جان انسان‌ها در فدراسیون فوتبال ارزشی ندارد

اقتصاد ایران: در اتفاقی تلخ و ناگوار، در جریان دیدار تیم‌های سپاهان و ملوان در ورزشگاه فولادشهر، یکی از هواداران پرشور تیم ملوان به نام مرتضی دچار ایست قلبی شد.

برترین‌ها: در حالی که نیمه اول بازی سپاهان و ملوان در جریان بود، ناگهان هیاهوی تماشاگران به سمت سکوها جلب شد. خبر ناگوار ایست قلبی مرتضی، همه را شوکه کرد. تلاش‌ها برای احیای او آغاز شد اما به دلیل تاخیر در رسیدن آمبولانس و همچنین عدم اجازه ناظر برای توقف بازی، این تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

مازیار زارع، سرمربی تیم ملوان، با اطلاع از این حادثه تلخ، بارها درخواست توقف بازی را کرد و به یادآوری اتفاق مشابهی در بازی گرانادا و اتلتیکو اشاره کرد که پس از مرگ یک هوادار، مسابقه قطع شده بود. با این حال، ناظر مسابقه به این درخواست توجهی نکرد و بازی ادامه یافت.

متأسفانه، با وجود تلاش‌های کادر پزشکی، قلب مرتضی از تپش ایستاد و او را برای همیشه از جمع عزیزانش گرفت. پیکر بی جان او به بیمارستان فولادشهر منتقل شد اما تلاش پزشکان برای نجات او بی‌نتیجه ماند.

در پی این اتفاق با اعلام فدراسیون فوتبال، عوامل برگزاری دیدار سپاهان و ملوان تا اطلاع ثانوی محروم شدند.

چیا فوادی سردبیر پایگاه خبری فوتبالی در این رابطه نوشت: یک: حالا که هوادار ملوان از دنیا رفته است این سوال را باید از آقای داوود رفعتی، کمک داور بازنشسته و ناظر محترم بازی ملوان و سپاهان با کلی سابقه بین‌المللی در فیفا و AFC در پست‌های امنیتی و اخیرا دبیر کارگروه استاندارسازی ورزشگاه‌ها پرسید که جان یک انسان مهم‌تر بود یا برگزاری یک مسابقه؟

دو: با یک جستجوی ساده در اینترنت بارها و بارها می‌شود چنین اتفاق‌های مشابهی را در فوتبال جهان دید و مرور کرد. چه بازیکن، چه تماشاگر و چه هر فردی در کاسه ورزشگاه‌ها، با چنین ماجرایی روبرو شدند، حداقل اگر بازی تعطیل هم نمی‌شد، لااقل دقایقی متوقف می‌شد تا تیم‌های پزشکی حاضر در ورزشگاه‌ها، چه کادر پزشکی دو تیم و چه پزشکان حاضر در آمبولانس به بازیکن یا مربی و داور و تماشاگر مصدوم برسند. هر چند در اکثر اوقات بازی‌ها هم تعطیل شده‌اند. 

سه: آقای داوود رفعتی، مسئولان برگزاری بازی سپاهان - ملوان در بیانیه فدراسیون فوتبال تا اطلاع ثانوی محروم شده‌اند و شما هم ناظر بازی بوده‌ای و تا اطلاع ثانوی محرومی! شما که تجربه حضور در جام‌های جهانی رده سنی را به عنوان ناظر بازی و ناظر امنیتی داشتی چرا بازی را متوقف نکردی؟ چرا داوران را مطلع نکردی و چرا داور وسط بازی را متوقف نکرد؟

چهار: باید بررسی کرد که چه کسانی باعث شده‌اند تا هوادار ملوان در گلدن تایم CPR نشود. چه کسانی تعلل کرده‌اند؟ چه کسانی بی‌توجهی کرده‌اند؟ آیا پزشکان دو تیم ملوان و سپاهان بالای سر هوادار درگذشته رفته‌اند؟ آمبولانس کجا بوده؟ چه زمانی رسیده؟ پزشکان آمبولانس چه زمانی بالای سر هوادار ملوان رفته‌اند؟ و ده‌ها سوال که نه فقط خانواده هوادار ملوان و باشگاه ملوان و طرفداران این هوادار و رسانه‌ها بلکه فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و نهادهای نظارتی از امروز خواهند پرسید و آن‌هایی که متهم و مقصر هستند، باید در مراجع رسیدگی و دادگاه‌های صالحه پاسخگو باشند.

پنج: پرونده جدیدی باز شده است؛ از جنس پرونده قربانیان بازی ایران - ژاپن در نوروز ۱۳۸۴ و در ورزشگاه آزادی، از جنس ماجرای سرباز احمدی، باور کنید جان انسان‌ها ارزشمند است. حتی فینال جام جهانی هم به اندازه جان یک انسان ارزش ندارد چه برسد به بازی سپاهان - ملوان! محمد مورایس در کنفرانس پس از بازی چقدر زیبا این مفهوم را رساند:" پس از مرگ هوادار ملوان، درباره فوتبال نباید چیزی گفت. " ای کاش بازی را متوقف می‌کردی آقای رفعتی! حالا دیگر با استعفا، کناره‌گیری، برکناری، برخورد، جریمه و دیه و... جان آقای خائفی به کالبدش برنمی‌گردد!

فرهیختگان با اشاره به متن قانون نوشت: متن صریح قانون درباره امدادرسانی به تماشاگران و تجهیزات مورد نیاز چه می‌گوید؟!

جان انسان‌ها در فدراسیون فوتبال ارزشی ندارد

دو آمبولانس با راننده مجهز به اکسیژن، ماسک، دستگاه AED و آمپول و سرم و داروهای اورژانسی و پرسنل آموزش دیده برای پوشش و‌ مصدومیت‌های احتمالی بازیکنان و تماشاگران!

متناسب با  حضور تماشاگران باید آمبولانس  اورژانس و‌موتور اورژانس در ورزشگاه حاضر باشد

داوود رفعتی در تلویزیون گفته است: من اصلا بر اساس کدام قانون باید آمبولانس را در اختیار فرد سکته کرده میذاشتم! با این حال تخلف کردم و آمبولانس را در اختیار تماشاگر قرار دادم! اگر آمبولانس رو دراختیار فرد سکته کرده میگذاشتم ۲ بازیکن سر به سر  و ضربه مغزی می‌شدند چه می‌شد؟

و نکته جنجالی همینجاست. اگر بازی را متوقف می‌کردید دیگر هیچ بازیکنی هم سر به سر نمی‌شد!

ابتدزهره هراتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در مورد فرایند‌های پزشکی حین مسابقات فوتبال، اظهار داشت: طبق قوانین فیفا باید همزمان با مسابقه 2 آمبولانس برای بازیکنان وجود داشته باشد. در صورتی که یکی از آمبولانس‌ها برای حمل مصدوم از ورزشگاه خارج شود، امکان ادامه بازی وجود دارد؛ اما باید تدابیری اندیشیده شود تا آمبولانس دیگری جایگزین شود.

جان انسان‌ها در فدراسیون فوتبال ارزشی ندارد

وی افزود: مطابق با قوانینی که وزارت بهداشت برای تجمعات ابلاغ کرده، برای تماشاگران بازی فوتبال هم باید آمبولانس تدارک دیده شود تا در صورتی که مشکلی بروز کرد به سرعت اقدامات درمانی انجام شود. همانطور که می‌دانید هیئت فوتبال و باشگاه میزبان مسئول تدارک و تهیه این موارد هستند. ضمناً طبق پروتکل فیفا باید تیم پزشکی در میان تماشاگران تقسیم شوند.

رئیس مرکز پزشکی ایفمارک تصریح کرد: پیشنهاد من این است که ابتدا صرفاً باشگاه‌ها را برای تهیه امکانات درمانی ملزم کنیم و آیین‌نامه را تغییر بدهیم. در قدم دوم ما دستور العملی تهیه و به آنها ابلاغ می‌کنیم. برای نمونه شرایط امدادبرها و پزشک مسابقه را تعیین  و باشگاه‌ها را ملزم می‌کنیم، بانک پزشکی از افراد آموزش دیده تشکیل بدهند. فایده این کار چیست؟ برخی نفرات آموزش دیده باید روی سکوها حاضر شوند تا در صورت مشکلات اینچینی بلافاصله عمل احیا را انجام دهند. چرا که در زمان ایست قلبی زمان طلایی برای احیا 2 دقیقه ابتدایی است. بعد از آن حضور دستگاه شوک می‌تواند تکمیل کننده اقدامات اولیه احیا باشد. 

«در مواردی مشابه فوت هوادار ملوان، محل مناسب برای عملیات احیا روی سکو یا در آمبولانس است؟» هراتیان در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم، عنوان کرد: در چنین مواردی بیمار نباید جابه جا شود و در یک محل مسطح(حداقل 2 در 2) اقدام احیا باید صورت بگیرد. به فرض اینکه سکو مسطح نبوده باشد، باید در نزدیکترین محل مسطح وقوع حادثه، عملیات احیا انجام شود. ضمن اینکه طبق قوانین کشور ما آمبولانس‌های خصوصی اجازه حمل مریض بد حال را ندارند. در واقع ما ابتدا عملیات احیا را انجام می‌دهیم بعد بیمار با آمبولانس اوژانس 115 راهی بیمارستان می‌شود. این موضوع نکته دیگری است که باید از سوی متولیان و قانون گذاران مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از دستور وزیر ورزش به رئیس فدراسیون فوتبال و پیگیری قضیه، آیا برای امورات پزشکی مسئله‌ای به وی ارجاع شده است، گفت: آقای بهاروند رئیس سازمان لیگ با من تماس گرفتند و پیگیر قضیه شدند. من به ایشان گفتم که در حال حاضر صحبت‌های ما بر اساس شنیده‌ها است. بنابراین تا زمانی که گزارش ناظر مسابقه، باشگاه میزبان و دیگر متولیان موضوع را نخوانیم نمی‌توانیم کسی را قضاوت کنیم. اما باید بررسی شود پزشک بازی چه کسی بوده؟ آیا برای هواداران آمبولانس در نظر گرفته شده بود؟ در صورت مثبت بودن این پاسخ، چند آمبولانس بوده و با تعداد هواداران متناسب بوده است؟

 

 

 

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ