مدودف: اوکراین ۲۵ سال آینده را نخواهد دید

اقتصاد ایران: معاون شورای امنیت ملی روسیه با اشاره به سفر وزرای خارجه آمریکا و انگلیس به اوکراین و اعلام حمایت آنها از این کشور، تاکید کرد: اوکراین ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.

همشهری آنلاین: معاون شورای امنیت ملی روسیه با اشاره به سفر وزرای خارجه آمریکا و انگلیس به اوکراین و اعلام حمایت آنها از این کشور، تاکید کرد: اوکراین ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.

"دیمیتری مدودف" معاون شورای امنیت ملی روسیه در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: دیوید لمی وزیر خارجه انگلیس وعده حمایت ۱۰۰ ساله به اوکراین داده است اما او دروغ می‌گوید چرا که کشور موسوم به اوکراین حتی یک چهارم این زمان یعنی ۲۵ سال آینده را هم نخواهد دید.

مدودف در ادامه با کنایه از گرم شدن زمین و بالا آمدن سطح آب دریاها، خاطرنشان کرد: لندن در حالی می‌خواهد از کی‌یف حمایت کند که جزیره‌ای به نام انگلیس به احتمال زیاد غرق خواهد شد و در صورت لزوم موشک‌های مافوق صوت ما به غرق شدن آن کمک خواهند کرد.

وزرای خارجه آمریکا و انگلیس روز چهارشنبه در سفر به کی‌یف از ارائه بسته جدید یک میلیارد و ۴۹۸ میلیون دلاری برای حمایت از اوکراین خبر دادند که از این میزان ۷۱۷ میلیون دلار سهم واشنگتن و ۷۸۱ میلیون دلار سهم لندن است.

"ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی با بیان اینکه ارائه مجوز به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد برای حمله به اهدافی در خاک ما به منزله مشارکت مستقیم کشورهای عضو ناتو در جنگ علیه روسیه است، تاکید کرد: این موضوع ماهیت درگیری را به گونه قابل توجهی تغییر خواهد داد.

رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه با اشاره به اینکه ارتش اوکراین قادر به استفاده مستقل از سامانه‌های موشکی غربی برای چنین حملاتی بدون مداخله نظامیان ناتو نیست، گفت: اگر کی‌یف با استفاده از موشک‌های دوربرد اهدایی کشورهای غربی به عمق خاک روسیه حمله کند، پس با در نظر گرفتن تغییر ماهیت درگیری، تصمیمات مناسب را بر اساس تهدیداتی که با آن مواجه خواهیم شد، اتخاذ خواهیم کرد.

روزنامه گاردین چهارشنبه شب گزارش داد که دولت انگلیس به اوکراین اجازه داده است تا از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» علیه اهدافی در خاک روسیه استفاده کند.

گاردین خبر خود را به نقل از منابع دولتی انگلیس منتشر کرد و نوشت که به نظر نمی‌رسد کی‌یر استارمر نخست وزیر انگلیس در دیدار روز جمعه خود با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این خبر را به طور علنی اعلام کند.

گاردین در حالی این خبر را منتشر کرده است که روزنامه تایمز لندن چندی پیش گزارش داد، بر اساس سیاست دولت انگلیس، نیروهای اوکراین می‌توانند از تسلیحات بریتانیا در خاک روسیه استفاده کنند و فقط از موشک‌های دوربرد "سایه طوفان" نمی‌توانند در حمله به اهدافی در درون مرزهای روسیه استفاده کند.

"بن والاس" وزیر دفاع پیشین انگلیس فاش کرد که در دوره وزارتش به اوکراین اجازه داده است تا "با هر سلاحی که در اختیار این کشور قرار گرفته است" به اهدافی در خاک روسیه حمله کند و در این مورد، فقط استفاده از موشک‌های دوربرد سایه طوفان منع شده است.

"ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهور اوکراین بارها خواستار لغو محدودیت استفاده از سلاح های دوربرد غربی برای حمله به فرودگاه ها، پرتابگرهای موشکی و مخازن مهمات، انبار سوخت و مراکز فرماندهی و کنترل مهم روسیه شده است.

همچنین "آندری سیبیها" وزیر خارجه اوکراین روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترکی با حضور "آنتونی بلینکن" و "دیوید لمی" وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در کی‌یف، گفت: این مساله مهمی است که هر گونه محدودیت بر استفاده از تسلیحات آمریکایی و انگلیسی علیه اهداف مشروع نظامی روسیه برداشته شود.

تاکنون حمله غافلگیرانه به استان کورسک روسیه که به گفته ولودیمیر زلنسکی، ارتش اوکراین در جریان آن توانسته حدود یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را تصرف کرده و حدود ۶ هزار سرباز روس را کشته یا زخمی کند، مانع از تمرکز رئیس جمهور روسیه بر تصرف شهر پوکروفسک اوکراین نشده است. از دست دادن پوکروفسک که راه آهن و خطوط تدارکات آن برای ارتش اوکراین حیاتی است، می‌تواند شهرهای دیگر این کشور را نیز در معرض خطر قرار دهد.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ