هوش مصنوعی o1 شرکت خالق ChatGPT با توانایی استدلال رونمایی شد

اقتصاد ایران: هوش مصنوعی o1 قدرت استدلال و حل مسائل پیچیده را دارد و حتی می‌تواند سوالات المپیاد ریاضی را حل کند.

OpenAI مدل هوش مصنوعی جدیدی به نام o1 با قابلیت استدلال و پاسخ‌گویی به مسائل پیچیده با سرعتی بیشتر از انسان را رونمایی کرد که همان توت‌فرنگی (Strawberry) مورد انتظار است. این مدل به‌همراه نسخه‌ای کوچک‌تر و ارزان‌تر موسوم‌به o1-mini منتشر می‌شود.

به‌گفته‌ی OpenAI، مدل o1 نمایانگر گام جدیدی به‌سوی دستیابی به هوش مصنوعی انسا‌ن‌گونه است. این مدل عملکرد بهتری در زمینه‌ی کدنویسی، حل مسائل ریاضی و استدلال چندمرحله‌ای نسبت‌به مدل‌های قبلی ارائه می‌دهد.

در حال حاضر، استفاده از o1 در مقایسه‌با GPT-4o هزینه‌ی بیشتری برای کاربر دارد و با تأخیر طولانی‌تری در پاسخ‌گویی همراه است. OpenAI نام این نسخه از o1 را Preview گذاشته است تا بر نوظهور بودن آن تأکید کند.

کاربران ChatGPT Plus و Team از هم‌اکنون به هر دو مدل o1-preview و o1-mini دسترسی دارند و کاربران Enterprise و Edu به‌زودی به آن دسترسی خواهند داشت. OpenAI قصد دارد که دسترسی به o1-mini را به تمامی کاربران رایگان ChatGPT ارائه کند، اما هنوز تاریخی برای انتشار آن تعیین نکرده است.

صفحه سایت chatgpt o1
مدل‌های o1-preview و o1-mini
Verge

دسترسی به API نسخه‌ی o1-preview به‌ازای هر یک میلیون توکن ورودی، ۱۵ دلار و به ازای هر یک میلیون توکن خروجی ۶۰ دلار هزینه دارد. برای مقایسه، GPT-4o به‌ازای هر یک میلیون توکن ورودی، ۵ دلار و برای هر یک میلیون توکن خروجی ۱۵ دلار هزینه دارد.

OpenAI رابط کاربری Strawberry را به گونه‌ای طراحی کرده است که مراحل استدلال را با جملات انسان‌گونه‌ای در حین پردازش و تولید پاسخ نمایش دهد. به‌عنوان مثال، مدل o1 زمان محدودی برای پردازش درخواست دارد، بنابراین ممکن است بگوید: «اوه، وقت من دارد تمام می‌شود، باید سریع به پاسخ برسم.»

صفحه سایت chatgpt o1 در حال تولید پاسخ
o1 مراحل استدلال را با جملات انسان‌گونه‌ای پاسخ نمایش دهد
Verge

جری توورک، مسئول تحقیقات OpenAI به‌ورج می‌گوید: «o1 با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی کاملاً جدیدی توسعه یافته و با استفاده از منابع اطلاعاتی که به‌طور خاص برای آن طراحی شده، آموزش دیده است.»

نتیجه‌ی روش آموزشی جدید، احتمالاً منجر به دقت و توانایی تجزیه‌وتحلیل بیشتری در مدل o1 خواهد شد. توورک می‌گوید: «ما متوجه شده‌ایم که این مدل کمتر دچار توهم و خطا می‌شود، اما مشکل هنوز هم وجود دارد و نمی‌توانیم بگوییم که توهمات را به‌طور کامل حل کرده‌ایم.»

OpenAI مدل o1 را در برابر یک امتحان المپیاد ریاضی بین‌المللی مورد آزمایش قرار داد و درحالی که GPT-4o تنها ۱۳ درصد مسائل را به‌درستی حل کرد، o1 توانست امتیاز ۸۳ درصدی را کسب کند.

مقالات مرتبط
  • هوش مصنوعی «توت‌فرنگی» OpenAI دو هفته دیگر منتشر می‌شود
  • وقتی چت‌بات‌ها دربرابر توت‌فرنگی شکست می‌خورند

در مسابقات برنامه‌نویسی آنلاین موسوم‌به Codeforces، مدل o1-preview در بین ۱۱ درصد برتر شرکت‌کنندگان قرار گرفت. OpenAI ادعا می‌کند که به‌روزرسانی بعدی این مدل «هم‌سطح دانشجویان دکترا در مسائل چالش‌برانگیز فیزیک، شیمی و بیولوژی عمل خواهد کرد.»

در عین حال، o1 در بسیاری از زمینه‌ها به اندازه‌ی GPT-4o توانمند نیست. این مدل در زمینه اطلاعات واقعی درباره‌ی جهان، عملکرد مطلوبی نشان نمی‌دهد. همچنین توانایی مرور وب یا پردازش فایل‌ها و تصاویر را ندارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ