مردمان گذشته، آینده را چگونه تصور می‌کردند؟

اقتصاد ایران: ما داریم رویایی را زندگی می‌کنیم که گذشتگانمان حتی خوابش را نمی‌دیدند. خیال‌پردازترین مردم قرن پیش آینده را چگونه تصور می‌کردند؟

چگونه می‌توانید بدون اینکه دیوانه به‌نظر برسید به مردم دهه ۱۹۰۰ توضیح دهید که رباتی با ترسیم نقشه خانه شما بدون هیچ دخالتی می‌تواند زمین و فرش را جارو بکشد؟

برای مردم قرن گذشته، فناوری امروز ما شبیه جادو به نظر می‌رسد؛ اما این بدان معنا نیست که آن‌ها در مورد اینکه آینده چگونه خواهد بود، خیال‌پردازی نمی‌کردند. بسیاری از مخترعان و هنرمندان پیش‌بینی‌های خودشان از فناوری آینده را به تصویر کشیده‌اند. بیایید به این نقاشی‌ها نگاه کنیم و سپس در مورد وسعت دید آن‌ها نظر بدهیم.

آینده از دید گذشتگان
پستچی پرنده - ۱۸۹۲

پتانسیل پرواز انسان یکی از دغدغه‌های آینده‌پژوهان بود. درست است که هوانوردی دنیای ما را متحول کرده است، اما نوع تجهیزات پرواز و «ماشین‌های پرنده» که یک قرن پیش تخیل مردم را درگیر کرده بود، برای آینده باقی خواهند ماند.

یکی از نوآوری‌های مهمی که ذهن گذشتگان اغلب تصورش را نمی‌کرد اینترنت و ارتباطات بی‌سیم مدرن است. در دنیای امروز، پستچی پرنده‌ای که در اینجا نشان داده شده است، احتمالاً به لطف ایمیل‌های ساده قدیمی بی‌کار می‌شد.

آینده از دید گذشتگان
کف‌شوی برقی (اسکرابر برقی) -۱۸۹۹ | جاروبرقی تنها دو سال پس از ساخت این تصویر اختراع شد.

ایده ربات جاروبرقی که اکنون در میلیون‌ها خانه به واقعیت تبدیل شده است ظاهراً فراتر از تصورات اواخر قرن نوزدهم بود.

آینده از دید گذشتگان
بادگیری با ماشین -۱۹۰۱

طبق این پیش‌بینی قرار بود معلمی تا سال ۲۰۰۰ به یک شغل بسیار آسان تبدیل شود. مدیر مدرسه به سادگی کتاب‌های تاریخ را به ماشین می‌خوراند، در حالی که یک دستیار (یا شاید دانش‌آموزی که تنبیه می‌شود؟) با چرخاندن دسته، محتوای کتاب‌ها را به نحوی از طریق سیم به هدست‌هایی که دانش‌آموزان از آن استفاده می‌کنند و از آنجا به ذهن آن‌ها ارسال می‌کند. آیا برای شما ضرورت حضور مدیر مدرسه در این روند قابل درک است؟

آینده از دید گذشتگان
تلفن با عکس - ۱۹۱۸

ورود فناوری تماس تصویری بیش از یک قرن پیش، پیش‌بینی شده بود. مجله Electrical Experimenter در سال ۱۹۱۸ نوشت: «مخترعان زیادی تلاش کرده‌اند دستگاه یا ماشینی را اختراع کنند که به وسیله آن یک نفر بتواند دیگری را در حین صحبت با تلفن ببیند». به گفته‌ نویسنده‌ی مجله، چنین وسیله‌ای که طبیعتا باید «تلفوت» (telephot) نام بگیرد، دیر یا زود اختراع می‌شود، زیرا «همه دوست دارند چنین ابزاری داشته باشند».

تلفوت با تماس تصویری
تماس تصویری - ۱۹۴۲

مقاله دیگری در مجله Practical Electrics در سال ۱۹۴۲ دستگاه مشابهی را با تصاویر متحرک به‌قدری واقعی پیش‌بینی کرد که قابل تحسین است.

آینده از دید گذشتگان
چرخ نابودی

در طول جنگ جهانی اول، مجلات اختصاصی فناوری مملو از ایده‌هایی بود که امید می‌رفت بتواند به درگیری طولانی پایان دهد. یکی از این اختراعات، ناوشکن ژیرو-الکتریکی بود. مجله Electrical Experimenter گزارش داد: «این هیولای ۴۵ فوتی توسط یک چرخ ژیروسکوپ بزرگ هدایت می‌شود. ناوشکن با سرعت ۴۰ تا ۶۰ مایل در ساعت حرکت می‌کند و به دلیل قطر زیادش به راحتی از روی سنگرها و سایر موانع غلت می‌خورد.»

آینده از دید گذشتگان
بهترین دوست (الکتریکی) انسان - ۱۹۲۳

این چشم‌انداز، یک سگ رباتی را پیش‌بینی می‌کند که خوانندگان می‌توانند برای خود بسازند؛ یک وسیله چرخدار که با باتری عمل می‌کند و ازطریق آهنربا دنبال عصای فلزی صاحبش راه میفتد. ممکن است چهره بامزه‌ای داشته باشد، اما انتظار نداشته باشید که این سگ غلت بزند، بازی کند یا اگر دورازجان بلایی سرتان آمد واکنشی نشان دهد.

ایده‌ی حیوانات خانگی مصنوعی امروزه چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. این مفهومی است که بیشتر در حوزه فضای مجازی وجود دارد که نمونه آن دستیارهای خانگی دیجیتال و شخصیت‌های بازی ویدیویی مبتنی‌بر هوش مصنوعی هستند.

آینده از دید گذشتگان
کنترل آب و هوا - ۱۹۵۴

تصویر دراماتیک بالا نشان می‌دهد که مردم آینده چگونه می‌توانند آب و هوا را کنترل کنند. این مقاله، هواپیمایی را توصیف می‌کند که برای پراکنده کردن ابری که خطر تشکیل یک گردباد را دارد، اعزام می‌شود. مجله گزارش می‌دهد: «در عصر بمب هیدروژنی و پرواز مافوق صوت، این امکان وجود دارد که علم نه تنها راه‌هایی برای از بین بردن گردبادها و طوفان‌ها بیابد، بلکه بر اوضاع آب و هوا به‌قدری تأثیر بگذارد که تصورات را متحیر کند».

آینده از دید گذشتگان
برنامه‌ریزی غذا با کامپیوتر - ۱۹۶۷

در سال ۱۹۶۷، Philco-Ford، سازنده کالاهای الکتریکی، فیلم کوتاهی به نام 1999AD تولید کرد و نشان داد که چگونه محصولات آیند‌ه‌اش ممکن است خانه‌های معمولی را متحول کنند. خانواده‌ی داخل فیلم صاحب یک ماشین عصر فضایی، یک تلویزیون بزرگ دیوار پرکن و یک کامپیوتر خانگی بزرگ هستند که به خانواده (به‌طور خاص مادر) کمک می‌کند تا وعده‌های غذایی خود را برنامه‌ریزی کنند. در فیلم می‌بینیم که پدر خانواده از رایانه برای بررسی صورت‌حساب لباس‌هایی که آنلاین خریده است، استفاده می‌کند.

امیدواریم از تماشای این تصاویر لذت برده باشید. نظرتان در مورد پیش‌بینی‌هایی که در مورد آینده شده بود، چیست؟ شما آینده را چگونه می‌بینید؟

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ