کارگروه تخصصی تغییرات اقلیمی در اصفهان تشکیل جلسه می‌دهد

اقتصاد ایران: اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تشکیل جلسه کارگروه تخصصی تغییرات اقلیمی خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور شیشه فروش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیامدهای تغییرات اقلیمی شهر و استان اصفهان را طی سال‌های اخیر درگیر کرده است، اظهار داشت: شدت موج‌های گرمایی و سرمایی، افزایش وقوع پدیده‌های حدی جوی از جمله سیل، توفان و خشکسالی از اثرات تغییر اقلیم است که به علت انتشارگازهای گلخانه‌ای در جو ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش دما، اقلیم مناطق مختلف و بر هم کنش بین جو و اقیانوس تغییر می‌کند و اثرات آن وقوع مخاطرات جوی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: طی مرداد ماه سال جاری در مناطق مختلف استان از جمله شمال، شرق و مرکز به ویژه شهراصفهان بالاترین دما طی ۵۰ سال گذشته با افزایش چهار تا پنج درجه نسبت به نرمال به ثبت رسید.

شیشه فروش ادامه داد: از این رو، کارگروه تخصصی تغییرات اقلیمی در اصفهان برای بررسی پیامدها و تغییرات پارمترهای جوی دما و … تشکیل و در بخش‌های انرژی، مخاطرات جوی، کشاورزی، محیط زیست، سلامت و بخش اقتصادی در این رابطه برنامه‌ریزی می‌شود.

وی اضافه کرد: اتخاذ تدابیر لازم در جهت سازگاری با اثرات تغییرات اقلیم و کاهش اثرات این پدیده، کاهش انتشار آلاینده‌ها و بررسی آسیب پذیری جامعه در برابر تغییرات اقلیمی ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که شهر اصفهان در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۱۰۰ روز هوای ناسالم داشته که این تعداد روز با محاسبه شاخص ازن و فعالیت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی به ثبت رسیده است.

به گفته شیشه فروش، مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان به میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار شناسایی شده است که ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده در شهرستان‌های خور و بیابانک نائین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزنه، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه و سجزی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: این استان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی، از سمت شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان تحت تأثیر کانون‌های گردوغبار است.

شیشه فروش اضافه کرد: اصفهان بر اثر خشکی رودخانه زاینده رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است به طوری که با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم گرد و خاک برمی خیزد.

وی ادامه داد: لازم است وزارت نیرو و سازمان‌های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و هواشناسی نسبت به انجام تکالیف ملی در تامین حقابه های قانونی و زیست محیطی کشاورزی و فضای سبز در حوضه زاینده رود و جلوگیری ازبارگذاری‌ها و مصارف غیر مجاز آب در بالادست رودخانه زاینده رود و سایر مناطق و اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با ایجاد سیستم‌های پیش بینی، تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی، اجرای طرح‌های مقابله با بیابان زایی، نهال کاری و آبخیزداری اقدام کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ