پیوستگی و هم بستگی بین شیعیان از مهم ترین سفارشات ائمه (ع) است

اقتصاد ایران: قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از امور مهمی که اهل بیت (ع) شیعیان و موالیان را به آن سفارش کردند، برقراری ارتباط، پیوستگی و هم بستگی بین شیعیان و محبین اهل بیت (ع) است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد میرزا محمدی در مراسم عزاداری ظهر شهادت امام حسن عسکری (ع) در مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: یکی از امور مهمی که اهل بیت (ع) شیعیان و موالیان را به آن سفارش کردند، برقراری ارتباط، پیوستگی و هم بستگی بین شیعیان و محبین اهل بیت (ع) است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: ائمه از یک طرف ارتباط عمیق و نزدیک و تنگاتنگ خود را با شیعیان بیان کردند و از طرفی دیگر به شیعیان و موالی خود دستور دادند به زیارت و ملاقات یکدیگر بروند.

وی ابراز کرد: یک بابی در روایات است به نام احیا امر اهل بیت (ع) که ائمه یکی از مهم‌ترین عوامل احیا امر مقدس‌شان را برقراری ارتباط بین شیعیان و موالیان بیان کردند.

حجت الاسلام میرزا محمدی ادامه داد: از اهل بیت (ع) نقل شده که در این مدار نزدیک شیعیان با یکدیگر اهل بذل و بخشش باشید و این رفت و آمد شیعیان، بذل و احسان مالی که به دستور ائمه باید بین شیعیان برگزار شود، مصداق صله با خودشان است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: یک حقوق واجب شرعیه داریم که ناظر بر خمس، زکات، صدقات و کفاراتی است که شارع مقدس در زمان فوت واجب برای ما تعیین کرده‌اند، است، اما در کنار آنان بابی از روایات داریم که ناظر بر انفاق و احسان مالی بین شیعیان است.

وی اضافه کرد: ائمه از این احسان مالی تعبیر کردند به صله‌ای که ما به خود امام می‌دهیم و در کنار حقوق واجب نسبت به شیعیان و محبین اهل بیت وظیفه دستگیری داریم و آنان گفتند ما خاندانی نیستیم که زیر دِین کسی قرار بگیریم و مقروض کسی بمانیم.

حجت الاسلام میرزا محمدی یادآور شد: امامان اجازه نداند که اختلاف و شقاق بین شیعیان بی افتد ضمن اینکه یکی از مهمترین برنامه ائمه جلوگیری از اختلاف بوده که در طول امامت آنان بین موالیان و شیعیان پیش آمده است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: امیرالمومنین (ع) در دوران ۲۵ سال در برابر جریانات فتنه بعد از رحلت پیامبر (ص) برای رهبری جامعه که دیگران برعهده گرفتند و صبوری کردند و ایشان تصریح کردند که این فتنه مدینه کاری کرد که مؤمنان جان به لب شدند و این فتنه به قدری بزرگ بود که جوانان مؤمن را پیر کرد، اما من در این فتنه صبر کردم و این به معنای خانه نشینی مطلق نبود.

وی اذعان کرد: امام علی (ع) از حق خود به گونه‌ای عقب نشینی کرد که دستور پیامبر (ص) این بود که اگر ۴۰ مرد پیدا کردی قیام کن و برای وحدت بین مسلمانان از حق مسلم خود صرف نظر کرد و با طاغوت زمان مقابله کرد.

حجت الاسلام میرزا محمدی گفت: امام از مادر به بچه شیر خواره‌اش مهربان‌تر و به شیعیان نزدیک تر است، گاهی در وصیت نامه ائمه نیز سفارش شده مثل امام باقر (ع) که به امام صادق (ع) گفتند مبادا شیعیان را فراموش کنی و کار به جایی برسد که شیعیان دست نیاز و طلب به سوی دشمنان دراز کنند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: این امر موجب امید دهی به شیعی می‌شود که صاحب دارد و آن کسی است که حق پدری به شیعه دارد و زنده و جاوید است ضمن اینکه گرفتاری ما را می‌داند و شبانه روز در حق ما دعا می‌کند.

وی ادامه داد: در زیارتی از امام زمان (عج) آمده که هر وقت خواستید به واسطه ائمه به خدا توجه قلبی پیدا کنید، بگویید سلام بر آل یاسین و در روایتی از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است که اگر استغفار مهدی در حق شما نباشد، دشمنان مثل دو تیغه قیچی شما را تیکه تیکه می‌کردند.

حجت الاسلام میرزا محمدی اظهار کرد: امامان اول از میزان ارتباط عمیق با شیعیان و موالیان بیان کردند و گاهی فرمودند که عقربه شیعیان به سمت ائمه متمایل است و ارتباط دو نفره بین شیعیان و اهل بیت (ع) برقرار است و از وضعیت ما واقف هستند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حزن شیعه و مؤمنان حزن اهل بیت (ع) است ضمن اینکه ائمه هر روز برای ما استغفار می‌کنند تا فکر نکنیم که ما بی صاحب در عالم رها شده‌ایم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ