۳ راه تامین برق برای مشترکان پرمصرف/ خرید برق از تابلوی سبز

اقتصاد ایران: ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر مشترک بسیار بدمصرف، ۱۰ درصد از برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین می‌توان برای کاهش مصرف، محدودیت‌های جدیدی برای آنها ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در تابستان جاری افزایش دمای شدید منجر به رشد ۸.۷ درصدی مصرف برق شد؛ یعنی دوبرابر رشد متوسط مصرف در دهه گذشته بود و مصرف برق به ۸۰ هزار مگاوات هم رسید به طوری که ۴۷ بار رکورد مصرف برق را پشت سر گذاشتیم و همچنان هم با وجود اینکه از نیمه شهریور گذر کرده‌ایم روند تقاضای مصرف برق همچنان در محدوده ۷۰ هزار قرار دارد.

اما نکته قابل توجه آنکه بخش زیادی از این مصرف بی رویه مربوط به مشترکان پرمصرف است، مشترکانی که ۱۰ درصد از برق شبکه برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند و نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر می‌شوند.

به اعتقاد کارشناسان یکی از راهکارهای کاهش مصرف برق از سوی این مشترکان، برخورد قهری است.

هشدار؛ مشترکان بدمصرف منتظر قبوض غیرمتعارف باشند

تعرفه مصرف برق برای مشترکان به صورت پلکانی است و با توجه به تعرفه‌های اصلاح شده، پلکان‌ها به گونه‌ای طراحی شده که سبب ایجاد انگیزه برای کاهش مصرف می‌شود.

در این خصوص مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تعداد مشترکان برق بسیار پر مصرف کم است، گفت: مشترکان بسیار پرمصرف ۲ درصد کل مشترکان هستند که با وجود ۳۱ میلیون مشترک خانگی ۶۰۰ هزار نفر از مشترکان بیش از ۲.۵ برابر الگوی مصرف، مصرف برق دارند و به طور متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ برابر مشترکان متعارف مصرف برق دارند.

مشترکان بدمصرف به فکر تأمین برق خود برای سال آینده باشند

وی ادامه داد: امسال بر اساس ضوابط و مقررات موجود دو اقدام در دستور کار است یکی میزان تعرفه برق برای مصارف مازاد و ۲.۵ برابر الگو ۸ برابر تعرفه‌های تأمین برق است که معادل نرخ فروش برق نیروگاه‌های تجدید پذیر به نیروگاه‌ها یعنی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

رجبی مشهری گفت: این گزاره به معنای آن است که کسانی که مصرفی بیش از ۲.۵ برابر دارند، مازاد مصرف خود را باید از طریق نیروگاه‌های تجدید پذیر تأمین کنند. در این حالت مشترکان پرمصرف یا باید مصرف خود را کاهش دهند یا از نیروگاه‌های تجدیدپذیر برق یا از طریق تابلوی سبز برق مورد نیاز خود را تأمین کنند

کنتور هوشمند راهی برای کاهش مصرف

کنتورهای هوشمند و رصد برخط مصرف برق یکی از راه‌های شناسایی سریع مشترکان پر مصرف است؛ مشترکانی که ۱۰ درصد از برق مصرفی کشور را در اختیار خود گرفته اند.

مدیر عامل توانیر در این رابطه نیز توضیح داد: این مشترکان مجهز به کنتورهای هوشمند می‌شوند و به این مشترکان اطلاع رسانی می‌شود که مصرف برقشان بیش از الگوی مصرف است و در صورتی که کاهش مصرف نداشته باشند قبض‌های سنگینی دریافت می‌کنند و در صورتی که خیلی نا متعارف باشند پس از تذکر جرایم سنگین‌تری اعمال خواهد شد.

به گفته این مقام مسؤول، ۵۰ درصد مصرف برق مربوط به مشترکان زیر الگو است که ۸۰ درصد مشترکین را شامل می‌شود. ۵۰ درصد دیگر مربوط به مشترکان پر مصرف است که بیش از الگوی مصرف، مصرف دارند. مشترکان پر مصرف ۱۰ درصد از کل مصرف برق کشور را در اختیار دارند یعنی در حالی که ۲ درصد از مشترکین هستند ولی ۱۰ درصد از مصرف بخش خانگی را در اختیار گرفته اند.

لزوم رفع ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی برق

آنگونه که سخنگوی صنعت برق اعلام کرده است در تیر و مرداد این عدد به ۱۸ هزار مگاوات رسید و با توجه به اینکه نیروگاه‌های برق آبی برای کشاورزی و شرب هم مورد استفاده قرار می‌گیرند ناترازی برق به ۲۰ هزار مگاوات نیز رسید. بر اساس آمار و ارقام موجود در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید برق در کشور ۹۳ هزار و ۳۲۰ مگاوات است که به گفته رئیس هیأت مدیره سندیکای برق دولت در برنامه هفتم توسعه هدف گذاری کرده که ظرفیت منصوبه نیروگاهی باید به ۱۲۴ هزار مگاوات افزایش. به عبارت دیگر طی ۵ سال آینده باید ۳۱ هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور احداث شود. از این مقدار ۲۱ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه حرارتی بوده و ۱۰ هزار مگاوات آن نیز مربوط به نیروگاه‌های تجدید پذیر است که عملاً در مجموع ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید ساخته خواهد شد، در حالی که برای رفع نسبی ناترازی تا پایان برنامه هفتم باید حداقل ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه ساخته شود. البته برای ساخت نیروگاه هم به زمان و هم به سرمایه کذاری های کلان نیاز است تا بتوان بخشی از این ناترازی را جبران کرد.

بر اساس این گزارش برخوردهایی که با مشترکان بسیار پر مصرف در نظر گرفته شده است به نظر می‌رسد برای جبران بخشی از ناترازی برق مثمر ثمر واقع شود چرا که این دست از مشترکان ۱۰ درصد مصرف برق کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند و از این رو می‌توان با جایگزین کردن منابع جدیدی برای تأمین برق خود باری از دوش شبکه برق کشور برداشته شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ