی برای محصولات و کل کشور داشته باشد. با نصب این موتور‌ها، کولر‌های آبی امسال با گرید A و A پلاس تولید می‌شود که میزان مصرف را تا اندازه قابل توجهی را کاهش می‌دهد.

به گفته رحیمی، یکی از هدف‌ها این بود که این موتور‌ها را برای توان‌های بالاتر در موتورسیکلت‌های برقی هم ببینیم تا در ادامه این موتور‌ها را در خودرو‌های برقی هم به کار بگیریم.

وی افزود: در کل دنیا ساختار قدیم در حال تغییر است و به تدریج سیستم‌های برقی جایگزین ساختار‌هایی می‌شوند که با بنزین و گازوئیل کار می‌کنند. در کشور ما نیز شرکت فن گستران خودرو توسعه هم از این مدل موتور‌ها برای تولید موتور موتور سیکلت‌های برقی استفاده می‌کند و از سال 1400 این موتور‌ها (BLDC) را به عنوان قسمت پیشران خود در چرخ عقب موتور‌های موتور سیکلت‌اش به کار گرفته است.

رحیمی در توضیح محصولات این شرکت گفت: محصولاتی در حال حاضر در دست تولید داریم، موتور‌های کولر‌های سایز 3500، 5500، 7500، 11000 و 13000 برای مدل‌های سانتریفیوژ است و مدل‌های فن اکسیال (نوعی هواکش که باعث می‌شود هوا به صورت محوری، به موازات شافتی که تیغه‌ها در آن می‌چرخند، از آن عبور کند. در واقع جریان هوای وارد شده مماس با جهت حرکت پروانه در آن منتقل می‌شود. فن آکسیال یا محوری از پرکاربرد‌ترین و محبوب‌ترین فن‌های صنعتی به شمار می‌رود) که برای کولر‌ها و فن‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سایز‌های 10، 14، 20، 24، 30 و 44 هزار موتور تولید می‌کنیم که رنج توانی این‌ها از 250 وات شروع شده تا پیک پاور یک و نیم کیلو وات تولید می‌شود.

وی گفت: این محصولات تماماً روی فریم سایز اولیه است و فریم سایز بعدی برای موتورسیکلت‌های 12 اینچ است که از رنج توانی سه کیلو وات تا هفت کیلو وات تولید می‌شود. بالاترین سایز لمینیشنی هم که داریم برای موتور‌های موتور سیکلتی 17 اینچ است که از رنج توانی 6 کیلو وات شروع شده و تا پیک پاور 50 کیلو وات ادامه دارد.

رحیمی در خصوص صادرات این شرکت افزود: سال 1400 و 1401 تعداد هزار دستگاه الکتروموتور، درایور، پنل و ریموت به کشور عراق صادر کرده‌ایم. همچنین تعدادی کیس‌های فن آکسیال سایز بزرگ صنعتی هم به کشور امارات صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: چیزی حدود 40 نفر پرسنل داریم که در بخش تولید و دیگر بخش‌ها مشغول به کار هستند. بخش زیادی از این پرسنل دانش آموخته برق قدرت، مکانیک و صنایع هستند که در بخش تحقیق و توسعه شرکت مشغول به کار می‌باشند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ