پرونده قضایی برای حفاران غیرمجاز قلعه گوهران تشکیل‌شده است

اقتصاد ایران: بندرعباس- معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: پرونده قضائی برای حفاران غیرمجاز قلعه گوهران تشکیل‌شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سپهر زارعی با بیان این مطلب اظهار کرد: در پی انجام اقدامات تأمینی و بازدید میدانی یک مورد حفاری غیرمجاز پیرامون قلعه گوهران شناسایی شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های انجام‌شده در این حفاری غیرمجاز، آسیبی به قلعه وارد نشده است، افزود: حفاری در محوطه باستانی انجام‌نشده و لایه‌های فرهنگی آسیب‌ندیده و عاملان حفاری به اشیا فرهنگی دست نیافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده‌واحده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده، اظهار کرد: بر همین اساس، مرتکب به حبس شش ماه تا سه سال و ضبط اموال و اشیای کشف‌شده و پرداخت خسارت وارد به آثار تاریخی محکوم خواهد شد.

زارعی افزود: به همین منظور پرونده قضائی تشکیل‌شده و موضوع برای اقدامات بعدی قضائی در دست پیگیری است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان عنوان کرد: قلعه گوهران متعلق به دوره قاجاریه است که در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال‌های ۹۰ و ۹۱ مرمت‌شده است.

وی بابیان اینکه به دلیل کمبود اعتبارات در حوزه مرمت، این بنا در سال‌های اخیر مرمت نشده، افزود: برای مرمت این بنای تاریخی از محل اعتبارات ملی و استانی درخواست تأمین اعتبارشده که تاکنون اعتباری برای این بنا تخصیص داده نشده است.

زارعی بیان کرد: با توجه به تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان، امیدواریم بتوانیم برای مرمت این اثر تاریخی تأمین منابع کنیم.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه در استان هرمزگان بیش از هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده وجود دارد که ۳۰۸ اثر غیرمنقول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، افزود: با توجه قرارگیری آثار در مکان‌های دورافتاده و صعب‌العبور و همچنین به علت کمبود نیروی انسانی، امکان نظارت بر همه آثار تاریخی نیست.

زارعی افزود: در همین راستا با تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران این موضوع در دست پیگیری است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ