انتقاد از فدراسیونی که دفتر کار شده/ به مترجم مدرک مربیگری دادند

اقتصاد ایران: دارنده سه مدال طلای پارالمپیک با انتقاد از فدراسیون تیروکمان که صدمات جبران ناپذیری به این رشته وارد کرده است گفت: چون می خواستند برای مربی هزینه نکنند به مترجم مدرک مربیگری دادند!

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا نعمتی یکی از اعضای کاروان اعزامی ورزش ایران به بازی های پارالمپیک پاریس بود اما نه به عنوان ورزشکار و عضو تیم ملی پاراتیروکمان؛ وی به عنوان یکی از کاندیداهای کمیسیون ورزشکاران و برای شرکت در انتخابات این کمیسیون که در جریان بازی های ۲۰۲۴ برگزار شد، در ترکیب کاروان ایران قرار گرفت.

این در حالی است که زهرا نعمتی در سه پارالمپیک متوالی ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۲ توکیو موفق به کسب مدال طلا شد و همین سال گذشته در بازی های پاراآسیایی هانگژو صاحب مدال طلای ماده میکس ریکرو شد با این حال در میادین انتخابی برای کسب سهمیه پارالمپیک شرکت نداشت و در نهایت هم در ترکیب تیم اعزامی قرار نگرفت.

زهرا نعمتی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد غیبت خود در بازی های پارالمپیک پاریس گفت: بعد از مدت زیادی که سعی کردم بهترین دنیا باشم، در این دوره بازی های پارالمپیک شرکت نداشتم. خیلی ها می گفتند جای تو خالی بود اما واقعا شرایط حضور در بازی های را نداشتم.

وی ادامه داد: بعد از بازی های پاراآسیایی هانگژو به لحاظ روحی و روانی خیلی تحت فشار بودم. متاسفانه درگیر بی انصافی های فدراسیون تیروکمان شدم. آزار و اذیت هایی دیدم که نتوانستم خودم را به ریکاوری کامل برسانم. انگیزه ام را نسبت به تمرین و تیر زدن خیلی پایین آوردند.

این ملی پوش پاراکماندار تاکید کرد: البته کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان وتوان یابان تلاش زیادی داشتند تا من بتوانم روحیه ام را بازگردانم اما هرچه تلاش کردند، به نتیجه نرسید.

نعمتی به ۷ - ۶ سالی که پاراتیروکمان تحت مدیریت فدراسیون تیروکمان بود، اشاره کرد و گفت: طی این مدت پاراتیروکمان متحمل ضربات زیادی شد. در این مدت هیچ پشتوانه سازی صورت نگرفت و این رشته کاملا تحلیل رفت.

انتقاد از فدراسیونی که دفتر کار شده/ به مترجم مدرک مربیگری دادند
نشست نعمتی با دبیر فدراسیون جهانی و مسوول کمیته پاراتیروکمان فدراسیون جهانی

وی با یادآوری بازگشت پاراتیروکمان به فدراسیون جانبازان و توان یابان تاکید کرد: در مدت زمان کوتاهی که این رشته به فدراسیون جانبازان بازگشت، دوستان خیلی تلاش کردند و از نظر روحی و روانی من را ساپورت کردند که به تمریناتم بازگردم اما این اتفاق نیفتاد شاید به این دلیل که زمان کم بود.

نعمتی که به عنوان نخستین زن در ورزش ایران موفق به کسب مدال طلا در تاریخ بازی های المپیک و پارالمپیک شد، خاطرنشان کرد: من به آینده امیدوارم و اینکه مسوولان وزارت ورزش به تیروکمان و به خصوص پاراتیروکمان توجه ویژه ای داشته باشند. فدراسیون جانبازان و معلولان خانه ورزشکاران پارالمپیکی است. ما امکانات خاصی در فدراسیون تیروکمان نداشتیم.

قهرمان سه دوره متوالی مسابقات پاراتیروکمان در بازی های پارالمپیک ادامه داد: زمانیکه پاراتیروکمان زیر نظر فدراسیون تیروکمان بود، ورزشکاران دسترسی لازم و مناسب را به محل تمرین و خوابگاه نداشتند، در کل با مشکلات متعدد اینچنینی مواجه بودیم چون مدیریت لازم وجود نداشت و همیشه ورزشکاران پاراتیروکمان دچار تنش، استرس و فشار بودند. به تازگی به فدراسیون جانبازان و معلولان بازگشته ایم و پرقدرت در حال برنامه ریزی برای آینده هستیم تا بتوانیم برای مسابقات مختلف و لیگ پاراتیروکمان کاری انجام دهیم.

وی تصریح کرد: باید پشتوانه سازی و استعدادیابی کنیم. می توانیم برنامه ریزی های مختلفی در این بخش داشته باشیم. من به آینده این رشته خیلی امیدوارم. نباید منتظر بود زهرا نعمتی در مسابقات شرکت کند و مدال بگیرد. باید زهرا نعمتی های زیادی ساخته شود. فکر می کنم می توان در این بخش استعدادیابی کرد، آموزش و کمک لازم را هم داشت تا در مسیر درست قدم برداشت. برای پاراکمانداران جاییکه بتوانند از نظر زیرساختی، امکانات لازم را داشته باشند جایی نیست جز فدراسیون جانبازان.

نعمتی به صحبت های مطرح با دبیرکل و دیگر مسوولان فدراسیون جهانی تیروکمان در رابطه با شرایط پاراتیروکمان در ایران اشاره داشت و افزود: آنها تاکید داشتند که برای فدراسیون جهانی فرقی ندارد پاراتیروکمان در ایران زیر نظر کدام مجموعه فعالیت داشته باشد. آنها فقط بر آرامش ورزشکاران این رشته تاکید داشتند و اینکه ثبت نام حضور در مسابقات از طریق فدراسیون تیروکمان انجام شود. آنها اعلام کردند که دیگر کارها می تواند زیر نظر مجموعه ای که قبلا با آن کار می کردید یعنی فدراسیون جانبازان و توان یابان صورت بگیرد.

این ملی پوش پاراتیروکمان در ادامه با بیان اینکه فدراسیون تیروکمان بعد از حدود ۱۰ ماه اقدام به تشکیل اردوی کامپوند کرد، به اخبار منتشر شده مبنی بر تاریخ شکنی در تیروکمان اشاره داشت و گفت: تیروکمان ایران قبلا در مسابقات قهرمانی آسیا کسب سهمیه می کرد اما این بار چگونه کسب سهمیه شد آنهم با مربی که ماهانه ۷ هزار دلار به او دستمزد دادند؟ یک مترجم را کنار مربی قرار دادند. برای اینکه هزینه ای بابت مربی نداشته باشند به او (مترجم) مدرک مربیگری دادند درحالی که تجربه ای در مربیگری نداشت.

انتقاد از فدراسیونی که دفتر کار شده/ به مترجم مدرک مربیگری دادند

نعمتی در این زمینه ادامه داد: این مسائل آسیب زد و نتیجه این شد که در مسابقه بازنده ها، تیروکمان ایران صاحب سهمیه المپیک شد. علی رغم احترامی که به همه ورزشکاران تیروکمان قائل هستم اما موضوع تاریخ سازی و طلسم شکنی یک موضوع خنده دار شده است. هزینه زیادی شد اما برای کسب تنها یک سهمیه.

وی تاکید کرد: تیروکمان ایران از ۲۰ سال پیش به دنبال کسب سهمیه بوده است و الان هم همچنان دنبال سهمیه هستیم و هیچ برنامه ای برای آینده این رشته نداریم. مدت ها ورزشکاران در اردو بودند اما حقوقی دریافت نکردند و در کل قدمی برای آنها برداشته نشد. تیم کامپوند بعد از هانگژو تعطیل بود و چند روز است که آغاز به کار کرده است. در کل اینکه ورزشکاران تیروکمان مورد ظلم واقع شدند. فدارسیون تبدیل به یک دفتر کار شده است. در این فدراسیون کاری برای ورزشکار انجام نمی شود.

زهرا نعمتی در پایان در پاسخ به این پرسش که «با وجود این شرایط چه برنامه ای برای آینده دارید؟ آینده در بازی های آسیایی ناگویا و پارالمپیک لس آنجلس شاهد حضور زهرا نعمتی به عنوان ورزشکار خواهیم بود؟»، گفت: باید بتوانم به لحاظ روحی برگردم اگر نه مسیرم را در پاراتیروکمان را در دیگر بخش ها ادامه دهم. فعلا تصمیمی نگرفته ام. نمی توانم قولی بدهم چون تمام طول مدتی که با فدراسیون تیروکمان کار می کردیم، خودم و خانوادم به شدت تحت فشار بودیم. نتوانستم شرایط روحی ام را به حد ایده آل برسانم تا دوباره به مبارزه بازگردم. برای منِ زهرا نعمتی جنگ داخل فدراسیون تیروکمان خیلی سخت تر از تیر زدن در میدان مسابقه است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ