آشنایی با چکیده قوانین فوتسال در آستانه شروع جام جهانی

اقتصاد ایران: رشته فوتسال که به سرعت و چابکی شناخته می شود تفاوت های زیادی با فوتبال دارد و قوانین این رشته در بخش های مختلفی منحصر به خود است.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت های جام جهانی فوتسال از امروز شنبه ۲۴ شهریور به میزبانی کشور ازبکستان و با حضور ۲۴ تیم برگزار خواهد شد و تیم ملی فوتسال با تیم‌های فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا همگروه است.

فوتسال رشته ای است که تفاوت های بسیار زیادی چه به لحاظ ماهیت و ساختار و چه به لحاظ قوانین با فوتبال دارد. در این گزارش به بررسی برخی از مهمترین قوانین بازی فوتسال و تفاوت های آن با فوتبال خواهیم پرداخت.

بازی در زمان مفید

بازی فوتسال در دو نیمه ۲۰ دقیقه ای برگزار می شود که بین هر نیمه ۱۵ دقیقه زمان استراحت وجود دارد. نکته مهم در خصوص زمان بازی در فوتسال این است که این دو زمان ۲۰ دقیقه ای به صورت مفید محاسبه می شود و داور مسابقه زمان هایی را که توپ در خارج از جریان بازی باشد نگه می دارد.

در دیدارهای حذفی و در صورتی که بازی به تساوی کشیده شود دو زمان ۵ پنج دقیقه ای به عنوان وقت های اضافه بازی در نظر گرفته می شود که این زمان هم به صورت مفید است و در صورت تساوی، کار به ضربات پنالتی کشیده می شود.

آشنایی با چکیده قوانین فوتسال در آستانه شروع جام جهانی

اعضای تیم

در رقابت های جام جهانی ازبکستان ۲۴ تیم حضور دارند که هر تیم شامل ۱۴ بازیکن می شود. فوتسال با ۵ نفر (۴ بازیکن و یک دروازه بان) بازی می شود.

تعویض ها

مربیان می توانند به هر تعداد به بخواهند و به صورت نامحدود دست به تعویض بزنند. محدودیتی در تعداد تعویض برای هر بازیکن وجود ندارد. تعویض ها باید از کنار زمین انجام شود و نیازی به مطلع کردن داور نیست.

قانون ۴ ثانیه

برای افزایش سرعت بازی، زمانی که دروزاه بان ها در زمین خودی صاحب توپ باشند نمی توانند بیش از ۴ ثانیه توپ را در اختیار نگه دارند. و اگر این اتفاق بیفتد یک ضربه آزاد غیرمستقیم در اختیار تیم رقیب قرار می گیرد.

علاوه بر این، تمام ضربات شروع مجدد شامل کرنر، اوت و خطا باید در ۴ ثانیه زده شود و در صورتی که این اتفاق نیفتند توپ با یک ضربه آزاد غیرمستیم در اختیار تیم حریف قرار می یگرد.

مالکیت توپ برای دروزاه بان

زمانی که دروزاه بان ها توپ را در اختیار می گیرند و آن را (در کمتر از ۴ ثانیه) به بازیکن خودی می سپارند دیگر حق لمس توپ را ندارند مگر آنکه توپ با پای بازیکن حریف برخورد کرده باشد، توپ به بیرون از زمین رفته باشد و داور بازی را متوقف کرده باشد. این محدودیت فقط مربوط به زمانی است که دروازه بان در زمین خودی باشد و اگر به زمین حریف بیاید دیگر محدودیت ۴ ثانیه و محدودیت یک بار لمس توپ شامل او نمی شود.

آشنایی با چکیده قوانین فوتسال در آستانه شروع جام جهانی

پرتاب اوت

هنگامی که توپ با پای بازیکنی از خط طولی عبور کند یک ضربه اوت برای تیم رقیب اعلام می شود. ضربه اوت در فوتسال با پا زده می شود. بازیکن ۴ ثانیه فرصت دارد که این ضربه را بزند و هنگام ضربه نباید پای تکیه گاه به طور کامل داخل زمین باشد.

قانون ۵ خطا

در فوتسال در صورتی که تعداد خطاهای یک تیم در هر نیمه (خطاهایی که جریمه آن ضربه آزاد مستقیم است) به ۵ خطا برسد و مرتکب خطای ششم بشود تیم حریف می تواند از روی نقطه پنالتی دوم (۱۰ متر) ضربه پنالتی بزند.

در صورتی که این خطا در فاصله ای نزدیک تر به دروازه باشد تیم زننده ضربه می تواند از محل خطا و بدون حضور خط دفاعی، توپ را بکارد.

تعداد خطاها در پایان نیمه اول و با آغاز نیمه دوم صفر می شود اما تعداد خطاهای نیمه دوم در صورتی که بازی به وقت های اضافه کشیده شود پاک نمی شود.

کارت قرمز

اگر بازیکنی از هر تیم به دلایل مختلف با کارت قرمز مواجه شود و یا به دلیل دریافت دو کارت زرد از زمین بازی اخراج شود، این تیم باید به مدت ۲ دقیقه ۴ نفره به کار خود ادامه دهد و پس از پایان دو دقیقه می تواند نفر پنج را وارد زمین کند. در صورتی که در این دو دقیقه تیم حریف گلی به ثمر برساند تیمی که بازیکنش اخراج شده است می تواند ۵ نفره شود.

بازیکن اخراجی حق ورود مجدد به زمین را ندارد.

پاورپلی

معمولاً در اواخر بازی و زمان هایی که تیمی نیاز به گلزنی دارد می تواند به جای دروازه بان اصلی، یکی از بازیکن ها را در درون دروازه قرار دهد تا با استفاده از توانایی کار با پای او، با ۵ نفر به دروازه حریف حمله کند.

در این صورت قوانین دروازه بان ها برای او هم اجرا می شود و علاوه بر اینکه باید لباسی با رنگ متفاوت از بازیکنان پوشیده باشد فقط در زمین حریف می تواند بیش از یک بار یا بیش از ۴ ثانیه توپ را در اختیار بگیرد.

روی این لباس باید شماره مخصوص همان بازیکن ثبت شده باشد.

آشنایی با چکیده قوانین فوتسال در آستانه شروع جام جهانی

تایم اوت

هر مربی برای انتقال تفکرات خود و صحبت با بازیکنان، اجازه دارد در هر نیمه یک زمان استراحت ۶۰ ثانیه ای را برای تیمش اتخاذ کند. این زمان فقط در شرایطی می تواند گرفته شود که بازی متوقف شده باشد و توپ در اختیار تیم خودش باشد.

در وقت های اضافه، تایم اوت وجود ندارد.

ضربات پنالتی

در صورتی که در مسابقات حذفی، بازی در وقت های قانونی و اضافه با تساوی به پایان برسد، بازی به ضربات پنالتی کشیده می شود. در ضربات پنالتی هر تیم ۵ ضربه خواهد داشت. در صورتی که بعد از پنج ضربه، برنده بازی مشخص نشده باشد ضربات تکی پنالتی ادامه پیدا می کند تا زمانی که برنده بازی مشخص شود.

بازیکنان مصدوم یا اخراج شده اجازه شرکت کردن در ضربات پنالتی را ندارند. تیم ها می توانند در حین ضربات پنالتی، دروازه بان خود را تغییر دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ