آیا استرس می تواند باعث سرگیجه شود؟

اقتصاد ایران: در حالی که استرس مستقیماً باعث سرگیجه نمی شود، می تواند باعث تغییرات شیمیایی در بدن شما شود که به طور بالقوه بر سیستم دهلیزی شما تأثیر می گذارد. سیستم دهلیزی شما مسئول مدیریت تعادل و هماهنگی شماست. هنگامی که آن سیستم مختل می شود، گاهی اوقات علائمی مانند سرگیجه و سبکی سر ممکن است رخ دهد. با این حال، یافتن راه‌هایی برای درمان و مدیریت سطوح استرس می‌تواند از بروز سرگیجه مرتبط با استرس جلوگیری کند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، بله، در برخی موارد، افرادی که با استرس مزمن زندگی می کنند، سرگیجه را تجربه می کنند. این وضعیت ممکن است کسی را به این باور برساند که استرس او باعث از دست دادن تعادل و هماهنگی خود می شود.

سرگیجه چیست؟

سرگیجه وضعیتی است که باعث می شود حتی در زمانی که حرکت نمی کنید احساس کنید در حال حرکت هستید یا دنیا در حال چرخش است. گاهی اوقات سرگیجه با علائم دیگری مانند تعریق، سردرد، تهوع و استفراغ همراه است.


ارتباط بین استرس و سرگیجه چیست؟

در برخی موارد، افراد هنگام استرس علائم سرگیجه را احساس می کنند؛ این امر باعث شد تا محققان و دانشمندان بررسی کنند که آیا ارتباطی بین هر دو شرایط وجود دارد یا خیر.

تحقیقات نشان می‌دهد که در حالی که استرس ممکن است مستقیماً باعث سرگیجه نشود، ممکن است بر سیستم دهلیزی (بخشی از گوش داخلی که تعادل و هماهنگی را تنظیم می‌کند) تأثیر بگذارد و باعث سرگیجه شود. هنگامی که سیستم دهلیزی شما مختل می شود، می تواند باعث سرگیجه شود.

بر اساس برخی تخمین ها، تا 5 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده گزارش می دهند که در هنگام استرس یا اضطراب، سرگیجه را تجربه می کنند.

هنگام استرس، هورمون های خاصی در بدن مانند کورتیزول افزایش می یابد. افزایش این هورمون های استرس به طور بالقوه می تواند سیستم دهلیزی شما را مختل کند.

آیا استرس می تواند باعث سبکی سر شود؟

سرگیجه و سبکی سر دو اصطلاحی هستند که اغلب به جای هم استفاده می شوند. با این حال، آنها احساسات متمایز هستند.

  • سبکی سر می تواند کاملا مانند سرگیجه باشد و احساس بی ثباتی یا لرزش را به همراه دارد.
  • با سرگیجه ممکن است فردی احساس کند در حال حرکت است و ممکن است احساس کند که دنیا در حال حرکت در اطراف است.

زندگی با استرس مزمن برای مدت طولانی می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. شرایطی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، چاقی و اختلالات خواب همگی با استرس مزمن مرتبط هستند.

استرس ممکن است دلیل سرگیجه شما نباشد

اگر سرگیجه ناشی از استرس را تجربه کرده اید، ممکن است هشداری باشد که سطح استرس شما بسیار بالاست. سرگیجه شما نیز ممکن است لزوماً با استرس مرتبط نباشد. سایر بیماری های زمینه ای مانند دیابت، آسیب های سر، فشار خون پایین و مولتیپل اسکلروزیس با سرگیجه مرتبط هستند.

تشخیص استرس و سرگیجه

هیچ معیار تشخیصی خاصی برای استرس وجود ندارد. وقتی استرس دارید، می توانید علائم مختلفی مانند خستگی، سردرد، تغییرات خلقی، مشکل خواب و مشکل در تمرکز را تجربه کنید.

تست Dix-Hallpike

پزشکان ممکن است از تست Dix-Hallpike برای تشخیص سرگیجه موضعی استفاده کنند. این آزمایش شامل قرار گرفتن در موقعیتی است که می تواند سرگیجه شما را تحریک کند. هنگامی که علائم سرگیجه را نشان می دهید، چشمان شما را برای هر نشانه ای از سرگیجه بررسی می کنند. این روش تشخیصی برای تشخیص علت خوش خیم شایع سرگیجه استفاده می شود.

درمان استرس و سرگیجه

مراجعه به پزشک در هنگام تجربه سرگیجه ناشی از استرس بسیار مهم است. این به این دلیل است که سایر شرایط زمینه ای (به غیر از استرس) می توانند مسئول سرگیجه شما باشند.

با این حال، اگر سرگیجه شما با استرس مرتبط است، درمان استرس شما کلید توقف علائم سرگیجه است.

روان درمانی

یکی از روشهای مبتنی بر شواهد روان‌درمانی برای مدیریت استرس، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. یک مطالعه همچنین نشان داد که CBT می تواند به طور موثر به مدیریت علائم سرگیجه کمک کند.

مقابله با استرس و سرگیجه

اگر سرگیجه ناشی از استرس را تجربه کرده اید، کاهش سطح استرس بهترین راه برای مدیریت هر دو شرایط است.

مدیریت استرس

برخی از بهترین راه‌ها برای مدیریت سطوح استرس عبارتند از:

  • ورزش: مدت‌هاست که ورزش با کاهش سطح استرس مرتبط است. قابل درک است که وقتی استرس دارید، وقت گذاشتن برای ورزش سخت شود. شما نباید ورزش را به عنوان یک تعهد روزانه یک ساعته در نظر بگیرید. یک پیاده روی سریع 30 دقیقه ای در روز نقطه بسیار خوبی برای شروع ورزش است.
  • خواب کافی: برای یک فرد بزرگسال به طور متوسط توصیه می شود که روزانه حداقل هفت تا هشت ساعت بخوابد تا عملکرد مطلوبی داشته باشد. این موضوع زمانی که تحت استرس قرار می گیرد بسیار مهم تر است.
  • حذف عوامل استرس زا: حذف عوامل استرس زا از زندگی شما که تحت کنترل شما هستند، کمک زیادی به مدیریت سطوح استرس شما می کند.
  • مدیتیشن: تمرین ذهن آگاهی و مدیتیشن می تواند به شما در کاهش سطح استرس کمک کند.

وقتی سرگیجه دارید چه کاری باید انجام دهید

اگر سرگیجه دارید، موارد زیر را امتحان کنید:

  • ثابت بمانید تا زمانی که حس از بین برود
  • هیدراته نگه داشتن بدن در طول روز را در نظر بگیرید
  • از غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند کافئین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا که می‌توانند باعث ایجاد احساس «اضطراب» شوند پرهیز کنید.
  • اجتناب از خم شدن برای انجام کارهایی مانند برداشتن بسته

در آخر

هرکسی که سرگیجه را تجربه کرده باشد، موافق است که می تواند یک احساس بی ثبات کننده و گیج کننده باشد. موارد شدید سرگیجه می تواند بر عملکرد روزانه شما تأثیر بگذارد، زیرا فعالیت های روزمره مانند رانندگی یا پیاده روی خطرناک می شوند.

اگر متوجه شدید که سرگیجه شما زمانی که تحت استرس هستید یا در موقعیت‌های استرس‌زا ظاهر می‌شود، می‌تواند نشان دهنده ارتباط آنها باشد. با این حال، سایر شرایط زمینه‌ای می‌توانند باعث سرگیجه شوند و اکثر افرادی که با استرس مزمن زندگی می‌کنند، سرگیجه را تجربه نمی‌کنند.

بسیار مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید تا به علت اصلی علائم خود برسید و با یکدیگر برای ارائه یک برنامه درمانی همکاری کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ