لیست تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور

اقتصاد ایران: تجهیزات پزشکی ضروری‌ترین لوازم برای معاینه، تشخیص و درمان بیماران هستند. با استفاده از تجهیزات می‌توان به تشخیص نوع بیماری‌ (مزمن، غیرمزمن و...) و کاهش درد بیماران پرداخت.

اصلی‌ترین اجزای مورد استفاده در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، تجهیزات پزشکی هستند. هر کدام از آن‌ها از سرنگ و آمپول گرفته تا دستگاه‌های بسیار کاربردی مانند دستگاه سی تی اسکن و... نقش مهمی در تشخیص و درمان بیماری‌ها دارند. به‌عنوان مثال از استنت دارویی و دریچه مکانیکی قلب برای درمان بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود. دستگاه سونوگرافی و سی تی اسکن برای تشخیص بیماری و کیسه خون برای انتقال و جمع‌آوری خون کاربرد دارند.

تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور کدامند؟

تجهیزات پزشکی ضروری‌ترین لوازم برای معاینه، تشخیص و درمان بیماران هستند. با استفاده از تجهیزات می‌توان به تشخیص نوع بیماری‌ (مزمن، غیرمزمن و...) و کاهش درد بیماران پرداخت. برخی از این وسایل مانند فشارسنج دیجیتالی بازویی در درمانگاه‌ها نیز یافت می‌شوند؛ اما برخی دیگر مانند دستگاه سی تی اسکن، سونوگرافی و... تنها در بیمارستان‌ها و مراکز تخصصی مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجهیزاتی مانند استنت دارویی قلب نیز تنها در اتاق عمل استفاده می‌شوند. برخی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور عبارتند از:

  • استنت دارویی قلب
  • ماسک رادیوتراپی
  • دریچه مکانیکی قلب
  • کیسه خون
  • دستگاه سونوگرافی
  • دستگاه سی تی اسکن
  • فشارسنج دیجیتالی بازویی
  • آنژیوکت

استنت دارویی قلب

از استنت دارویی قلب برای باز کردن عروق کرونری مسدود شده، استفاده می‌کنند‌. بدین ترتیب انسداد برطرف گردیده و جریان خون به قلب افزایش می‌یابد. استنت‌ دارویی قلب یکی از تجهیزات پزشکی مهم مورد نیاز کشور است که پزشکان با استفاده از آن احتمال باریک شدن مجدد شریان‌ها را کاهش می‌دهند. با استفاده از استنت دارویی درد قفسه سینه و تنگی نفس نیز برطرف خواهد شد. از این روش در شرایطی مانند بروز علائم و حمله‌های قلبی نیز برای باز کردن سریع شریان‌ها و کاهش آسیب قلب استفاده می‌شود.

از مزایای استفاده از این تجهیز پزشکی می‌توان به نجات زندگی فرد بلافاصله پس از حمله قلبی، بهبود جریان خون، جلوگیری از ایجاد آترواسکلروز و آسیب دیدن ماهیچه قلب، در برخی از مواقع عدم نیاز به جراحی بای‌پس و بهبودی سریع اشاره کرد. به عبارتی استنت دارویی قلب یکی از اساسی‌ترین و مفیدترین تجهیزات پزشکی محسوب می‌شود.

ماسک رادیو تراپی

استفاده از ماسک رادیوتراپی برای افرادی که به پرتودرمانی برای سر، گردن یا مغز نیاز‌مند هستند، ضروری است‌. این ‌ماسک‌های فیکس‌کننده سر و گردن توری شکل بوده و شباهت زیادی به مش دارند. همان‌طور که از نامشان پیداست، این ماسک‌ها برای بی‌حرکت کردن بیمار حین درمان رادیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این تجهیز پزشکی از این جهت مهم بوده که کمک می‌کند بیمار در موقعیتی مطمئن از جهت دقیق پرتو قرار گیرد. ماسک‌های رادیوتراپی از دیگر تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای کشور هستند که بی‌حرکتی، دقت بالا، سهولت قالب‌گیری، ایمنی و راحتی را فراهم می‌سازند. از این تجهیزات برای کاهش استرس بیماران و ارائه درمانی موثرتر استفاده می‌شود.

دریچه مکانیکی قلب

دریچه مکانیکی یکی از تجهیزات پزشکی است که به‌جای قلب آسیب‌دیده یا قلب نارسا از آن استفاده می‌شود. با استفاده از این تجهیز می‌توان مانع از بازگشت خون به عقب به سمت دهلیزها و بطن‌ها شد. پزشکان این حوزه از دریچه مکانیکی قلب که در سه نوع گوی و قفس، دیسکی و دولتی وجود دارد، زمانی استفاده می‌کنند که مشکلات دریچه قلب بیمار توسط دارو درمانی یا ترمیم دریچه درمان نگردد. البته از دریچه‌های گوی و قفس به‌دلیل ایجاد لخته خون استفاده نمی‌شود. دریچه دیسکی نیز کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما دریچه دولتی کاربرد بسیاری دارد.

کیسه خون

از دیگر تجهیزات پزشکی پرکاربرد می‌توان به کیسه خون اشاره کرد. کیسه خون برای جمع‌آوری، نگهداری، حمل‌ونقل و انتقال خون و اجزای آن کاربرد دارد. این‌ کیسه از پلاستیک‌های سازگار با خون ساخته می‌شود و به کاهش درصد آلودگی کمک می‌کند. لایه بیرونی این تجهیز از پلی ‌استر و آلومینیوم است. درون کیسه‌های خون ماده ضدانعقادی به نام سیترات فسفات دگزوستروز وجود داشته که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. انواع کیسه‌های خون عبارتند از: کیسه‌های پیش از اهدا، کیسه تک، کیسه دوگانه، کیسه سه گانه، کیسه چهارگانه.

دستگاه سونوگرافی

دستگاه سونوگرافی در دسته تجهیزات پزشکی پرکاربرد قرار دارد و در زمنیه درمانی و تشخیصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با ارسال امواجی به درون بدن، به تشخیص بیماری کمک می‌کند؛ به این صورت که بازتاب آن به‌شکل اطلاعاتی واضح روی نمایشگر ظاهر می‌شود. بدین ترتیب پزشک می‌تواند بافت را مشاهده ‌کرده و نوع بیماری و... را تشخیص دهد. دستگاه سونوگرافی از یک مانیتور، پروپ (خمیده، کانوکس، تخت، داخل رحمی) و پاور تشکیل شده است.

پروب‌های خمیده در معاینه‌های عمقی داخل رحم کاربر دارند؛ در حالی که از پروب‌های تخت برای کارهای سطحی استفاده می‌کنند. پروب داخل رحمی نیز برای معاینه داخل رحم و لگن مناسب است. با استفاده از دستگاه سونوگرافی می‌توان از بخش‌های شکمی، مجاری ادراری، غده تیروئید و... تصویربرداری کرد‌. این دستگاه در بررسی صحت تزریق‌‌های انجام شده، تشخیص ضایعات ستون مهره‌ها و شکستگی‌ها نیز نقش موثری دارد.

لیست تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور

دستگاه سی تی اسکن

علاوه‌بر دستگاه سونوگرافی، دستگاه سی تی اسکن نیز از تجهیزات پزشکی پرکاربرد در تصویربرداری و تشخیص است. با استفاده از این دستگاه تصاویر لایه‌ای تهیه شده و پزشک می‌تواند با مشاهده آن‌ها بیماری را تشخیص دهد. درواقع با استفاده از این دستگاه و اشعه ایکس، تصاویر طولی و عرضی دقیقی از اعضای بدن تشکیل می‌شوند. بافت‌های نرم، رگ‌های خونی و استخوان‌ها با دستگاه سی تی اسکن قابل مشاهده هستند. از این دستگاه برای تصویربرداری سر و مغز، صورت و سینوس، شانه‌ها، ستون فقرات، قلب، زانو و... استفاده می‌کنند. برخی از کاربردهای سی تی اسکن عبارتند از: تشخیص عفونت، اختلالات عضلانی و شکستگی استخوان، تشخیص محل توده و تومور و میزان آسیب‌های داخلی و خونریزی داخلی.

فشارسنج دیجیتالی بازویی

امروزه در بیشتر مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و حتی منازل به‌جای دستگاه‌های جیوه‌ای از فشارسنج دیجیتالی بازویی برای سنجش فشارخون استفاده می‌کنند. این فشارسنج‌ها ۳ عدد را نشان می‌دهند که مربوط به فشار سیستول، فشار دیاستول و تعداد ضربان قلب هستند. استفاده از این فشارسنج‌ها آسان بوده و به همین دلیل از تجهیزات پزشکی پرکاربرد و مفید محسوب می‌شوند. دو سایت Online medical supplies و Smartmedicalbuyer از معتبرترین سایت‌های خارجی برای معرفی و ارائه تجهیزات پزشکی هستند.

آنژیوکت

آنژیوکت از ساده‌ترین تجهیزات پزشکی است که برای تزریق و دسترسی سریع وریدی- عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به آنژیوکت، برانول، کاتتر عروقی محیطی، کاتتر وریدی و... نیز گفته می‌شود. از کاربردهای این تجهیز می‌توان به درمان داخل وریدی، تزریقات با شدت بالا، همودیالیز، مایع درمانی و تزریق داروها به‌صورت وریدی اشاره کرد. آنژیوکت از یک نیدل، یک کاتتر، باله، پورت و نگهدارنده سوزن تشکیل شده که نیدل باعث دسترسی بهتر به رگ‌ها می‌شود و کاتتر می‌تواند مدت طولانی داخل رگ باقی بماند تا مسیر وریدی را حفظ نماید.

همچنین آنژیوکت‌ها باتوجه به اندازه‌ای که دارند، به رنگ‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. هرچه سایز آنژیوکت بیشتر باشد، قطر کاتتر آن کم‌تر خواهد بود. آنژیوکت‌ها از قطر کاتتر کوچک به بزرگ عبارتند از: نارنجی، خاکستری، سفید، سبز تیره، صورتی، آبی، زرد، بنفش.

لیست تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور

سخن پایانی

بدون وجود تجهیزات پزشکی در بیمارستان و مراکز درمانی نمی‌توان اقدامی موثر برای بهبود حال بیماران انجام داد. تعدادی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور شامل دستگاه سی تی اسکن، دستگاه سونوگرافی، کیسه خون، ماسک رادیوتراپی، استنت دارویی قلب، دریچه مکانیکی قلب، آنژیوکت و فشارسنج دیجیتالی بازویی هستند. با استفاده از این تجهیزات می‌توان محل وجود مشکل و نوع بیماری در اعضای مختلف را تشخیص داد و برای درمان آن‌ها اقدام کرد.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ