کارشناس تغذیه هشدار داد: چاقی دوران مدرسه می‌تواند به مشکلات جدی سلامتی در بزرگسالی منجر شود

اقتصاد ایران: چاقی در دوران مدرسه ممکن است به مشکلات سلامتی بلندمدت از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و آترواسکلروز منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، لیلا فرزاد، کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که چاقی و اضافه وزن به یکی از معضلات جهانی تبدیل شده و رژیم‌های غذایی نامناسب و سبک زندگی بی‌تحرک به عنوان علل اصلی این مشکل شناخته می‌شوند. او افزود که از سال ۱۹۸۰ تاکنون میزان چاقی دو برابر شده است.

فرزاد اظهار داشت که شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکان از ۵.۱ درصد در سال ۱۹۷۴ به ۱۶ درصد در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است و هر ده کودک یک نفر به اضافه وزن و چاقی مبتلا است.

او همچنین به نتایج پیمایش ملی "کاسپین ۵" در سال ۱۳۹۴ اشاره کرد که نشان می‌دهد حدود ۲۰ درصد از دانش‌آموزان ۷ تا ۱۸ سال در ایران دچار اضافه وزن و چاقی هستند و ۲۱ درصد از این گروه سنی چاقی شکمی دارند.

فرزاد افزود که چاقی دوران مدرسه با افزایش خطر ابتلا به مشکلاتی مانند چربی خون بالا، فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان کولورکتال و نقرس در مردان و آرتریت در زنان در بزرگسالی مرتبط است.

او تاکید کرد که مصرف مواد غذایی پرکالری، تنقلات نامناسب، کم‌تحرکی و افزایش زمان تماشای تلویزیون و استفاده از دستگاه‌های دیجیتال از عوامل تشدیدکننده اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان هستند.

فرزاد همچنین به اهمیت تغذیه سالم و رعایت اصول تغذیه‌ای متناسب با سنین مختلف اشاره کرد و بیان داشت که برای پیشگیری از مشکلات سلامتی آینده، توجه به عادات غذایی و فعالیت بدنی در سنین مدرسه و بلوغ ضروری است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ