طرح جنجالی برای جایگزینی اتباع به‌جای نخبگان

اقتصاد ایران: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه امور مربوط به اتباع باید ساماندهی شود، گفت: اگر مانع مهاجرت اتباع افغانستانی به کشور شویم، در تامین نیرو در این بخش‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

شفقنا: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه امور مربوط به اتباع باید ساماندهی شود، گفت: اگر مانع مهاجرت اتباع افغانستانی به کشور شویم، در تامین نیرو در این بخش‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

احمد بخشایش اردستانی در رابطه با وضعیت ساماندهی اتباع در کشور، اظهار داشت: سناریوهایی در خصوص حجم مهاجرین در ایران شنیده می شود که یکی از این سناریوها این است که با توجه به گستردگی مهاجرت نخبگان، پزشکان و جوانان ایرانی به خارج از کشور، برخی از مقامات ما بی علاقه نیستند که اتباع را جایگزین نخبگان و جوانان ما کنند.

وی با انتقاد از این موضوع که نمی توان مهاجرین را جایگزین متخصصین کشور کرد، گفت: شاید با اتباع افغانستانی بتوان جمعیت را یکسان کرد اما از لحاظ تخصص قابل مقایسه نیستند؛ بنابراین شاید مسئولین به این فکر هستند که چون این افراد از لحاظ سطح تحصیل، پایین تر هستند، می توانند پیرو باشند؛ با توجه به اینکه افغانستان هم جزو ایران بوده لذا شاید عده ای این تحلیل را  خطاب به جوانانی که مهاجرت کردند، عنوان کنند که قرار است این مهاجرین جایگرین شما شوند اما ما این سناریو را نمی پذیریم چراکه تمام دنیا افراد با کیفیت و متخصص را به عنوان مهاجر می‌پذیرند.

آقای اردستانی ادامه داد: من در استرالیا که درس می خواندم از نزدیک شاهد بودم که مقامات این کشور به دنبال افرادی بودند که به آنها نیاز داشتند. ما هم باید همین کار را انجام دهیم اما متاسفانه جمهوری اسلامی ایران به هر دلیلی مرزها را باز کرده و برخی از شهرها، به شهرهای اتباع تبدیل شده است. «طالبان» ناتوان در اداره افغانستان است؛ بنابراین مردم این کشور، چون راه ایران را باز می بینند، با مهاجرت به ایران دنبال کار می گردند تا پولی برای خانواده خود بفرستند؛ البته شاید ارزش پول افغانستان بالاتر باشد اما به دست آوردن آن سخت بوده و قطعا کیفیت زندگی در ایران بالاتر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید اتباع را ساماندهی کنیم و اجازه ندهیم هر کسی وارد کشور شود؛ اما این را هم نباید فراموش کرد که یکسری کارها در ایران مثل کارگری بیشتر توسط اتباع انجام می شود و ایرانیان خصوصا جوانان، آنها را انجام نمی دهند؛ بنابراین اگر کلا جلوی مهاجرت اتباع افغانستانی را هم بگیریم در تامین نیرو در این بخش ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ