کمبود آمبولانس و استرس همراهان؛ دلایل اصلی درگیری با تکنسین‌های اورژانس

اقتصاد ایران: سخنگوی سازمان اورژانس کشور، کمبود آمبولانس، فرسودگی ناوگان و تأخیر در رسیدن به محل حادثه را از مهم‌ترین دلایل بروز خشونت و درگیری همراهان بیماران با تکنسین‌های اورژانس دانست. همچنین مصرف مواد مخدر و الکل در برخی مواقع، باعث افزایش این تنش‌ها می‌شود.

به گزرش سلامت نیوز سخنگوی سازمان اورژانس کشور در خصوص دلایل درگیری برخی همراهان بیماران با تکنسین‌های اورژانس توضیحاتی ارائه کرد و به عوامل اصلی این موضوع پرداخت. او تأکید کرد که کمبود آمبولانس به دلیل فرسودگی و تعداد کم خودروها از جمله عواملی است که باعث تأخیر در رسیدن به محل می‌شود و این موضوع گاهی موجب بروز رفتارهای خشونت‌آمیز از سوی همراهان بیماران می‌گردد.

بابک یکتاپرست در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مسئله درگیری و ضرب و شتم تکنسین‌های اورژانس، بیان کرد: "متاسفانه ضرب و شتم نیروهای اورژانس موضوعی جدید نیست و همکاران من در سراسر کشور با این مشکل روبرو هستند و در شرایطی که برای نجات جان بیماران تلاش می‌کنند، بارها با خشونت مواجه می‌شوند. در طول یک سال، حداقل ۲۰ مورد از این اتفاقات رخ می‌دهد و متاسفانه همکاران من در این حین آسیب می‌بینند."

فقدان امنیت محیط کار برای تکنسین‌های اورژانس یکتاپرست ادامه داد: تکنسین‌های اورژانس تنها کادر درمانی هستند که خارج از محیط‌های امن بیمارستانی یا درمانگاهی به ارائه خدمات درمانی می‌پردازند. در شرایط اضطراری داخل بیمارستان‌ها، امنیت به دلیل وجود نیروهای امنیتی، حراست و پلیس بهتر حفظ می‌شود، اما تکنسین‌های اورژانس در هر زمان از شبانه‌روز و در هر مکان، بدون هیچگونه حمایت امنیتی و ایمنی به مأموریت‌های خود اعزام می‌شوند.

او با اشاره به پیچیدگی‌های این حرفه افزود: تصور کنید که هر لحظه از شبانه‌روز، پرسنل اورژانس ممکن است به مأموریت‌های خطرناک در مناطق مسکونی، باغ‌ها یا محل‌های دیگر اعزام شوند و بدون هیچ تدابیر امنیتی فقط برای نجات بیماران یا حادثه‌دیدگان اقدام کنند.

دلایل اصلی درگیری با تکنسین‌های اورژانس یکتاپرست توضیح داد: عمده‌ترین دلیل درگیری همراهان بیمار با تکنسین‌های اورژانس، تأخیر در رسیدن به محل است. به‌دلیل استرس بالای همراهان بیمار در شرایط بحرانی، تأخیر اندک در رسیدن آمبولانس باعث بروز خشونت می‌شود. به عنوان مثال، در استان گیلان موردی داشتیم که بلافاصله پس از رسیدن آمبولانس، همراهان بیمار به تکنسین‌ها حمله کردند، زیرا تصور می‌کردند آمبولانس دیر رسیده است.

وی اضافه کرد: تمامی آمبولانس‌های ما در طول مسیر تحت نظارت هستند و نمی‌توانند از مسیر مشخص خود خارج شوند. همچنین عواملی مانند مصرف مواد مخدر و الکل در مراسم‌هایی مانند عروسی‌ها نیز در برخی موارد باعث درگیری می‌شود. برای مثال، در یک عروسی در گیلان تعدادی از افراد پس از مصرف مواد مخدر به نیروهای اورژانس حمله کردند.

مشکلات چهارشنبه‌سوری و پرتاب مواد منفجره سخنگوی اورژانس کشور همچنین به مشکلات خاصی مانند چهارشنبه‌سوری اشاره کرد که برخی افراد اقدام به پرتاب نارنجک دستی به سمت آمبولانس‌ها می‌کنند. او تاکید کرد که این رفتارها به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

نیاز به حمایت قضایی ویژه یکتاپرست با اشاره به شکایات قضائی در خصوص حملات فیزیکی به تکنسین‌ها، گفت: "برای تمامی افرادی که به عوامل اورژانس حمله می‌کنند، پرونده قضایی تشکیل می‌شود. بسیاری از تکنسین‌ها دچار آسیب‌های جدی مانند شکستگی بینی، دست و پا می‌شوند. ما امیدواریم یک شعبه قضائی ویژه برای رسیدگی سریع‌تر به این شکایات تشکیل شود."

کمبود و فرسودگی آمبولانس‌ها وی در پایان به کمبود آمبولانس در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: "در سراسر کشور، حدود ۵ هزار آمبولانس فعال وجود دارد که از این تعداد، ۳۰۰۰ دستگاه فرسوده هستند. این وضعیت باعث تأخیر در رسیدن به محل حادثه می‌شود. امیدواریم با برنامه‌ریزی وزارت بهداشت و خرید ۲۰۰۰ دستگاه آمبولانس جدید، این مشکل برطرف شود."

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ