«مدل‌ S» به نسل دوم نمی‌رسد!

اقتصاد ایران: با مرور تاریخچه مدل S خواهیم فهمید به‌رغم‌آنکه ۱۵سال از زمان توسعه این خودرو می‌گذرد اما چرا تسلا برنامه‌ای برای ساخت نسل دوم آن ندارد.

مدل S پس از رودستر، دومین محصول تسلا و اولین خودرویی بود که این شرکت را به سمت بازار اصلی خودرو سوق داد و تسلا را به نامی آشنا در آمریکا و جهان تبدیل کرد. اکنون اما سن مدل S از ۱۰سال گذشته و علاقه‌مندان را به این فکر انداخته که آیا تسلا برنامه‌ای برای ساخت نسل دوم مدل S دارد یا خیر. بااین‌حال، به دلیل رویکرد منحصربه‌فرد تسلا برای تغییر و به‌روزرسانی مدل‌های خود، پاسخ به این سوال ساده نخواهد بود. بنابراین باید دید چرا تسلا برنامه‌ای برای ساخت نسل دوم مدل S ندارد.

تبدیل شدن از استارت‌آپ به خودروساز

داستان مدل S از سال ۲۰۰۷ آغاز می‌شود. در آن زمان، تسلا یک استارت‌آپ ناشناخته چهارساله بود که دو سال از تولید اولین محصولش یعنی رودستر می‌گذشت. این خودرو قبل از آنکه مدل S نام گیرد، با نام پروژه وایت‌استار شناخته می‌شد. این پروژه ابتدا توسط هنریک فیسکر رهبری می‌شد که بعدا شرکت خودروسازی ناموفق فیسکر راه‌اندازی کرد.

پس‌ازاین اتفاق، درگیری بین فیسکر و ایلان ماسک آغاز شد و درنتیجه، فرانتز فون‌هولزاوزن به‌عنوان طراحی اصلی پروژه به‌جای فیسکر منصوب شد درحالی‌که پیتر راولینسون مسئولیت مهندسی پروژه را برعهده گرفت. راولینسون که اکنون مدیرعامل لوسید است، پدر واقعی مدل S شناخته می‌شود اما حالا به منتقد سرسخت شرکتی تبدیل شده که به معروف شدنش کمک کرد.

این تیم به‌صورت شبانه‌روزی در چادری در تاسیسات اسپیس‌ایکس در تگزاس کار می‌کرد و درنهایت، اولین پروتوتایپ مدل S در سال ۲۰۰۹ در کالیفرنیا رونمایی شد. تولید این خودرو سه‌سال بعد در کارخانه سابق تویوتا و جنرال‌موتورز که پس از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ توسط تسلا خریداری شده بود، آغاز شد.

اولین هزار دستگاهی که از مدل S تولید شد، از سری تولید محدودی با نام سیگنیچر با یک موتور الکتریکی با ۳۶۲ اسب‌بخار قدرت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۵.۶ ثانیه بود. سپس نسخه قوی‌تری به‌نام سیگنیچر پرفورمنس با ۴۱۶ اسب‌بخار قدرت هم ارائه شد که شتاب صفر تا ۹۶کیلومتر را به ۴.۶ ثانیه رساند. درمجموع، مدل S طی سال اول در سه نسخه ارائه شد که یکی به باتری ۶۰کیلووات ساعتی و دو نمونه دیگر به باتری ۸۵ کیلووات ساعتی مجهز بودند.

تجربه‌هایی برای اصلاح

مدل S اولین تغییر اساسی خود را در سال دوم عرضه تجربه کرد. در سال ۲۰۱۴، تولید نسخه پرفورمنس بالای P85 متوقف شد و به‌جای آن P85D به بازار آمد. حرف D در نام این نسخه به معنای دوگانه بود که به وجود دو موتور اشاره داشت. بزرگ‌ترین پیشرفتی که در P85D صورت گرفت، اضافه شدن یک موتور دوم در جلو بود درحالی‌که تمام نسخه‌های قبلی فقط به یک موتور در عقب مجهز بودند.

این قوای محرکه دو موتوره از آن زمان تاکنون به استانداردی برای خودروهای الکتریکی پرفورمنس تبدیل شده است زیرا کشش چهارچرخ محرک را بدون اتصال فیزیکی بین محورهای جلو و عقب فراهم می‌کند. در نتیجه وسیله‌ای چهارچرخ محرک با ۶۹۱ اسب‌بخار قدرت بود که P85D را طی ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۵، مدل دو موتوره 70D به‌عنوان جایگزین نسخه ۶۰ کیلووات ساعتی با باتری ۷۰ کیلووات ساعتی و دو موتور با مجموع خروجی ۵۱۴ اسب‌بخار معرفی شد. نسخه تک‌موتوره با همین پکیج باتری هم ارائه می‌شد. در سال ۲۰۱۶، باتری ۸۵کیلووات ساعتی با ۹۰کیلووات ساعتی جایگزین شد و نسخه‌های جدید 90D و P90D جایگزین نمونه‌های قبلی با باتری ۸۵کیلووات ساعتی شدند. 90D مجموعا ۴۱۷ اسب‌بخار قدرت داشت درحالی‌که این رقم در P90D به ۷۶۲ اسب‌بخار رسیده بود. این باعث شد شتاب صفر تا ۹۶کیلومتر بر ساعت مدل S برای اولین‌بار به زیر ۳ثانیه (۲.۸ ثانیه) برسد.

ظاهری جدید برای هماهنگی با سایر مدل‌ها

در نیمه‌های سال ۲۰۱۶ درحالی‌که سه سال از عمر مدل S می‌گذشت، تسلا خبر از فیس‌لیفت این خودرو و عرضه آن با مدل ۲۰۱۷ داد. در این فیس‌لیفت، جلوپنجره تزئینی قبلی حذف و با پانل بدنه جایگزین شد که ظاهر مدل S را بیشتر از خودروهای درون‌سوز بازار متمایز کرد زیرا هدف تسلا دیگر تقلید خودروهای درون‌سوز نبود بلکه قصد ایجاد طراحی منحصربه‌فرد و آینده‌نگری را برای خودروهای الکتریکی داشت. با این فیس‌لیفت، مدل ۶۰ کیلووات ساعتی که قبلا کنار گذاشته شده بود، این بار با مدل دو موتوره جدیدی به‌نام 60D بازگشت.

در همان سال‌ها، به‌روزرسانی از راه دور توجه خودروسازان را جلب کرد و تسلا یکی از پیشگامان آن بود. خریداران می‌توانستند از این طریق، ظرفیت باتری 60D را به ۷۵ کیلووات ساعت افزایش دهند که این کار شعاع حرکتی را ۶۵ کیلومتر بیشتر می‌کرد. بااین‌حال، 60D چندان دوام نیاورد و ابتدای سال ۲۰۱۷ کنار گذاشته شد تا راه را برای مدل‌های قوی‌تر و با باتری بزرگ‌تر باز کند. نسخه‌های جدید 100D و P100D با باتری بزرگ‌تر و پرفورمنس بهتر نیز یکی دیگر از تغییرات مدل S برای مدل ۲۰۱۷ بود.

دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۹ تغییر عمده‌ای در مدل S رخ داد و تسلا نامگذاری جدید و ساده‌تری را برای خانواده این خودرو معرفی کرد. مدل‌های 75D، 100D و P100D با نام‌هایی که امروز می‌شناسیم یعنی برد استاندارد، دوربرد و پرفورمنس جایگزین شدند. در این مدل‌های جدید، قدرت و پرفورمنس ارتقا پیدا کرد و شتاب مدل پرفورمنس با ۷۵۴اسب‌بخار قدرت به زیر ۲.۵ثانیه رسید. بااین‌حال، برد استاندارد هم خیلی دوام نیاورد و همان سال کنار رفت. در سال ۲۰۲۰ نسخه دوربرد پلاس جایگزین دوربرد شد. این اولین مدل S بود که از مرز شعاع حرکتی ۴۰۰ مایلی معادل ۶۴۰ کیلومتر فراتر رفت.

پروژه پالادیوم

درحالی‌که تنها 2سال از فیس‌لیفت مدل S می‌گذشت، تسلا به‌روزرسانی بزرگ بعدی را معرفی کرد. این به‌روزرسانی که تحت عنوان پروژه پالادیوم شناخته می‌شد، با بازطراحی داخلی و تغییراتی اساسی در قوای محرکه، بالاترین پرفورمنس در تاریخ مدل S را به ارمغان آورد. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در این نسخه جدید که در ژانویه ۲۰۲۱ معرفی شد، نسخه سه‌موتوره پلد بود که با ۱۰۲۰ اسب‌بخار توان؛ سد قدرت چهاررقمی را شکست. این قدرت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت شگفت‌انگیز ۱.۹۸ ثانیه را به ارمغان آورد. در سال ۲۰۲۳ نیز مدل برد استاندارد که برای چهارسال از خانواده مدل S غایب بود، دوباره بازگشت.

مسیری برای سایر مدل‌ها

به عبارت ساده دلیل عدم عرضه نسل دوم مدل S این است که همین نسخه کنونی اساسا نسل دوم محسوب می‌شود زیرا این خودرو فقط در ظاهر شبیه نمونه‌ای است که سال‌ها پیش معرفی شد و تقریبا تمام قطعات فنی آن ارتقا پیدا کرده‌اند. مدل S که امروز به بازار عرضه می‌شود، شباهت بسیار کمی به خودرویی که یک‌دهه پیش عرضه شد، دارد. یکی دیگر از دلایل عدم عرضه نسل دوم مدل S نیز رویکرد متفاوت تسلا نسبت‌به بازار خودرو در قیاس یا خودروسازان سنتی است. این شرکت به بازه‌های زمانی معین برای اعمال تغییرات و به‌روزرسانی‌ها روی خودروها پایبند نیست و به همین دلیل کل مفهوم نسل‌های یک خودرو را منسوخ کرده است .

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ