چرا جنگل‌های ارزشمند حرا در معرض تهدیدند؟

اقتصاد ایران: چابهار، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، قشم و خوزستان از جمله استان‌های صاحب جنگل‌های حرا هستند و هرمزگان با 19هزار هکتار، بیشترین وسعت را به‌خود اختصاص داده است. مانگروها زنده‌زا هستند، یعنی نهال روی خود اندام گیاه رشد کرده و سپس در آب می‌افتد و به رشدش ادامه می‌دهد و سر از آب درمی‌آورد. بهره‌برداری از این گیاهان به‌عنوان علوفه دام، آبزی‌پروری کنار این جنگل‌ها و آلودگی‌های نفتی مهم‌ترین آسیب‌هایی است که جنگل‌های حرا را تهدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، افزایش وسعت جنگل‌های حرا به برنامه کاشت یک میلیارد اصله درخت در ایران بازمی‌گردد و از سال گذشته تاکنون 300هزار اصله نهال مانگرو در 3 استان سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان کاشته شده است. جنگل‌های مانگرو 9.42میلیون تن کربن را در خود ذخیره کرده‌اند که 7.26تن کربن تنها در خاک درختان و 2.16تن کربن در خود درختان مانگرو ذخیره شده است.



ارزش زیستی جنگل‌های حرا

حرا نام درختی است در اندازه‌های ۳ تا ۶ متر با شاخ و برگ‌های سبز و روشن که در آبهای شور زندگی می‌کند و نام علمی‌اش Avicennia Marina یا همان ابن‌سینا، دانشمند ایرانی است. وسعت جنگل‌های حرا یا مانگرو در کل دنیا بسیار اندک است و قابل قیاس با وسعت دیگر گونه‌های جنگلی نیست. اما ارزش اکولوژیک‌شان بسیار قابل توجه است.

مانگروها در منطقه جزر و مدی بین خشکی و دریا هستند و فواید زیادی برای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دارند. این رویشگاه‌ها محل زندگی و پرورش جانوران دریایی هستند و از تنوع زیستی محافظت می‌کنند. مانگروها همچنین با فرسایش خاک سواحل نیز مبارزه می‌کنند. سال 2015یونسکو روزی را برای حفاظت از جنگل‌های مانگرو تعیین کرد. بررسی‌های جهانی اعلام می‌کند که حدود 40درصد این جنگل‌ها در فاصله سال‌های 1980 تا 2005 از بین رفته است.


جنگل‌های ارزشمند حرا در معرض تهدیدند

هادی کیادلیری،نایب‌رئیس انجمن علمی جنگلبانی: چابهار، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، قشم و خوزستان از جمله استان‌های صاحب جنگل‌های حرا هستند و هرمزگان با 19هزار هکتار، بیشترین وسعت را به‌خود اختصاص داده است. مانگروها زنده‌زا هستند، یعنی نهال روی خود اندام گیاه رشد کرده و سپس در آب می‌افتد و به رشدش ادامه می‌دهد و سر از آب درمی‌آورد. بهره‌برداری از این گیاهان به‌عنوان علوفه دام، آبزی‌پروری کنار این جنگل‌ها و آلودگی‌های نفتی مهم‌ترین آسیب‌هایی است که جنگل‌های حرا را تهدید می‌کند.


چرا جنگل‌های ارزشمند حرا در معرض تهدیدند؟

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ