چرا بریدن دست با کاغذ، دردناک است؟

اقتصاد ایران: همه ما حداقل یک بار در زندگی‌ دستمان را با کاغذ بریده‌ایم. این اتفاق معمولا هنگام انجام کارهای روزمره مانند مهر کردن پاکت یا تعویض کاغذ پرینتر و … رخ می‌دهد.

گجت نیوز: آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا بریدن دست با یک کاغذ نازک باعث خونریزی می‌شود؟ در این مقاله به بررسی دلیل آن می‌پردازیم.

همه ما حداقل یک بار در زندگی‌ دستمان را با کاغذ بریده‌ایم. این اتفاق معمولا هنگام انجام کارهای روزمره مانند مهر کردن پاکت یا تعویض کاغذ پرینتر و … رخ می‌دهد. با آنکه بریدن دست با کاغذ امری رایج است، اما ما درک چندانی از علت اصلی آن نداریم و برایمان سوال است که چگونه لبه‌ نازک کاغذی که به راحتی چروک و پاره می‌شود، می‌تواند به عمق پوست نفوذ کرده و باعث خونریزی شود؟

راز بریدن دست با کاغذ

پژوهشگران علوم پزشکی دانشگاه دانمارک با انجام آزمایشات متعدد، به این نتیجه رسیدند که کاغذهایی با ضخامت ۶۵ میکرون بیشتر باعث بریدگی پوست دست می‌شوند. متاسفانه، کاغذ پرینترهای قدیمی، روزنامه‌ها و بعضی مجلات علمی و عمومی این ضخامت را دارند.

ممکن است تصور کنید که هرچه ضخامت کاغذ کمتر باشد، احتمال بریدن دست با آن بیشتر است، اما اینطور نیست، زیرا نازک‌ترین کاغذ موجود (مثل دستمال کاغذی) آنقدر نازک است که لبه‌های آن‌ها هنگام تماس با پوست خم می‌شوند. البته کاغذهایی که ضخامت زیادی دارند هم اصلا تیز و بران نیستند.

فقط آن ضخامت خاص یعنی ۶۵ میکرون است که لبه تیزی دارد و احتمال بریدگی با آن زیاد است. این مقدار هم به اندازه کافی ضخیم است تا ساختار خود را حفظ کند و هم به اندازه کافی نازک است تا یک لبه برنده داشته باشد.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که می‌توان از این یافته‌ها برای بررسی ایمنی انواع مختلف کاغذ استفاده کرد. گرچه دستمال کاغذی، کتاب‌ها و عکس‌ها معمولا ضخامت مناسب و استانداردی دارند، اما کاغذ‌های اداری یا مجلات می‌توانند خطرناک باشند. تولیدکنندگان کاغذ، چاپخانه‌ها و شرکت‌های نشر می‌توانند از این اطلاعات در طراحی محصولات خود استفاده کنند.

از برش تا چاقوی کاغذی

بریدن دست با کاغذ چیز خطرناکی نیست و زخم آن خیلی سریع خوب می‌شود. اما ممکن است برای برخی از افراد این بریدگی جدی و آزاردهنده باشد. علاوه بر این، زخم شدن دست با کاغذ تیز کمی دردناک است. به همین دلیل محققان این تحقیق را انجام داده‌اند.

آن‌ها برای آزمایش‌های خود، کاغذ‌هایی با ضخامت‌های مختلف را برداشتند و لبه آن‌ها را روی بلوک‌هایی از ژلاتین تازه‌ تهیه شده، که به لحاظ قوام شبیه به بافت پوست بود، کشیدند. در واقع آنها کاغذ را با سرعتی کنترل‌شده و در زوایای مختلف روی ژلاتین حرکت دادند، و نتایج این فرایند را با دوربین ضبط کردند.

این آزمایش نشان داد که کاغذهای نازک هنگام فشار خم می‌شوند و ژلاتین را نمی‌برند. کاغذهای ضخیم هم فقط باعث ایجاد فرورفتگی می‌شوند. در اینجا محققان فرمولی برای تعیین خطرناک‌ترین ضخامت کاغذ ایجاد کردند. نتایج نشان داد که ضخامت بین ۵۰ تا ۱۰۰ میکرون باعث بریدگی می‌شود، و ضخامت ۶۵ میکرون بیشترین خطر را دارد.

این تحقیقات می‌توانند به تولید کاغذهای ایمن و بی‌خطر کمک کنند. جالب است بدانید که حتی محققان یک چاقوی کاغذی تولید کرده‌اند که می‌توان از آن برای برش مواد مختلف استفاده کرد. این چاقوی کاغذی جایگزین چاقوهای فلزی نمی‌شود، اما در مواقع ضروری مفید است. مطالعات بیشتری برای بررسی نقش زاویه برش در بریدن با کاغذ نیاز است. اما در حال حاضر، فقط می‌توانید هنگام کار با کاغذ بیشتر حواستان را جمع کنید.

البته بهتر است بدانیم که عادات و مهارت افراد نیز در جلوگیری از بریدن دست با کاغذ نقش دارند. پس همانطور که گفتیم  برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است هنگام کار با کاغذ دقت کنید و از تماس مستقیم با لبه‌های تیز کاغذ خودداری کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ