پکن: ادعای آب‌های آزاد درباره تنگه تایوان بی‌اساس است

اقتصاد ایران: سخنگوی سفارت چین در آلمان درباره عبور ناو جنگی آلمان از تنگه تایوان اعتراض کرده و موضع قاطع خود را بیان کرده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سخنگوی سفارت چین در برلین در واکنش به عبور ناو جنگی آلمان از تنگه تایوان با وجود مخالفت چین در تاریخ 13 سپتامبر و همچنین ادعای  مقامات ارشد آلمان مبنی بر اینکه تنگه تایوان جزء آب‌های بین‌المللی بوده و عبور ناو آلمان به معنای استفاده از حق "آزادی ناوبری" است، گفت: چین به آلمان اعتراض کرده و موضع خود را به صورت قاطع بیان کرده است. چین بار دیگر تاکید می‌کند که تایوان بخش جدایی‌ناپذیر از خاک چین است.

وی افزود:‌ مسئله تایوان مسئله‌ای مرتبط با حاکمیت و تمامیت ارضی چین است و ارتباطی با موضوع "آزادی ناوبری" ندارد. شامل آب‌های داخلی و دریای سرزمینی، منطقه پیوسته اقتصادی و انحصاری چین است و ادعای "آب‌های بین‌المللی" در این باره بی‌اساس است. چین به حقوق ناوبری کشورها طبق قوانین چین و حقوق بین‌الملل از جمله کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها احترام می‌گذارد، اما به شدت با سوءاستفاده از نام آزادی ناوبری برای تحریک و تهدید‌ حاکمیت و امنیت چین مخالف است.

این مقام چینی در آخر تاکید کرد: چین از آلمان می‌خواهد به اصل چین واحد پایبند بوده و از هرگونه اقدام مخل توسعه پایدار و سالم روابط چین و آلمان خودداری کند.

پیشتر نیز رهبری چین از عبور بادن-وورتمبرگ از تنگه تایوان انتقاد کرده است. وزارت خارجه چین نیز چندی پیش اعلام کرده  بود که تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین بوده و آب های تنگه تایوان جزئی از آب‌های سرزمینی چین است. چین تایوان را به عنوان یک استان جدا شده می‌بیند و می‌خواهد این کشور جزیره‌ای را که دهه‌ها به‌طور مستقل اداره می‌شود، با سرزمین اصلی خود متحد کند.

با این حال اکثر سیاستمداران خارجی و امنیتی غربی و آلمانی معتقدند مواضع پکن در جنوب شرق آسیا مخرب و زیاده خواهانه بوده و این ادعاها درباره اقیانوس هند و اقیانوس آرام باید فورا متوقف شود. روابط دیپلماتیک چین و آلمان در سال های اخیر مثبت و سازنده بوده است، اما با اعمال موج تعرفه های واردات کشورهای غربی بر خودروهای الکتریکی ساخت چین و همچنین اقدامات پکن در دریای شرقی و جنوبی چین در سال جاری، موجب بروز اختلافات جدی میان مقامات این دوکشور شده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ