برکناری «درانی»؛ رویکرد دیپلماتیک پاکستان تغییر می‌کند؟

اقتصاد ایران: برخی کارشناسان می‌گویند برکناری نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان می‌تواند پایان رویکرد دیپلماتیک اسلام‌آباد در مقابل کابل تلقی شود.

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، یک منبع دیپلماتیک فاش کرد «آصف علی خان درانی» نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، به دلیل اختلاف در سیاست این کشور در مقابل افغانستان از سمت خود برکنار شده است.

فرستاده ویژه پاکستان برای افغانستان، سمتی است که در ژوئن 2020 پس از توافق دوحه آمریکا و طالبان ایجاد شد و دیپلمات منصوب به ارتش پاکستان گزارش می‌داد و با طالبان و سایر کشورهای دخیل در افغانستان تعامل داشت.

«داون نیوز» در گزارشی نوشت: در حالی که ارتش از عملکرد او ناراضی بود، درانی نیز به طور فزاینده‌ای ناامید شده بود زیرا توصیه های سیاسی او مرتباً توسط مدیرانش نادیده گرفته می‌شد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، خرداد ماه سال گذشته درانی را برای شکستن بن‌بست روابط با کابل به عنوان نماینده ویژه خود در امور افغانستان معرفی کرده بود.

اگرچه درانی از «رژیم تک سند» (ویزا و پاسپورت) برای اتباع افغان دفاع می‌کرد، اما با اخراج دسته‌جمعی افغان‌های غیرمجاز مخالفت می‌کرد و تأکید داشت این امر تأثیر بدی بر کنترل‌های مرزی پاکستان دارد و موضع طالبان افغانستان را سخت‌تر می‌کند.

داون نیوز اضافه کرد درانی بر این باور بود که پاکستان باید مشکل تروریسم خود را در داخل کشور مدیریت کند، زیرا به دلیل عدم تغییر موضع طالبان در مورد روابط با تحریک طالبان پاکستان، این موضوع احتمالاً در آینده قابل پیش‌بینی ادامه خواهد داشت.

گفتنی است که «محمد صادق» سلف وی نیز از سمت خود استعفا داده بود.

برخی کارشناسان می‌گویند رویکرد اطلاعاتی و دیپلماتیک پاکستان با کابل طی سه سال گذشته ناکام بوده است و اکنون برکناری نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان می‌تواند پایان رویکرد دیپلماتیک اسلام‌آباد مقابل کابل تلقی شود.

انتهای پیام/.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ