میکروب‌ها بدون پاسپورت از کشوری به کشور دیگر سفر می‌کنند

اقتصاد ایران: تحقیقی جدید نشان می دهد بادهای قدرتمند قادر هستند میکروب های آسیب زا را در مسافت های طولانی جابه جا کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجنیرینگ، پژوهشگران انستیتو سلامت جهانی بارسلونا متوجه شدند میکروب های مزارع کشاورزی چینی همراه ذرات غبار مسافت ۲ هزار کیلومتر را طی کردند و به ژاپن رسیدند.

آنها از یک هواپیمای کوچک برای نمونه برداری از هوا در ارتفاع ۳ هزار متری سطح ژاپن استفاده کردند و با مشاهده تنوع قارچ ها و باکتری های موجود در نمونه ها از جمله برخی که برای انسان، حیوانات و گیاهان مخرب هستند، شگفت زده شدند.

خاویر رودو یکی از محققان این مرکز می گوید: یافته ها نشان دهنده تنوعی غنی و بی سابقه از میکروب هایی است که توسط تونل‌های باد شدیدی که در ارتفاعات تروپوسفر تشکیل می‌شوند، همرا جریان باد هزاران کیلومتر از منبع خود دور و پراکنده می شوند.

این درحالی است که تنوع میکروب هایی که بتوانند در شرایط ارتفاع زیاد زنده بمانند، به درستی بررسی نشده است. رودو در این باره می افزاید: تحقیق ما از آن جهت جالب است که ما پرواز در تروپوسفر انجام دادیم تا تنوع میکروبی در ارتفاعات بالا را بررسی کنیم. حال آنکه بیشتر تحقیقات فقط تا ارتفاع چند متر بالاتر ازسطح اقیانوس را بررسی کرده اند.

این تحقیق شامل ۱۰ بررسی در ارتفاع هزار تا ۳ هزارمتری بالای ژاپن است. نمونه گیری به وسیله یک هواپیمای کوچک از فرودگاه چوفو در نزدیکی توکیو انجام شد. پروازهای مذکور جریان های باد در بخش مرکزی آسیا که به پل های ترپوسفری مشهور هستند را دنبال کرد. این جریان ها هوا را از نقاط مختلف جهان به یکدیگر متصل و به عنوان مثال در زمستان هوا را از چین به توکیو منتقل می کنند.

پژوهشگران پس از جمع آوری نمونه های هوابرد، عملیات توالی دی ان ای را انجام دادند و متوجه شدند این ذرات حاوی ۲۶۶ قارچ و ۳۰۵ باکتری هستند. تحقیق مذکور نشان می دهد برخی از میکروب ها تهدیدی برای انسان ها به خصوص افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، به شمار می روند.

همچنین این پژوهش نشان داد نه تنها باکتری ها در این فرایند زنده می مانند بلکه بسیاری از آنها در مقابل آنتی بیوتیک های معمول نیز مقاوم هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ