بسیاری از تصادفات افراد سالمند به علت سکته هنگام رانندگی است

اقتصاد ایران: رانندگی افراد مسن در جامعه امروز با توجه به فرهنگ رانندگی تهاجمی، عجول بودن افراد، نبود تمرکز و آرامش راننده‌ها، تعامل نداشتن برخی راننده ها با سایر کاربران راه و فقدان صبر و گذشت با چالش‌هایی روبه‌رو است و موافقان و مخالفانی دارد. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

رانندگی یکی از جنبه‌های اصلی حفظ استقلال با افزایش سن است

یکی از جدی‌ترین جنبه‌های کهولت سن، کاهش توانایی رانندگی است. به‌گفته کارشناسان شمار تصادفات پس از ۷۵سالگی، به شدت بالا می‌رود و این افزایش با شمار اختلالات عملکردی که همراه با افزایش سن در بزرگسالان است، ارتباط دارد. بینایی محدود و ضعیف، نداشتن واکنش سریع و به‌موقع نداشتن زمان‌بندی و هوشیاری کافی، ناتوانایی‌های حرکتی و افزایش بسیاری از بیماری‌ها از علل کاهش توانایی رانندگی در پی کهولت سن است.

رانندگان جوان، جریمه‌های رانندگی بیشتری نسبت‌به سالمندان دریافت می‌کنند اما احتمال وقوع حوادث مرگبار در سنین پیری به علت اختلالات عملکردی به مراتب بیشتر است. رانندگی و پیری، باید برای همه موضوع قابل‌ملاحظه‌ای باشد؛ چراکه شمار رانندگان مسن، به طور چشمگیری در حال افزایش است.

تا سال ۲۰۳۰ میلادی، تعداد رانندگان بالای ۸۵سال چهاربرابر امروز خواهد بود. با وجود این، خودروهای فعلی و به‌طورکلی سیستم حمل‌ونقل، مطابق وضعیت رانندگان سالخورده طراحی نشده است.

همچنین برای بسیاری از افراد، رانندگی یکی از جنبه‌های اصلی حفظ استقلال با افزایش سن است و با کاهش عوامل خطر و استفاده از شیوه‌های رانندگی ایمن، ممکن است بتوانند با خیال راحت رانندگی را در دوران سالمندی ادامه دهند. رانندگی کمتر درواقع تحرک عمومی فرد را کاهش می‌دهد و منجربه پدید آوردن مشکلات روحی و روانی و متعاقب آن مشکلات جسمی بیشتر می‌شود.

معاینات پزشکی، ملاک تمدید گواهینامه افراد ۷۰ساله

سردار سیدتیمور حسینی در این باره گفت: در دستورالعمل گواهینامه برای خودروهای شخصی، گواهینامه افراد دارای سن بیش‌از ۷۰سال به جای ۱۰سال، پنج‌ساله و حتی کمتر صادر می‌شود و در هر بازه زمانی معاینات پزشکی از فرد به عمل می‌آید تا از نظر بینایی، شنوایی و کارکرد صحیح اعضای بدن در رانندگی مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به رانندگان وسایل نقلیه عمومی افزود: سختگیری‌های بیشتری درخصوص تمدید گواهینامه رانندگان وسایل نقلیه عمومی وجود دارد. غالبا گواهینامه رانندگان وسایل نقلیه عمومی پس‌از ۷۰سالگی به پایه‌دو تبدیل می‌شود و حق رانندگی با اتوبوس و کامیون را ندارند.

وی در ادامه بیان کرد: رانندگی افراد با سن بالا به سلیقه شخصی وابسته نیست و نباید با این موضوع، احساسی برخورد شود. معاینات پزشکی برای این افراد توسط پزشکان متخصص انجام و تلاش می‌شود تا اگر فردی به علت کهولت سن صلاحیت رانندگی ندارد، برابر قانون از رانندگی وی جلوگیری شود.

سردار حسینی با بیان اینکه دستورالعمل مذکور برگرفته از روش‌های روز دنیاست، تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته نیز به همین منوال است و معاینات پزشکی مشخص می‌کند که افراد در سن بالای ۷۰سال مجاز به رانندگی هستند یا خیر.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه بیشترین آسیب در تصادفات متوجه سنین ۲۵ تا ۳۵سال است، اضافه کرد: خودرویی تحت‌عنوان خودرو مخصوص سالمندان در دنیا وجود ندارد و نمی‌توان گفت این استانداردی در جهان است که کشور از آن بی‌بهره است.

وی با بیان اینکه اضافه کردن آپشن‌های پیشرفته و جدید به خودروها نه‌تنها برای سالمندان بلکه برای عموم افراد جامعه می‌تواند کمک‌کننده باشد، گفت: سامانه‌های هوشمند موجود در کمپانی‌های قوی خودروسازی می‌تواند نقش بازدارنده در وقوع تصادفات، داشته باشد.

سردار حسینی با بیان اینکه معمولا رانندگی‌های پرخطر یا هیجانی از سمت سالمندان دیده نمی‌شود، بیان کرد: رعایت دقت و احترام در مواجهه با خودرو دارای راننده سالمند از مسائل اخلاقی جامعه محسوب می‌شود و سایر افراد جامعه باید هنگام نیاز به کمک یک فرد با سن بالا نیز از هیچ کمکی فروگذار نباشند.

۷۰سال سن معقولی برای رانندگی است

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز در این زمینه گفت: یکی از عواملی که منجر به کند شدن عکس‌العمل می‌شود، سن شخص است. ۰.۰۷ثانیه متوسط زمانی است که چشم خطر را می‌بیند، به مغز منتقل می‌کند و اعضای بدن عکس‌العمل نشان می‌دهند و با افزایش سن این زمان افزایش می‌یابد.

سرهنگ اصغر زارع با تاکید بر اهمیت متوسط زمان عکس‌العمل در رانندگی افزود: افراد دارای سن بالا نیز می‌خواهند رانندگی کنند و رفت‌وآمد داشته باشند و اعتقاد بر این است، مادامی که قدرت عکس‌العمل خوبی داشته باشند، تردد و رانندگی آن‌ها بدون مانع است اما از نظر قانون تمدید گواهینامه افراد با سن بالای ۷۰سال وابسته به معاینات پزشکی است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان در ادامه گفت: بسیاری از تصادفاتی که افراد با سن بالا در آن درگیر یا موجب آن می‌شوند، به علت بی‌احتیاطی یا رفتارهای مخاطره‌آمیز نیست بلکه به علت سکته حین رانندگی است.

وی با بیان اینکه این افراد قطعا در تصادفات متحمل آسیب‌های فراوانی می‌شوند، تصریح کرد: ممکن است برخی افراد با سن بالا به علت کند بودن رانندگی خود، موجب پدیدار شدن مشکلاتی شوند اما ۷۰سال سن معقولی است که یک فرد می‌تواند در صورت دارا بودن شرایط، به رانندگی ادامه دهد.

سرهنگ زارع با اشاره به خطرات رانندگی بین‌جاده‌ای افراد سالمند، گفت: رانندگی بین‌جاده‌ای به‌خصوص در حاشیه ۳۰کیلومتری شهرها برای افراد سالمند دارای خطرات فراوانی است؛ چراکه در این فواصل سرعت سایر کاربران راه بالا است و کاربری‌های متفاوتی در این مناطق وجود دارد.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به مناطق پرخطر استان برای رانندگی سالمندان و با تاکید بر رانندگی تهاجمی سایر کاربران راه، ادامه می‌گوید: جاده اصفهان-بهارستان، اصفهان-فولادشهر و اصفهان-باغ رضوان، جزو پرخطرترین مناطقی هستند که افراد سالمند نباید در آن‌ها رانندگی کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ