تحول نظام سلامت با گسترش مراقبت‌های خانگی و برگزاری نخستین نمایشگاه خدمات پرستاری در خاورمیانه

اقتصاد ایران: معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری کشور اعلام کرد که توجه به خدمات مراقبت در منزل طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. بسیاری از مراکز مراقبت در منزل یا هوم‌کر، به تجهیزات پیشرفته از جمله آی‌سی‌یو خانگی مجهز شده‌اند و می‌توانند خدماتی با کیفیت بالا و هزینه کمتر از بیمارستان‌ها ارائه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان نظام پرستاری کشور، علی دادگری افزود: مراکز هوم کر ( مراقبت در منزل ) حتی به تجهیزات پیشرفته آی سی یو در منزل نیز مجهز هستند و می‌توانند این خدمات را با قیمت ارزانتر از بیمارستانها ارائه کنند و شرایطی را فراهم کنند که بیماران در معرض عفونت کمتر باشند و در کنار خانواده و با روحیه بهتر از خدمات مراقبتی برخوردار شوند.

وی اظهارداشت: در چنین شرایطی معرفی آخرین دستاوردها و تجهیزات مراقبتی اعم از تولیدات داخلی و خارجی می‌تواند زمینه بهبود و ارتقای خدمات مراقبتی را هم در بیمارستانها و هم در مراکز مراقبت در منزل فراهم کند.

دبیر علمی نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان گفت: برای رسیدن به چنین هدفی یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان است که برای اولین بار در ایران و خاورمیانه برگزار می شود و فرصتی بی نظیر برای پیشرفت و تحول در خدمات مراقبتی در کشور است.

وی ادامه داد: نمایشگاه تجهیزات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان ۱۵ تا ۱۸ آبان امسال در مرکز نمایشگاهی هتل المپیک تهران با حضور شرکتهای تولیدکننده و وارد کننده این تجهیزات، پرستاران، کاربران این دستگاهها و عموم مردم برگزار می‌شود.


کمک هوش مصنوعی

وی گفت: خدمات سلامت در سالهای اخیر با توسعه فناوری های جدید دستخوش تغییرات مهمی شده و ابزارهای جدید دیجیتال و هوش مصنوعی باعث شده بسیاری از خدمات مراقبتی و کنترل سلامت به شیوه‌های دقیق‌تر، آسانتر و در دسترس‌تر در اختیار بیماران، سالمندان و مددجویان قرار گیرد.

دادگری ادامه داد: کاربر بخش مهمی از این تجهیزات پرستاران و گروه پرستاری هستند که در بیمارستانهای و مراکز درمانی و مراقبتی و نیز در خدمات پرستاری در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد اما تاکنون به این وجه از تجهیزات سلامت محور توجه نشده و بیشتر از این وسایل به عنوان تجهیزات پزشکی یاد می‌شود در حالی که کاربر بسیاری از این دستگاه‌ها پرستاران هستند.

وی گفت: بسیاری از تجهیزات سنجش و اندازه گیری علایم حیاتی، تجهیرات دیالیز یا بخش های مراقبت ویژه، تجهیزات مراقبت در منزل، توانبخشی، اقلام مورد نیاز در احیا، اورژانس و فوریت‌های پزشکی، تجهیزات مراقبت از نوزاد یا مراقبت‌های پس از زایمان، تجهیزات مراقبت از زخم و عفونت، لوازم مراقبت از پوست و زیبایی، منسوجات و پوشاک بیماران، تجهیزات نقل و انتقال بیماران و مددجویان فقط بخشی از تجهیزات مراقبتی هستند که پرستاران از آنها در ارائه خدمات استفاده می‌کنند.

دبیر علمی نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان ادامه داد:‌ بخش مهمی از این تجهیزات در بیمارستانها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و پرستاران کاربران نهایی آنها هستند که به صورت روزمره از آنها برای ارائه خدمات مراقبتی به بیماران استفاده می‌کنند و حتما در انتخاب و خرید این لوازم برای بیمارستانها باید از نظر پرستاران با تجربه استفاده شود تا بیشترین بهره وری در استفاده از آنها به دست آید.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه یک نگاه نو و تحول آفرین در عرصه ارائه خدمات سلامت در ایران ایجاد می‌کند و استقبال شرکتهای تولید کننده و واردکننده و حضور پررنگ آنها در این نمایشگاه می‌تواند زمینه توسعه و بهبود این خدمات و الگوآفرینی برای ارائه کنندگان خدمات مراقبتی در سطح ملی و بین المللی فراهم کند.

وی گفت: خدمات مراقبتی امروز یکی از ارکان مهم نظام سلامت است و با توجه به گسترش بیماری‌های مزمن و سالمندی هر روز بر میزان اهمیت و کارکرد آن اضافه می‌شود. این خدمات یکی از نیازهای ضروری جوامع نوین است و قطعا استفاده از فناوری‌های جدید می‌تواند به بهبود این خدمات برای بیماران و مددجوان کمک موثری باشد.


نظام سلامت نیازمند تجهیزات جدید دیجیتال است

دادگری افزود: خدمات و مراقبت‌های پرستاری از آحاد جامعه در قرن حاضر اهمیت ویژه و روزافزونی به خود گرفته است و به موازات پیشرفت‌های عظیم تکنولوژی در دنیا زندگی انسان نیز تغییر کرده و متحول شده است و قطعا برای اینکه در این سیر پر سرعت تحول از بالاترین استانداردهای مراقبتی بهره مند شویم باید به تدریج ابزارها و تجهیزات سنتی مراقبتی جای خود را به تجهیزات مدرن با فناوری‌های نوین از جمله فناوری دیجیتال دهند.

دبیر علمی نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان گفت: در این نمایشگاه پرستاران می‌توانند به طور مستقیم با تولیدکنندگان، واردکنندگان و صنعتگران تجهیزات مراقبتی دیدار و گفت و گو کنند و با آخرین تکنولوژی‌ها و تجهیزات مراقبتی آشنا شوند و در عین حال با بیان نیاز بیماران و مددجویان در دریافت خدمات مراقبتی می‌توانند ایده‌های جدیدی برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان لوازم پزشکی و مراقبتی ایجاد کنند که در طراحی، تولید، برنامه ریزی و تامین بازار این محصولات موثر خواهند بود.

وی افزود: استفاده از تجهیزات و خدمات فناورانه و دیجیتال مراقبتی کمک می‌کند تا افراد مختلف اعم از بیمار، سالمند، کودک و سایر مددجویان از حداکثر ایمنی و کیفیت دریافت مراقبت‌ها در حین دریافت مراقبت پرستاری در منزل یا مراکز درمانی و مراقبتی برخوردار شوند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری گفت: علاوه بر آن پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های مختلف گروه سلامت به ویژه رشته‌های پرستاری و توانبخشی می‌توانند ایده‌ها و نظرات خود را برای بکارگیری و استفاده بهینه از هر کدام از ابزارهای مراقبتی با تولیدکنندگان به اشتراک گذارند و از تولیدات آنها در فرایند مراقبت از افراد در جامعه، خانواده، بیمارستان و مراکز مراقبتی استفاده کنند و ایده های جدیدی برای انجام پژوهش‌های بالینی خود استفاده به دست آورند.

۵۵ گروه تجهیزات مراقبتی

دبیر علمی اولین نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان افزود: پیش بینی اولیه ما این است که ۵۵ گروه تجهیزاتی در کشور وجود دارند که کاربر نهایی آنها پرستاران هستند و حداقل ۵ میلیون نفر در کشور به این تجهیزات نیاز دارند که می‌تواند توسط صدها هزار پرستار شاغل در کشور در حوزه‌های مختلف مراقبت‌های حاد و مزمن مورد استفاده قرار گیرند.

دادگری گفت: تولیدکنندگان داروها و مکمل‌ها به ویژه مکمل‌های تغذیه‌ای، تجهیزات مراقبت‌های خانگی و بیمارستانی، ارائه دهندگان خدمات مراقبت پرستاری در منزل، تولیدکنندگان پوشاک و منسوجات مراقبتی، تولیدکنندگان و ارائه کنندگان خدمات فناوری سلامت شامل اپلیکیشن‌ها و... می‌توانند در این رویداد ویژه پرستاری و مراقبتی شرکت کنند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه همزمان با هفته پرستار و با همکاری سازمان نظام پرستاری برگزار می‌شود و در کنار آن چند کارگاه، سمینار و رویداد علمی شامل سمینار جایگاه خدمات مراقبت در منزل در ایران و جهان،‌ همایش مراقبت‌های سلامت دیجیتال و نقش پلتفرم‌ها در بهبود مراقبت از بیمار، سمینار نرسینگ تاک و جشنواره دانشجویی ایده‌های نو در حوزه پرستاری برگزار می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ