طرز تهیه چلوگوشت عربی؛ شیک و مجلسی

اقتصاد ایران: چلوگوشت عربی یکی از روش‌های پخت چلوگوشت است که طی آن گوشت با مخلوطی از پیاز، سیر، ادویه و ماست طبخ می‌شود و بسیار خوشمزه و مجلسی است.

فرارو: چلوگوشت عربی یکی از روش‌های پخت چلوگوشت است که طی آن گوشت با مخلوطی از پیاز، سیر، ادویه و ماست طبخ می‌شود و بسیار خوشمزه و مجلسی است.

چلوگوشت یکی از غذا‌های خوشمزه و بسیار مشهور ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. چلو گوشت را معمولا همراه با زرشک پلو سرو می‌کنند و غذایی لذیذ و مقوی است. راز خوشمزه‌شدن چلو گوشت به روش پخت گوشت آن بستگی دارد و اگر گوشت آب زیادی نداشته باشد و بوی زحم ندهد و کاملا له باشد، می‌توان گفت یک چلوگوشت خوشمزه است. چلوگوشت را معمولا با گوشت گوسفند تهیه می‌کنند، زیرا خوشمزه‌تر از گوشت گوساله است. چلوگوشت عربی یکی از روش‌های پخت چلو گوشت است که با روش‌های معمول کمی تفاوت دارد و آنقدر خوشمزه و لذیذ است که اگر یکبار آن را درست کنید، بقیه روش‌های پخت چلوگوشت را کنار می‌گذارید. اگر دوست دارید این چلوگوشت عربی خوشمزه را با روشی آسان در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت گوسفندی بدون چربی: ۳۰۰ گرم

برنج: ۳ پیمانه

پیاز درشت: ۲ عدد

سیر: ۳ حبه

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

ماست: ۱ پیاله کوچک سرخالی

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

آب جوش: یک و نیم لیوان

طرز تهیه چلوگوشت عربی؛ شیک و مجلسی

طرز تهیه

چلو گوشت عربی

برای درست کردن این چلو گوشت خوشمزه ابتدا کمی روغن داخل یک ماهی تابه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا داغ شود، سپس تکه‌های گوشت را داخل روغن قرار بدهید و به مدت ۳ دقیقه هر دو طرف گوشت را سرخ کنید. حالا گوشت سرخ کرده را از روغن خارج کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعد یک عدد پیاز را پوست و خرد کنید و داخل همان روغن گوشت سرخ کنید. حبه‌های سیر را به پیاز اضافه کنید و مقداری زردچوبه و فلفل سیاه روی گوشت بپاشید. حالا آب جوش را اضافه کنید و با گوشتکوب برقی ترکیب پیاز داغ و آب جوش را حسابی بزنید و میکس کنید. در این مرحله گوشت‌های سرخ شده را به مایه میکس شده اضافه کنید و یک عدد پیاز را خرد کنید و همراه با زعفران دم کرده داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا گوشت کم کم بپزد و آب گوشت به غلظت برسد.

وقتی گوشت پخت، ماست و نمک را با هم مخلوط کنید و به گوشت اضافه کنید و هم بزنید و دوباره درب قابلمه را ببندید و نیم ساعت دیگر زمان بدهید تا گوشت بپزد و روغن بیندازد. در این فاصله برنج را که از ۴ ساعت قبل خیس کرده‌اید، همراه با کمی روغن و نمک و یک بند انشگت آب داخل قابلمه بریزید و بعد از اینکه آب برنج کشیده شد، برنج را دم کنید. برنج آماده را داخل دیس بکشید و کمی زعفران روی برنج بریزید و گوشت خوشمزه آماده را کنار دیس بگذارید. چلو گوشت عربی خوشمزه شما در این مرحله آماده سرو است، نوش جان.

نکات مهم

۱ـ اگر تمایل دارید می‌توانید این چلو گوشت را همراه با زرشک تفت داده سرو کنید. در دستور عربی این غذا زرشک نیست، ولی شما می‌توانید این گوشت خوشمزه را همراه با زرشک پلو سرو کنید.

۲ـ همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۳ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم‌تری دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین معمولاً برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ