چند نکته برای مقابله با فشار خون پایین در پریود

اقتصاد ایران: از گرفتگی عضلات گرفته تا خستگی شدید که باعث می شود مدام به رختخواب برگردید، مقابله با قاعدگی می تواند کمی چالش برانگیز باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، از گرفتگی عضلات گرفته تا خستگی شدید که باعث می شود مدام به رختخواب برگردید، مقابله با قاعدگی می تواند کمی چالش برانگیز باشد. اما آیا می‌دانستید که برخی از خانم‌ها در طول قاعدگی نیز با فشار خون پایین دست و پنجه نرم می‌کنند؟

احساس سرگیجه هنگام ایستادن یا ناگهان احساس غش کردن از معدود علائم آن است. اگر شما نیز با همین مشکل روبرو هستید و نمی‌دانید چگونه با آن برخورد کنید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم! هیدراته نگه داشتن بدن، مدیریت استرس و خوردن غذاهای غنی از آهن نکاتی هستند که می توانند به شما کمک کنند.


علائم فشار خون پایین در دوران قاعدگی

فشار خون پایین یا افت فشار خون، زمانی است که فشار خون شما بسیار کمتر از حد انتظار است و می تواند به عنوان یک بیماری به خودی خود یا به عنوان نشانه ای از شرایط دیگر رخ دهد. موارد زیر علائم رایج فشار خون پایین در دوره قاعدگی هستند:

  • ضربان قلب تند یا کند
  • سرگیجه یا احساس سبکی سر
  • غش کردن
  • خستگی
  • تاری دید
  • تهوع و استفراغ
  • خواب آلودگی
  • احساس ضعف، خستگی و بی حالی

چه چیزی باعث افت فشار خون در دوران قاعدگی می شود؟

سرگیجه، غش و فشار خون پایین در طول قاعدگی می تواند باعث ناراحتی و ضعف زیادی شود. در اینجا به دلایل این علائم اشاره می کنیم:

1. تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی در بدن در طول قاعدگی تأثیر قابل توجهی بر رگ های خونی شما می گذارد و باعث گشاد شدن آنها و در نتیجه کاهش فشار خون می شود. تغییرات در سطوح استروژن و پروژسترون یکی از عوامل بالقوه در کاهش فشار خون است. به دلیل کاهش سطح استروژن، ممکن است احساس سرگیجه، فشار خون پایین و غش کنید.


2. جریان خون سنگین

قاعدگی شامل ریزش دیواره رحم است که می تواند هر ماه منجر به از دست دادن خون شود. در حالی که برخی از زنان جریان خون خفیف را تجربه می کنند، برخی از آنها جریان خون شدید را در طول دوره قاعدگی تجربه می کنند.

از دست دادن قابل توجه خون، به ویژه در زنانی که پریودهای سنگین دارند، می تواند منجر به کاهش فشار خون و ایجاد سرگیجه و غش شود و این شایع ترین دلیلی است که باعث می شود زنان در طول دوره قاعدگی احساس خستگی و ضعف کنند. زنانی که خونریزی شدید دارند حتما باید با متخصص زنان مشورت کنند.

3. کم خونی

کم خونی وضعیتی است که در آن کمبود گلبول های قرمز یا هموگلوبین در خون برای حمل موثر اکسیژن در سراسر بدن وجود دارد.

طبق یک مطالعه در BioMed Research International، کم خونی می تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارد. در طول قاعدگی، زنان می توانند مقادیر قابل توجهی خون از دست بدهند که منجر به کمبود آهن یا کم خونی می شود. فشار خون پایین در طول قاعدگی ممکن است ناشی از کم خونی باشد، زیرا بدن برای حفظ حجم و گردش خون کافی به دلیل کاهش ظرفیت حمل اکسیژن تلاش می کند. بنابراین، کم خونی ناشی از قاعدگی می تواند باعث کاهش فشار خون در دوران قاعدگی شود.

4. هیپوگلیسمی

عدم تعادل هورمونی در طول قاعدگی ممکن است باعث هیپوگلیسمی یا کاهش سطح قند خون شود. این به این دلیل است که سطح هورمون استروژن شما را نسبت به انسولین حساس می کند که سطح قند خون را کاهش می دهد. افراد مبتلا به دیابت نسبت به افرادی که دیابت ندارند بیشتر مستعد ابتلا به هیپوگلیسمی هستند. قند خون پایین در طول قاعدگی می تواند تولید انرژی را کاهش دهد و در نتیجه فشار خون پایین و علائمی مانند سرگیجه، ضعف و غش ایجاد کند.

5. کم آبی بدن

یکی دیگر از عوامل کلیدی کم آبی بدن است. بسیاری از افراد به دلیل افزایش از دست دادن مایعات و گاهی اوقات کاهش مصرف مایعات، در طول قاعدگی خود دچار کم آبی می شوند. یک مطالعه منتشر شده توسط مایو کلینیک نشان داد که کم آبی می تواند فشار خون را کاهش دهد و به احساس سرگیجه و غش منجر شود.


6. دیسمنوره

دردهای شدید قاعدگی (دیسمنوره) می تواند باعث ترشح برخی مواد شیمیایی در بدن شود که ممکن است فشار خون را کاهش داده و باعث غش شود. خود درد همچنین می تواند منجر به واکنش های وازوواگال شود که در آن فشار خون در پاسخ به محرک های درد ناگهان کاهش می یابد.


چگونه فشار خون پایین را در دوران قاعدگی درمان کنیم؟

در اینجا 7 نکته برای مدیریت فشار خون پایین در دوران قاعدگی توضیح داده شده است:

1. هیدراته بمانید

کم‌آبی می‌تواند فشار خن پایین را، به‌ویژه در دوران قاعدگی، و سایر علائم مانند سرگیجه و حالت تهوع را تشدید کند. برای مدیریت این علائم، هیدراته ماندن با نوشیدن مقدار زیادی آب - حدود 2 تا 3 لیتر در روز - ضروری است. همچنین می توانید محلول های آبرسانی خوراکی (ORS) بنوشید، زیرا در بازگرداندن سطح هیدراتاسیون معجزه می کند. جدای از این، آب نارگیل و آب لیمو نیز می تواند کمک کننده باشد. از نوشیدنی‌های حاوی قند بالا مانند نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های کنسرو شده خودداری کنید و از مصرف بیش از حد کافئین و الکل خودداری کنید، زیرا می‌توانند باعث کم‌آبی بدن شوند.

2. فعال بمانید

مطمئن شوید که حداقل 30 دقیقه در روز به طور منظم در فعالیت های بدنی سبک تا متوسط ​​مانند پیاده روی، یوگا، مدیتیشن یا تمرینات تنفس عمیق شرکت کنید. در حین ورزش، ضربان قلب شما شروع به افزایش می کند، قلب شما را تشویق می کند تا خون غنی از اکسیژن بیشتری را پمپ کند و سطح فشار خون را بهبود می بخشد. اگر در طول دوره قاعدگی خود احساس خستگی بیش از حد می کنید، همیشه به بدن خود گوش دهید و از فعالیت های شدید خودداری کنید.



3. مصرف نمک را افزایش دهید

افزایش مصرف نمک و سدیم با فشار خون بالا مرتبط است. به همین دلیل، مصرف نمک متوسط ​​در طول قاعدگی می تواند به مدیریت و حفظ فشار خون پایین کمک کند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که غذاهای شور باید در حد اعتدال مصرف شوند تا از عوارض بعدی جلوگیری شود.


4. جوراب های فشاری

 پوشیدن جوراب های فشاری می تواند به مدیریت فشار خون پایین ناشی از پریود کمک کند. با اعمال فشار ملایم به نواحی مانند ساق پا و مچ پا به بهبود گردش خون در پاها کمک می کند. به یاد داشته باشید، جوراب های فشرده برای کسانی که علائم متوسط ​​دارند توصیه می شود.

5. استرس را مدیریت کنید

استرس یکی از علل شناخته شده فشار خون بالا است. با این حال، همچنین می تواند علائم فشار خون پایین و ناراحتی قاعدگی را بدتر کند. تکنیک‌های آرامش‌بخشی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا یا تمرین‌های کششی ملایم را تمرین کنید تا به مدیریت سطوح استرس در طول قاعدگی کمک کنید.

6. وعده های غذایی متعادل بخورید

خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر در طول روز می تواند به تثبیت سطح قند خون و جلوگیری از افت فشار خون کمک کند. کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا انرژی پایدار را تامین کنید و از هیپوگلیسمی جلوگیری کنید.


7. غذاهای غنی از آهن

خونریزی شدید قاعدگی می تواند منجر به از دست دادن آهن و کم خونی شود که می تواند علائم فشار خون پایین را تشدید کند. از غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، گوشت قرمز، لوبیا و غلات غنی شده برای حفظ سطح آهن و حمایت از گردش خون سالم استفاده کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ