7 نشانه اولیه سندرم تخمدان پلی کیستیک

اقتصاد ایران: در حالی که برخی از زنان هیچ علائم اولیه PCOS را تجربه نمی کنند، برخی دیگر دچار پریودهای نامنظم، افزایش وزن و خستگی می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، در حالی که هیچ درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، یک اختلال هورمونی که در زنان در سنین باروری ایجاد می شود، وجود ندارد، تشخیص و درمان به موقع می تواند به کنترل علائم آن کمک کند. تشخیص علائم اولیه سندرم تخمدان پلی کیستیک و مراجعه برای تشخیص می تواند در پیشگیری از بسیاری از عوارض بیشتر ناشی از این بیماری موثر باشد.

در حالی که بسیاری از زنان هیچ علائم اولیه PCOS را گزارش نمی‌کنند، در بسیاری از موارد، آکنه، جریان قاعدگی نامنظم و همچنین افزایش وزن می‌تواند نشانه‌های PCOS باشد. اگر این علائم را دارید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. سابقه پزشکی شما و همچنین آزمایش خون و معاینه فیزیکی می تواند به پزشک در تشخیص بیماری کمک کند.

PCOS چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال شایع غدد درون ریز است که زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط، کیسه های کوچک پر از مایع به نام کیست در تخمدان ها ایجاد می شود؛ اگرچه همه زنان مبتلا به PCOS کیست ندارند. این بیماری دارای طیف وسیعی از علائم است، از جمله بی نظمی های قاعدگی، که ممکن است منجر به ناباروری، افزایش سطح آندروژن (هورمون های مردانه) و مشکلات متابولیک شود.

سندرم PCOS همچنین به عنوان سندرم Stein-Leventhal شناخته می شود و یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی در زنان به حساب می آید.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، این وضعیت 8 تا 13 درصد از زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. می تواند منجر به عوارضی مانند ناباروری، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، کلسترول بالا، فشار خون بالا و بیماری قلبی شود.

در حالی که علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک ناشناخته است، اعتقاد بر این است که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی عمدتاً به دلیل سبک زندگی و مصرف غذای اشتباه است. 

اولین علائم PCOS چیست؟

علائم اولیه سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند در بین زنان بسیار متفاوت باشد، اما برخی از رایج ترین علائم اولیه عبارتند از:

1. سیکل های قاعدگی نامنظم و عدم تعادل هورمونی

بسیاری از زنان مبتلا به PCOS به دلیل اختلال در تنظیم هورمونی چرخه قاعدگی، دوره های قاعدگی نامنظم یا غایب را تجربه می کنند. این بی‌نظمی می‌تواند به صورت کمتر از ۹ دوره در سال، فاصله طولانی بین دوره‌ها یا خونریزی بسیار شدید ظاهر شود.

یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی سرطان  بیان می کند که بی نظمی و طول چرخه قاعدگی دو عاملی هستند که PCOS را تعریف می کنند. با این حال، برخی از زنان ممکن است PCOS با پریودهای منظم نیز داشته باشند.

2. سطح آندروژن بالا

یکی دیگر از علائم بارز PCOS افزایش سطح آندروژن است. اینها هورمون های مردانه هستند که در مقادیر بالاتر از حد طبیعی در زنان مبتلا به این بیماری وجود دارند.

افزایش آندروژن‌ها می‌تواند علائم فیزیکی مانند هیرسوتیسم را ایجاد کند که رشد بیش از حد مو در صورت، سینه و پشت است و همچنین می‌تواند منجر به طاسی با الگوی مردانه یا نازک شدن موهای سر روی پوست سر شود.

آکنه و پوست چرب نیز به دلیل افزایش تولید چربی ناشی از افزایش سطح آندروژن شایع هستند.

3. افزایش وزن

افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن یکی دیگر از علائم شایع است که اغلب با مقاومت به انسولین مرتبط است؛ وضعیتی که سلول های بدن به طور موثر به انسولین پاسخ نمی دهند و منجر به سطوح بالاتر انسولین و گلوکز در خون می شود.

این مقاومت به انسولین می تواند بیشتر به ایجاد دیابت نوع 2 کمک کند، به همین دلیل است که بسیاری از زنان مبتلا به PCOS در معرض افزایش خطر ابتلا به این بیماری هستند.

مطالعه ای که در Human Reproduction منتشر شد، مشاهده کرد که زنان مبتلا به PCOS سالانه وزن بیشتری نسبت به زنان بدون PCOS اضافه کردند.

4. لکه های تیره روی پوست

برخی از زنان همچنین ممکن است لکه‌های تیره و مخملی پوست، معروف به آکانتوز سیاه را تجربه کنند که اغلب در چین‌های بدن مانند گردن، زیر بغل و کشاله ران ظاهر می‌شوند. مطالعه‌ای که در مجله آنلاین درماتولوژی هند منتشر شد، بیان می‌کند که رایج‌ترین محل برای ایجاد این لکه ها، پشت گردن است.


5. خستگی

خستگی یکی دیگر از علائم PCOS است که توسط بسیاری از زنان تجربه می شود. در حالی که این یک علامت مستقیم نیست، بسیاری از علائم دیگر PCOS می تواند منجر به خستگی شود. خستگی غیرقابل کنترل می تواند نشانه اولیه سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد و باید فوراً با آن مقابله کرد. 

6. افسردگی

علائم روانشناختی مانند افسردگی و اضطراب نیز توسط بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک گزارش شده است که احتمالاً به دلیل ترکیبی از علائم فیزیکی و عدم تعادل هورمونی است. PCOS می تواند به تصویر بدن آسیب برساند و همچنین باعث کاهش عزت نفس شود.

7. علائم دیگر

طیف وسیعی از علائم دیگر مانند آپنه، کاهش میل جنسی و اختلالات متابولیک مانند کلسترول بالا و تری گلیسیرید منجر به فشار خون بالا وجود دارد که به تدریج ظاهر می شوند. اینها می توانند از نظر شدت متفاوت باشند که تشخیص و تشخیص زودهنگام را برای مدیریت بیماری و کاهش خطر عوارض طولانی مدت مهم می کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ