خطرات چاقی دوران مدرسه در بزرگسالی/ از بیماری قلبی تا سرطان

اقتصاد ایران: چاقی دوران مدرسه با پیامدهای بلند مدت سلامت از جمله افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و آترواسکلروز همراه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلا فرزاد کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اهمیت تغذیه در ارتقای سطح سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مزمن، گفت: امروزه مشکل اضافه وزن و چاقی به صورت یک معضل جهانی مطرح می‌شود و رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک، از علل اصلی بروز آن است، به طوری که از سال ۱۹۸۰ تا به حال چاقی به دو برابر رسیده است.

وی افزود: شیوع اضافه وزن و چاقی در سال ۱۹۷۴ در کودکان ۲ تا ۱۹ سال ۵.۱ درصد و در سال ۲۰۱۰ به ۱۶ درصد رسیده و به ازای هر ۱۰ کودک یک نفر مبتلا به اضافه وزن و چاقی در جهان است.

فرزاد ادامه داد: در کشور ما نیز توقف روند چاقی و دیابت، از اهداف راهبردی در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی و سند ملی بیماری‌های غیر واگیر تا سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است. بر اساس نتایج پیمایش ملی "کاسپین ۵ " در سال ۱۳۹۴، حدود ۲۰ درصد دانش آموزان ۷ تا ۱۸ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند و چاقی شکمی در ۲۱ درصد این گروه سنی وجود دارد.

وی افزود: خطر ابتلاء به چربی خون بالا، پرفشاری خون، مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ نیز در نوجوانان چاق بیشتر است و چاقی دوران مدرسه با پیامدهای بلند مدت سلامت از جمله افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و آترواسکلروز در سنین بالاتر مرتبط است. همچنین در مردانی که در نوجوانی دچار اضافه وزن بوده اند، خطر سرطان کولورکتال و نقرس و در زنانی که در نوجوانی دچار اضافه وزن بوده اند، خطر آرتریت بیشتر است.

فرزاد ادامه داد: مصرف مواد غذایی پرکالری، تنقلات نامناسب، کم تحرکی، افزایش مدت زمان تماشای تلویزیون و استفاده از کامپیوتر، تبلت و موبایل؛ احتمال بروز اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان را تشدید کرده است.

اهمیت تغذیه سالم، نیازهای تغذیه‌ای نوجوانان بر اساس هرم غذایی ۵ تا ۱۱ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال، عادات غلط غذایی و رفتاری در سنین مدرسه و بلوغ، فعالیت بدنی در کودک و نوجوان ۵ تا ۱۸ سال، ارزیابی وضعیت تغذیه در نوجوانی، مهارت‌ها و اصول مشاوره، بررسی تن سنجی، شاخص‌های ارزیابی وضعیت رشد دانش آموزان، اضافه وزن و چاقی در سنین مدرسه، از اهم مطالب ارائه شده توسط کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ